Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великденският "Слънчев джаз+"

Още пиано импровизации на Болани върху "Исус Христос Суперзвезда"

Стефано Болани
Снимка: Facebook/StefanoBollani

Великденският "Слънчев джаз+" предлага втората част от пиано импровизациите върху рок-операта "Исус Христос Суперзвезда".

Ето и обещаните от миналия път подробности:

Преди половин век един двайсетинагодишен композитор замисля рок-опера с библейски сюжет. Толкова е впечатлен от певеца на най-дългото парче от току-що излезлия албум “In Rock” на едни свои връстници, че го кани в ролята на Исус. Певецът е с фамилия Гилън, бандата му вече е свирила “Концерт за банда и оркестър“ в Роял Албъртс Хол, композиторът е с фамилия Уебър. Рок-операта му, малко след излизането на албума, е поставена на Бродуей, в Лондон и Будапеща и има противоречив прием. Критиците я възхваляват, част от вярващите я намират кощунствена, в Източна Европа чувствата също са смесени – хем е упадъчно, хем е по младежки бунтарско – Исус е суперзвезда! Когато постановката  се филмира, Гилън иска баснословен хонорар за себе си и за всички останали от „Дийп Пърпъл“, които трябва да започнат турнето си с “Fireball”. Получава отказ, а филмът – световна слава, както и групата, на която остава верен.

По това време в Милано се ражда едно момче, което на 6 години сяда на пианото, за да не стане от него до ден-днешен. Учи при съученици на Алдо Чиколини и Рикардо Мути, качва се на джаз-сцената, започвайки със сънародника си, тромпетистът Енико Рава и минавайки през съвместна работа с Чик Кърия, Пат Матини, Ришар Галиано, Паоло Фрезу, Каетано Велосо, Гато Барбиери, за да стигне до записи с Лайпцигския Геваундхаус оркестър и Ла Скала. Отделно са соло-пиано концертите му, повечето от които издание на независимите европейски лейбъли ЕСМ, АСТ, а в началото – френският Лабел бльо. Като тийнейджър, Стефано Болани – това е името на младежа – се влюбва в плочата на „Исус Христос Суперзвезда“, след като е гледал филма, разбира се. Носи тази своя тайна мечта – да я изсвири соло – докато се осмелява да иска официално разрешения от автора, Ендрю Лойд Уебър, който до този момент не само че не е давал подобни позволения, ами е свалял спектакли за най-малките отклонения от нотите му.

На пръв поглед изглежда почти невъзможно един джаз-импровизатор да бъде обуздан, за да бъде авторът доволен. Но точно това се случва с излезлия в разгара на пандемията с короновируса в Италия „Piano Variations on Jesus Christ Superstar“. Страстната седмица там тепърва започва – да напомним, че действието в рок-операта се развива точно тогава, само две хилядолетия по-рано. Структурата, последователността, мелодиите – всичко е следвано с прецизност, уважение и разбира се – с много инвенции. Пианото на Болани не случайно е настроено на 432 Hz - честота, придаваща по-голяма мекота на звука.

На моменти („Simon Zealotes“ и най-вече „King Herod's Song“), стрейт-пианото ни връща към зората на джаза (Фетс Уолър, Ърл Хайнс), в други полетът е а ла Кийт Джарет („Strange Thing, Mystifying“, „The Last Supper“). Баладичността в „Pilate's Dream“ е направо смущаваща, а отчетливостта в последващата „The Temple“ с всичките смени на ритъма и ефектите на остинатото я превръщат в една от изненадите на Болани – да си припомним, че това далеч не е сред най-запомнящите се мелодии в оригинала на рок-операта.

Когато в началото стана дума за Болани, нарочно оставих няколко от  призванията му за по-късно. Не трябва да се омаловажават дарбите му на разказвач и не на последно място – на певец. Въпреки привидната безметежност на „Тайната вечеря“ и „Гетсиманската градина“, сме свидетели на растящата динамика във финалната част от „Damned for All Time“ нататък. Болани, чийто вокал е във високия регистър прави една доста обрана интерпретация на „Суперстар“, която по-скоро загатва и внушава, отколкото утвърждава и възвисява в стилистиката на Гилън (всъщност това е сингълът, от който се развива по-късно албумът). В профила му може да се види домашното му представяне на албума. При всички случаи духовното преживяване е за предпочитане пред тълпите около храма в прослава на Възкресението.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Оркестър за народна музика на БНР

Оркестърът за народна музика на БНР открива концертния сезон

Оркестърът за народна музика на БНР открива тази вечер новия концертен сезон.  Програмата включва премиери на творби, създадени специално за оркестъра и записани за фонда на Радиото.  Диригентът Димитър Христов поставя акцент върху музикантите от състава като пазители на изпълнителската традиция и като автори, които разширяват хоризонтите на..

публикувано на 16.10.25 в 08:52

Любомир Денев-син ще ръководи "Софийски солисти" през новия сезон

Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В програмата..

публикувано на 03.10.25 в 07:24

Симфоничният оркестър на БНР открива новия си сезон в Деня на музиката

На 1 октомври от 19.00 ч. в зала "България" с изпълнението на "Празненство" от Красимир Тасков,  Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски ще чества 70-годишнината на един от най-значимите съвременни български композитори и пианисти. В програмата е включена и българската премиера на Концерт за маримба и оркестър от..

публикувано на 01.10.25 в 08:18

Нов концерт показва магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота

В очакване на нов концерт с разширен репертоар, показващ магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота. Новият спектакъл “Ennio Morricone & Nino Rota. Part II“ ще се състои на 27 септември 2025 г. в Зала 1 на НДК. Вечните и най-любими знакови мелодии за всички поколения от „Кръстникът“, „Имало едно време в Америка“, „Добрият,..

публикувано на 25.09.25 в 16:58
Венеция Караманова

Детският радиохор представя традиционния си концерт в рамките на Дните на японската култура

Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..

публикувано на 25.09.25 в 13:27

Отново в София: Музиката на Енио Мориконе и Нино Рота

На 27 септември в зала 1 на НДК, отново ще звучи музиката на Енио Мориконе и Нино Рота. Новият концерт с разширен репертоар "Ennio Morricone & Nino Rota. Part II" ще започне в 19.00 ч. На сцената ще излязат прочутите солисти Нело Салца (тромпет), Лудовико Фулчи (пиано) и Сузана Ригачи (сопран), под диригентството на маестро Марчело Рота и..

публикувано на 24.09.25 в 11:26

Оперната олимпиада “Опералия“ за първи път в България

След грандиозния успех на летния фестивал “Гала в София 2025” оперните звезди Соня Йончева и Пласидо Доминго ще се завърнат в българската столица, този път заедно с плеяда от оперни мениджъри и млади оперни певци от цялото земно кълбо. От 20-и до 26-и октомври най-престижният конкурс за изгряващи оперни звезди в света – “Опералия” , ще се..

публикувано на 18.09.25 в 10:51