В испанския има цяла буква, различна от предишната с един детайл, ченгелчето върху нея. Всички останали ударени гласни, както и във френския, нямат подобна привилегия. Това ченгелче се използва за символ на някои от най-уважаваните институции, призвани да пазят националния дух – от Института „Сервантес“ до ежегодните срещи с чуждестранни програматори на джаз и фламенко. 2021-ва съчета за пръв път подобна среща с най-стария фестивал там – Джазалдиа в Сан Себастиан, за който наскоро стана дума тук.
Всички концерти се стриймват в реално време и остават в официалния ютюб канал на фестивала - все пак организатор на събитието е фондацията към SGAE, испанското сдружение за авторски права. Възможности за срещи и разговори с артистите също не липсват. Интересни са и критериите за подбор – как от 252 кандидатури се подбират само 8 – това обяснява Хавиер Естрея, арт-директор на фестивала:
„В началото на годината обявихме конкурса, на който се явиха 252 проекта. Селекционна комисия от 5 души – музиканти и експерти, търсиха в тях най-вече високо ниво и иновативност. Това търсят и чуждестранните фестивали. Проектите се слушат, не се гледат и звучността им е гаранция и за радиофоничност. Това е именно саундът на групата, който я отличава от останалите.“
В "Слънчев джаз+" след 23:00 ще чуем голяма част от тези артисти – някои от тях, познати на софийската публика благодарение на „Джаzz+ фестивал“, като Пабло Мартин Каминеро (2006, с Херардо Нуньес, 2010 и 2015 с “UHF”) и галисийците „Сумра“ (2010, във вечерта на “UHF”). Импровизираните звуци в концерта на „Сумра“ могат да дойдат отвсякъде, включително от надуване и пукане на балон или мачкане на опаковки, но все пак трябва да ги видите (в галерията или на видеото), за да се досетите.
За Пабло Мартин Каминеро джазът отдавна е престанал да бъде само музикален жанр, той е по-скоро философия, която позволява смесването с кубинска музика, танго, фламенко – всичко, позволяващо да се импровизира. "Не знам защо, но имам чувството, че по цял свят хората носят в себе си и кубинските ритми, и фламенкото. Нещата трябва да бъдат представени от нас честно, с лична ангажираност. Всеки трябва да е разпознаваем с характерната си звучност“:
След концерта с формацията си, кубинският саксофонист Ариел Брингес се включи в групата на Пабло Мартин и след концерта сподели: "Показвам не само носталгия за Куба, а визията си за Куба отдалеч, търсейки нещата, които ме идентифицират като кубинец. Живеейки в Мадрид, като че ли имам възможност да обърна внимание на повече детайли, които в Хавана бих пренебрегнал. По-скоро препрочитам себе си. Затова показвам интимната страна на Куба, обикновено свързвана с повърхностни етикети, с екстровертния ѝ характер. Но за да я познаеш, трябва да се приближиш до нея.“
Фламенко-джазът вече има своето второ и трето поколение. Първо слушаме пианиста Даниел Гарсиа, чийто последен албум за АСТ е звучал по Радио София малко след излизането му:
„Попивахме всичко от хората около Пако – Хорхе Пардо, Чано Домингес, Карлес Бенавент. Ние сме следващото поколение, целта ни е да отворим още повече границите, да иновираме непрестанно. Предизвикателство е, както да свириш парче на Пако и Камарон (началото на концерта), така и да създаваш свои „алегриас“, които не са класически тип, но ритмически им принадлежат, те са ни основата, която смесваме по нов начин с различни музики. „Дуенде“ и „фийлинг“ – това е една и съща дума на два различни езика. Можем още да ги наречем емоция, магия.“
Затова слушаме и неговите, и третото поколение – 20-инагодишните, които са в период на търсене на себе си.Завършваме с каталунката Алба Карета, която се надява младите на нейните години в един момент да пораснат и да почнат да слушат качествена музика. Ние сме с нея:
Оперната прима Соня Йончева получи наградата на БНР "Музикант на годината". Тя беше избрана от слушателите в националната анкета, организирана от предаването за класическа музика "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Йончева определи наградата като вдъхновение: "Да продължавам напред. Да се боря - не само за моята кариера, но и за..
Генералният директор на БНР Милен Митев връчва статуетката на Христо Илиев "Музикант на годината 2023". Сояна Йончева е изборът на радиослушателите. Световноизвестната певица беше фаворит в 33-ата национална анкета, организирана от предаването за класическа музика "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Соня Йончева е "Музикант на..
Известни са певците, които ще участват на музикалния фестивал "Санремо" 2025. Той ще се проведе по традиция в едноименния град от 11 до 15 февруари и ще се излъчва, както винаги, по първи канал на обществената телевизия РАИ. Известните изпълнители в конкурсната програма са 30. Обяви ги артистичният директор на фестивала Карло Конти, който..
С концерт, посветен на проф. Павел Герджиков, започнаха Ноемврийските музикални дни в Перник. Концертът бе под наслов „На учителя с любов“ и в него участваха преподаватели и студенти от Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. В памет на именития оперен певец, режисьор и педагог в изложбената зала „Любен Гайдаров” на Художествена..
Тази вечер ще бъде премиерата на балета "Ромео и Жулиета" в Софийската опера и балет. Публиката ще види един класически спектакъл с модерни елементи, вдъхновен от пиесата на Шеспир и музиката на Сергей Прокофиев. Спектаклите на „Ромео и Жулиета“ са само четири и ще бъдат днес и на 8, 9 и 10 ноември. В главните роли ще танцуват Марта Петкова, Фредерико..
Българската публика ще има шанса да присъства на първото съвместно музициране на двама забележителни изпълнители - австрийския цигулар Райнер Хонек, дългогодишен концертмайстор на Виенската филхармония, и пианистката Пламена Мангова, която има впечатляваща международна кариера като солист и камерен музикант. Двамата са в София по покана на камерния..
Скъпи гости посреща диригентът на Детския хор на БНР маестра Венеция Караманова, дошли от далечна Япония. Те са част от ръководния екип на Токайския университет. На 18 турнета в страната на изгряващото слънце са били хористите на маестра Караманова. Дружбата им с Япония е от 1967-ма година, когато начело на Детския радиохор е бил..