Великденският "Слънчев джаз+" предлага втората част от пиано импровизациите върху рок-операта "Исус Христос Суперзвезда".
Ето и обещаните от миналия път подробности:
Преди половин век един двайсетинагодишен композитор замисля рок-опера с библейски сюжет. Толкова е впечатлен от певеца на най-дългото парче от току-що излезлия албум “In Rock” на едни свои връстници, че го кани в ролята на Исус. Певецът е с фамилия Гилън, бандата му вече е свирила “Концерт за банда и оркестър“ в Роял Албъртс Хол, композиторът е с фамилия Уебър. Рок-операта му, малко след излизането на албума, е поставена на Бродуей, в Лондон и Будапеща и има противоречив прием. Критиците я възхваляват, част от вярващите я намират кощунствена, в Източна Европа чувствата също са смесени – хем е упадъчно, хем е по младежки бунтарско – Исус е суперзвезда! Когато постановката се филмира, Гилън иска баснословен хонорар за себе си и за всички останали от „Дийп Пърпъл“, които трябва да започнат турнето си с “Fireball”. Получава отказ, а филмът – световна слава, както и групата, на която остава верен.
По това време в Милано се ражда едно момче, което на 6 години сяда на пианото, за да не стане от него до ден-днешен. Учи при съученици на Алдо Чиколини и Рикардо Мути, качва се на джаз-сцената, започвайки със сънародника си, тромпетистът Енико Рава и минавайки през съвместна работа с Чик Кърия, Пат Матини, Ришар Галиано, Паоло Фрезу, Каетано Велосо, Гато Барбиери, за да стигне до записи с Лайпцигския Геваундхаус оркестър и Ла Скала. Отделно са соло-пиано концертите му, повечето от които издание на независимите европейски лейбъли ЕСМ, АСТ, а в началото – френският Лабел бльо. Като тийнейджър, Стефано Болани – това е името на младежа – се влюбва в плочата на „Исус Христос Суперзвезда“, след като е гледал филма, разбира се. Носи тази своя тайна мечта – да я изсвири соло – докато се осмелява да иска официално разрешения от автора, Ендрю Лойд Уебър, който до този момент не само че не е давал подобни позволения, ами е свалял спектакли за най-малките отклонения от нотите му.
На пръв поглед изглежда почти невъзможно един джаз-импровизатор да бъде обуздан, за да бъде авторът доволен. Но точно това се случва с излезлия в разгара на пандемията с короновируса в Италия „Piano Variations on Jesus Christ Superstar“. Страстната седмица там тепърва започва – да напомним, че действието в рок-операта се развива точно тогава, само две хилядолетия по-рано. Структурата, последователността, мелодиите – всичко е следвано с прецизност, уважение и разбира се – с много инвенции. Пианото на Болани не случайно е настроено на 432 Hz - честота, придаваща по-голяма мекота на звука.
На моменти („Simon Zealotes“ и най-вече „King Herod's Song“), стрейт-пианото ни връща към зората на джаза (Фетс Уолър, Ърл Хайнс), в други полетът е а ла Кийт Джарет („Strange Thing, Mystifying“, „The Last Supper“). Баладичността в „Pilate's Dream“ е направо смущаваща, а отчетливостта в последващата „The Temple“ с всичките смени на ритъма и ефектите на остинатото я превръщат в една от изненадите на Болани – да си припомним, че това далеч не е сред най-запомнящите се мелодии в оригинала на рок-операта.
Когато в началото стана дума за Болани, нарочно оставих няколко от призванията му за по-късно. Не трябва да се омаловажават дарбите му на разказвач и не на последно място – на певец. Въпреки привидната безметежност на „Тайната вечеря“ и „Гетсиманската градина“, сме свидетели на растящата динамика във финалната част от „Damned for All Time“ нататък. Болани, чийто вокал е във високия регистър прави една доста обрана интерпретация на „Суперстар“, която по-скоро загатва и внушава, отколкото утвърждава и възвисява в стилистиката на Гилън (всъщност това е сингълът, от който се развива по-късно албумът). В профила му може да се види домашното му представяне на албума. При всички случаи духовното преживяване е за предпочитане пред тълпите около храма в прослава на Възкресението.
Оркестърът за народна музика на БНР открива тази вечер новия концертен сезон. Програмата включва премиери на творби, създадени специално за оркестъра и записани за фонда на Радиото. Диригентът Димитър Христов поставя акцент върху музикантите от състава като пазители на изпълнителската традиция и като автори, които разширяват хоризонтите на..
Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В програмата..
На 1 октомври от 19.00 ч. в зала "България" с изпълнението на "Празненство" от Красимир Тасков, Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски ще чества 70-годишнината на един от най-значимите съвременни български композитори и пианисти. В програмата е включена и българската премиера на Концерт за маримба и оркестър от..
В очакване на нов концерт с разширен репертоар, показващ магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота. Новият спектакъл “Ennio Morricone & Nino Rota. Part II“ ще се състои на 27 септември 2025 г. в Зала 1 на НДК. Вечните и най-любими знакови мелодии за всички поколения от „Кръстникът“, „Имало едно време в Америка“, „Добрият,..
Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..
На 27 септември в зала 1 на НДК, отново ще звучи музиката на Енио Мориконе и Нино Рота. Новият концерт с разширен репертоар "Ennio Morricone & Nino Rota. Part II" ще започне в 19.00 ч. На сцената ще излязат прочутите солисти Нело Салца (тромпет), Лудовико Фулчи (пиано) и Сузана Ригачи (сопран), под диригентството на маестро Марчело Рота и..
След грандиозния успех на летния фестивал “Гала в София 2025” оперните звезди Соня Йончева и Пласидо Доминго ще се завърнат в българската столица, този път заедно с плеяда от оперни мениджъри и млади оперни певци от цялото земно кълбо. От 20-и до 26-и октомври най-престижният конкурс за изгряващи оперни звезди в света – “Опералия” , ще се..