Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подарък с кауза за Коледа може да зарадва и да промени живот

Александър Киров разказва за платформата Дар-пазар

Снимка: „Дар пазар“

По Коледа настъпва времето на голямото пазаруване. Ако желаете смислено и с кауза да похарчите парите си за коледни подаръци, може да подкрепите местни производители и социални предприемачи, които влагат  голяма част от своята печалба в дадена кауза, събитие, съдба, идея, развитие. Купувайки тяхна продукция, можете буквално да промените човешки живот, или да насърчите интересна идея.
Със своето създаване преди 3 години, платформата Дар-пазар, събира социални предприемачи, които правят различни неща, страхотни идеи за подаръци можем да открием там, на страницата на един сайт, където освен че можем да разгледаме интересни неща, можем и да прочетем за идеята и каузата на всеки един от производителите.

 Повече за това разказа в предаването Ритъмът на столицата, Александър Киров -  ръководител на комуникациите на Български център за нестопанско право, организацията, която е съосновател на "Дар-пазар".

"3 години вече движим тази инициатива. Всичко започна като продължение на една наша програма, която правим в Българския център за нестопанско право, за подкрепа на социални предприемачи, които имат стойностни идеи и искат да ги развият на ниво бизнес, комуникации и продажби", споделя той. От организацията решават, че тази програма трябва да завърши по подобаващ начин, по който да могат след това да представят продукцията на социалните предприемачи.

Влизайки в тази програма, те се научават как да развият своя бизнес план, да планират маркетирането на продуктите, как да ги описват, снимат и подобряват и естествения завършек на един такъв процес е, как да ги представят на широката общественост, посочи Александър Киров. Така се заражда идеята за онлайн магазин, където да бъдат представени продуктите.

"Така хората, до които искаме да достигнем, реално могат да ги видят, да прочетат повече за тях и по този начин да се запознаят и със самите дейности на социалните предприятия", допълни той. По думите му зад всяко едно от тях стои някаква кауза, гражданска организация, която се опитва да доведе до някаква позитивна промяна. 

Когато влезем в платформата, освен пазаруване по избор на продукти, можем да пазаруваме и по каузи, свързани с деца и младежи, спорт, образование и наука, култура и изкуство.
"Един от водещите ни мотиви, когато създадохме тази платформа, е да покажем на преден план именно каузите, които подкрепяме, като пред всяка от тях поставим интересна линия от продукти, които всяка година стават все по-добри", отбеляза Александър  Киров.

И допълни: "Нашата идея е  тези социални предприятия и предприемачи да развиват продуктите си и да стават все по-конкурентни."
Киров заяви, че темите на каузите са много - опазване на природата, съхраняване на ценностите, подкрепа на хора в неравностойно положение, хора с увреждания, бежанци, жени в трудна житейска ситуация. 

Интересния факт е, че една от първите каузи е била на читалище:
"Хората първо не допускат, че читалищата са гражданска организация, камо ли да развиват предприемаческа дейност. Първата кауза беше на така наречената "Калоферска дантела" - социално предприятие към читалище "Христо Ботев" от Калофер, които са се заели с много интересната задача да опазват културата и изкуството на калоферската дантела, като съответно произвеждат огромно разнообразие от продукти.

."Опитваме се всеки един човек, който влезе на сайта, хем да се сблъска със широко разнообразие на продукти, хем да се докосне до темите, които подкрепят, пазарувайки определен продукт", посочи още той.
Освен познатите поводи, покрай които харчим много пари за пазаруване, все по-ясно се очертава тенденцията хората да пазаруват и по всякакви други поводи, защото искат да купят нещо с добавена стойност, като знаят, че така ще помогнат на някого.
Александър Киров подчерта, че това е обнадеждаващо, "Особено когато работим и с големи бизнес корпорации, виждаме и как самият бизнес започва да припознава пазаруването с кауза, отвъд кампанийното пазаруване около големите празници, като вдъхновяват и служителите си да пазаруват едва ли не на ежедневна база", посочи той и разкри,че за тази цел  те пък им подготвят празнични и не само, каталози. за да могат буквално от офисите да пазаруват, помагат и подкрепят.

Накрая очертахме и профила на индивидуалния потребител - по думите на Киров, това са предимно жени на около 40-45 години.
Както разбира се и доста млада аудитория, която пазарува настолни игри, млади майки търсят детски играчки, образователни пособия.
"Опитваме се с всяко следващо издание на програмата ни по предприемачество да разширяваме този кръгозор и да достигаме до по-широка аудитория, с по-подходящи продукти, както и  да научат за по-значимите каузи зад тях.
Не мога да твърдя, че средата в България е идеална за предприемаческа дейност, но категорично мога да заявя, че в последните 4-5 години има напредък в тази сфера, да се насърчават социалните предприятия - било то през граждански организации, други инициативи, или чрез буквално сътрудничство с по-големи бизнеси. Лично аз гледам оптимистично на нещата и смятам,че имаме стъпка по стъпка, лека полека напредък", каза в заключение Александър Киров
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
ул.

Софийски разкази - Радиоразходка по ул."Гурко"

Ул."Гурко" е мястото на днешната ни радиоразходка: Тя е една от първите урегулирани улици и носи името на този, чиито войски влизат в София в началото на 1878. Какво е била преди това сградата на СГХГ и какво е имало преди на това място, известно сега като ул."Гурко" 1? Къде са били първите сгради на БНБ и на Народното събрание? Какво е имало на..

публикувано на 02.08.25 в 16:00
Н. Образописов

Историята оживява - Никола Образописов, четка първа

Никола Образописов-Консулата е героят на малката ни поредица, с въвеждащи думи от Любомир Николов, уредник в Градския музей на Самоков: "Поради своята колоритност и бунтарство си извоюва прозвището "Консулата". Творчеството му е много разнообразно, не само иконография и стенописи, разнородна личност. В 2019 успяхме да заснемем документален филм за..

публикувано на 02.08.25 в 15:00

Любимец 13 и адресите на любовта му

Първата любов на Карамитев се поболява от раздялата им край Женския пазар Апостол и Маргарита Дупаринова се женят на сцената на Народния театър, живеят на „Оборище“ 21А Безброй са жените, въздишали по магнетичния чар на Апостол Карамитев. Още толкова са се чудели как този изключително красив актьор остава верен на талантливата си, но далеч не..

публикувано на 02.08.25 в 14:00

Чувствах се като дете в сладкарница

Преди почти десет години Марин Трошанов плени почитателите на мрачните загадки и ужасите с първия си самостоятелен роман „ЛАМЯ“ ЕООД“. Обновената „ЛАМЯ“ ЕООД“ съдържа актуализираните три части на историята, както и непубликувания до този момент разказ в същата вселена – „Нощем горите живеят“. Ето го и авторът: "Историята ми е изключително важно,..

публикувано на 02.08.25 в 11:00
Димитър Ганев

Кинематография в игра

Заглавието, което ще разтърси цялата развлекателна индустрия. Не, не е нов филм на Marvel… А Grand Theft Auto VI – играта, която още преди да е излязла, вече чупи рекорди. С нас е Димитър Ганев , журналист и гласът на за кратко просъществувалия сайт games.bg: "Реално нашата идея да направим видеоигрите с глас на български, но към 2008 нещата бяха..

публикувано на 02.08.25 в 10:01

Преоткриваме градските пространства

Платформата Кинематограф се завръща с тяхното лятно кино за четвърта поредна година. Tо изгрява след залез, когато настъпва вечерната прохлада, което превръща откритите локации в чудесно място за релакс и хубаво късо кино – интервю с Юлиян Спасов : "В джаза сме, настроението е на макс. Програмата е почти 100% българско кино, просто не устояхме...

публикувано на 02.08.25 в 09:52
София Кандиларова

Седмицата на кърменето у нас ще бъде отбелязана със събития в 16 града

33-тата Световната седмица на кърменето , която започва днес (до 7август) ще премине под мотото "Кърменето като приоритет: да създадем устойчива подкрепяща среда". По този повод Националната асоциация "Подкрепа за кърмене" (НАПК) е предвидила кампанията със събития в 16 града на България. Кърменето започва веднага след раждането,..

публикувано на 01.08.25 в 17:09