"Към момента не мога да кажа, че има заливане на пазарите все-още, но първите такива комерсиално отглеждани продукти се появиха особено в Северна Америка и вече някои видове се отглеждат с новите технологии. Проблемът, който виждаме е, че има силен натиск европейското законодателство да бъде отслабено и да не се минават строгите правила за безопасност, както и да бъдат фиксирани тези продукти. Затова говорим за опасност от нахлуване на пазара без потребителят да знае за тях", коментира Попов.
Той посочи, че страните от ЕС провеждат тестове за изследване на ГМО, но към момента няма нужните тестове за новите генетично редактирани продукти.
"И това е едно от исканията ни, вместо ЕК да влага толкова усилия в премахване на разрешителните и облекчаване на големия бизнес с ГМО, да се инвестира време и усилия в разработването на такива тестове", каза Попов.
Относно това дали вредят тези продукти той каза, че на пазара в страните от ЕС почти няма случаи, в които да присъства ГМО по простата причина, че това трябва да бъде отбелязано на етикета, а потребителите не желаят да консумират генно модифицирани продукти. Освен това сподели, че преди двадесет години в България е имало случаи на продажба на продукти ГМО, които не са били етикетирани, но в момента това е изключително рядко.
Попов посъветва потребителите да четат какво пише на продуктите и заяви, че проблемът е, че с новите технологии тече натиск това изискване за етикетирането да отпадне.
"По отношение на това как потребителят да разбере модифицираните продукти, трябва ясно да пише или ГМО, или генетично модифицирано. Ако например е соя – генетично модифицирана соя, ако е царевица - генетично модифицирана царевица. Абсолютно ясно е. Да не се бърка с "модифицирано нишесте" например. Това не означава генетично модифицирано нишесте", заяви Попов.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
В първия делник на ноември за коментатор сме поканили гл. ас. д-р Лилия Еленкова - експерт по младежки политики, преподавател във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски“ и в УНСС, член на Комитета по управление на младежта на Съвета на Европа. Пред нея водещият Лъчезар Христов постави следните теми : В първата седмица на..
София се подготвя да посрещне 13-ата Нощ на театрите . Една нощ, в която сцената никога не заспива, а актьорите, режисьорите и публиката споделят магията на живото изкуство. Тази година инициативата влиза с мощна визуална енергия – Фото и видео поредица в стил НОАР, озаглавена "Нощни персонажи". Петнадесет от най-разпознаваемите имена на..
Все по-често родители и специалисти забелязват тревожната тенденция на увеличаващи се случаи на гръбначни изкривявания при деца и подрастващи. Според данни на Световната здравна организация (СЗО) честотата на гръбначните деформации, като сколиоза, кифоза и лордоза, варира между 10% и 15% сред децата в училищна възраст. В някои общини..
Наближава 1 януари 2026 г., когато България практически ще приеме еврото като официална парична единица. Подготовката по смяната на валутата все още поражда въпроси, затова се обърнахме към Асоциацията на банките в България (АББ) . Пред Мария Илиева Васил Димитров от АББ поясни къде гражданите могат да обменят събрани български..
Естетичните процедури и тяхната безопасност на фокус в кампанията " Цената на красотата", която стартира преди дни, организирана от Асоциация на пациентите, активни в здравеопазването (АПАЗ), Асоциация “Грижа за пациента“ и “Портал на пациента“ . Кампанията е провокирана от тревожна тенденция на все по- зачестилите случаи на хора,..
Медицинският туризъм в България има огромен потенциал и при добра стратегия и целеви инвестиции може да се очаква ръст. Това показва и специален анализ за състоянието и перспективите на този сектор. Страната ни разполага с кадрова и инфраструктурна обезпеченост, която позволява развитие на медицинския туризъм и над 140 млн. евро годишно от..
От 3 до 9 ноември 2025 г. за 12-а поредна година България ще отбележи Седмицата на бащата . Инициативата е част от Националната кампания "Да бъдеш баща" на Асоциация "Родители". Тя обединява семейства, училища и общности от цялата страна в подкрепа на активното, грижовно и ангажирано бащинство. Седмицата на бащата насърчава бащите да..