Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подкастът въздейства емоционално и носи добавена стойност

Ива Григорова
Снимка: Луиза Лазарова
До преди няколко години голяма част от хората в България не знаеха какво означава подкаст, а аудиторията на този формат беше лесно преброима. Само за няколко месеца обаче, слушането on demand („при поискване“) набра огромна популярност. Позитивите не са тайна за никого – слушаш каквото, когато и както си поискаш, без ограничения във времето и пространството.

Да си припомим откъде идва името подкаст (Podcast) - от iPod (името на популярния музикален плейър на Apple) и broadcast (което означава „предаване“ или „излъчване“). За създател се води журналистът Бен Хамърсли, който в своя статия от началото на 2004 г. се пита как да бъде наречено това ново явление. Първото радиошоу, записано и форматирано като подкаст, започва едва 4-5 месеца по-рано.

Днес подкастът се вписва перфектно в забързания дигитален свят. Подкасти с различна насоченост и съдържание, завладяват аудиторията с палитра от интересни теми. Колкото и подценяван в началото, форматът се доказа като изкуство с висока добавена стойност.

„Аудио съдържанието и подкастите набират скорост и в България. Това е тенденция в чужбина от години. Пандемията, колкото и да не звучи добре, подпомогна този бум на слушането. Слушането на подкасти помага на хората да намерят себе си, да потърсят човек, който споделя тяхната гледна точка и то, докато се занимават с други неща.

Заедно с домашните задължения, всеки има възможност да чуе нещо ново и интересно, например за майчинство, финанси и др. Може да се намери съдържание, което наистина да те обогати, а и да намериш съмишленици“, коментира Ива Григорова, управляващ директор в MSL, Publicis Group Bulgaria.

Силата на звука и аудиото въздействат върху аудиторията безспорно по различен начин, по-интимен от видеото, по-чувствен, по-близък. 
„Чрез слуха, хората възприемат информацията емоционално. Това е важно в бранд комуникациите. Гласът зад подкаста задава атмосферата, тона, създава публиката.

Аудитото е дълъг формат и можеш да разкажеш цялата история, дългосрочно да повлияеш върху хората. Аудиторията е лоялна, тя се връща да слуша, сваля епизодите, връща любимите си моменти. Лоялността работи за нас дългосрочно, помага за създаване на имидж.

Подкаст съдържанието се разпространява и между приятели. Връзката с аудиторията е плюсът на аудиото, подкастът е позитивен за родителите например, докато вършат ежедневните си дейности“, казва още Ива Григорова.

Освен за забавление, подкастът може да се използва и за ефективна бранд и маркетингова комуникация.

„Подкаст съдържанието за брандовете трябва да е част от цялостната комуникационна стратегия на комапнията. Така се работи дългосрочно върху имиджа. Посланията трябва да са правилно поднесени в подкаст, който е близък за тяхната аудитория, да отговаря на ценностите им.

Необходимо е да се направи диалог, трябва да присъства експерт. Има компани, които правят подкаст съдържание за служителите си, защото по този начин работещите се ангажират с индустрията и работата. Има различни рекламни формати, които прекъсват съдържанието, те могат да бъдат превъртяни. За да е по-въздействащо, рекламата трябва да е част от разговора и от бранд посланията”, добави Ива Григорова

Чуйте подробности в разговора на Катя Василева с Ива Григорова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изложбата ”Да запазим Корал" - художествен акт на съпротива

На 16 юли от 19.00 часа в Галерия “Арт 159” ще бъде открита изложбата „Да запазим Корал: „Безполезни изкопаеми НБУ 2025“.Куратори на изложбата са: проф. Борис Сергинов, Методи Методиев, Олга Галчинска, Ева Гебрева и Биляна Калоянова. В експозицията ще се включат над 30 автори – художници, активисти, изследователи и доброволци от НБУ и..

публикувано на 15.07.25 в 17:52
Конструкторът е игра от отворен тип и развива детското въображение

За ползата от детската скука и "активното бездействие" на родителя наблюдател

Във възпитанието родителите често трябва да балансират между помощта, улеснението за детето и здравословната строгост. За приучаването към самостоятелност понякога е достатъчно да изчакате, да потвърдите затруднението в дадена ситуация, а когато детето анализира или вследствие дори само на промяна в подхода успее да се справи, то остава не..

публикувано на 15.07.25 в 16:59

За седма поредна година Самоков ще бъде домакин на Lago Fest 2025

За седма поредна година ще се проведе Lago Fest 2025 - Фестивалът на Самоков от 25 до 27 юли. Мултидисциплинарният фестивал отново ще се проведе на добре познатата локация – Туристическата градина в парк “Лаго”. “Когато самоковци са се опитвали да правят комплименти на млади дами, са казвали “Я, каква си лаговица”. Лаговицата е едно много тънко..

публикувано на 15.07.25 в 16:22

Около 500 населени места в България въобще не са включени във ВиК мрежата

В момента 60 от 256 общини в страната са с воден режим. Ако не бъдат взети комплексни мерки, те ще нарастват всяка следваща година и проблемите с безводието ще се задълбочават. Това откроиха експерти от информационната платформа "Климатека" на медиен форум, в който се включиха експертите по води и климат. Те отбелязаха, че по-съществен е..

публикувано на 15.07.25 в 16:10
Тихомир Тошев

Тихомир Тошев: Еврозоната ще донесе плюсове и на кредитния пазар

България е на прага на влизане в еврозоната - стъпка, която се очаква да донесе значителни промени в икономиката. Малко след като получихме окончателното "Да", няколко международни рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на страната ни на БББ+. А за пръв път в историята ни получихме и оценка A- от агенция "Скоуп Рейтинг". " Очаквам..

публикувано на 15.07.25 в 15:25

Дан Колар: И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани от автомобили

Конференцията Velo-city 2025 тази година се провежда в полския град Гданск.  “Това е шестата или седмата конференция Velo-city, на която присъствам. В този смисъл имам база за сравнение с предишни издания. Разбира се, тази година не съм толкова въодушевен, колкото когато участвах за първи път. Това беше през 2017 г., а домакини бяха градовете..

публикувано на 15.07.25 в 12:35

Живеещи в района на ул. "Опълченска“ настояха за "град на хората, не на колите"

Живеещи в района на ул. "Опълченска“ излязоха на протест снощи с искане за преобразуване на едната новоизградена лента за движение във велоалея, а на другата – в разширение на тротоарите, които към момента на места са само по два метра. Протестиращите обясниха, че две нови автомобилни ленти удвояват трафика, а тротоарите остават тесни. Многократно..

публикувано на 15.07.25 в 11:44