Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българското архитектурно наследство във фокуса на фондация "Български културен модернизъм"

Васил Макаринов - съосновател на проекта бе гост в "Добър вечер, София"

Вълнуващ и интересен разговор за българското архитектурно наследство с Васил Макаринов от фондация "Български архитектурен модернизъм", която си поставя за цел да представи достиженията на българската архитектура от 20-те, 30-те и 40-те години на XX век.

Екипът на организацията разказва за ярки образци на обществени сгради, фамилни къщи, първите апартаментни сгради у нас, а също и за индустриални постройки от тези години, между двете световни войни. Проектът стартира през 2014 г., като за това време "Български архитектурен модернизъм" успя да реализира изследвания, обиколки на български градове и съществени дискусии за опазването на тези архитектурни богатства.

Васил Макаринов, освен че е един от основателите на проекта, е изкуствовед и експерт в областта на архитектурното наследство, както и деен уредник в Националния политехнически музей.
Той разказа за последната обиколка в Перник, където са осигурили достъп до емблематичната Минна дирекция в града.Тук е моментът да отбележим, че мините са били една от най-процъфтяващите индустрии в Царска България.

"От една страна бях абсолютно изумен от това разточителство на материали, тези цветове вътре, този размах на сградата – тя е еклектика от различни архитектурни стилове. Като се започне от неоренесансови препратки, с много директна препратка към ренесанса и неоготиката", каза той и допълни,че за перничани тя е една от най-разпознаваемите сгради.

Васил Макаринов посочи, че основна дейност на фондацията е, освен да проучва и да популяризира архитектурното наследство, идеята е тази архитектура да стане по-разпознаваема и широката публика да може да я разпознава като ценност. Той изрази надежда, че по този начин тя ще бъде запазена.

"Защото в крайна сметка много сгради, които имат статут на културна ценност, по един или друг начин успяват да си "заминат"- чрез случайни самозапалвания или други неведоми пътища, но това има как да се промени", посочи Макаринов.
"Смятаме, че това може да бъде променено – законът е едно на ръка, трябва да го има, но опазването трябва да стане съзнателно. Хората осъзнавайки какво имаме, защо е ценно, какво е ценното, те започват съзнателно да я пазят. Според мен, това е пътят", допълни още той.

Посетете уебстраницата на ф-я „Български архитектурен модернизъм“ , където всеки ден може да научавате по нещо изключително любопитно за вашия град, или пък за сгради покрай които минавате ежедневно, но не знаете кои са.

В разговора възникна резонният въпрос защо някои сгради които са архитектурна ценност биват обгрижвани, а други занемарени и унищожавани. Чуйте отговора, както и още интересни детайли в разговора на Боян Бочев с Васил Макаринов в звуковия файл.
Следете и за бъдещите обиколки на фондацията, на тяхната фейсбук страница.
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13