В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.
Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община.
Събеседници по темата бяха:
Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:
„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.
Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:
„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“
Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:
„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.
Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“
Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси.
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:
Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч.
Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти.
Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.
Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток.
Снимка: БГНЕС
Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община.
В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата.
Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:
Тези промени засега са само предложение на СОС.
За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.
Държавен вестник обнародва промените в Закона за движение по пътищата, които ще влязат в сила 6 месеца след обнародването им през февруари 2026 г. С промените са предвидени и по-високи глоби за различни нарушения. Например ще влезе в сила засичането на средна скорост и при превишаване на скоростта с над 40 км/ч в населено място, глобата вече ще бъде..
Паркове, паметници, пазари, читалища и графити са само част от над 200 пъстри предложения за символ на квартала, предложени от гражданите на столицата от различните райони. Инициативата е на независимата платформа So Sofia и започна през месец май. Кварталите, които ще гласуват за избирането на своя символ към момента са "Младост", "Люлин",..
След 01.01.2026 т. предстои двойно обозначение на цените, но вече с основна валута в евро, а от 01.01.2027 г. цените ще бъдат обозначени вечесамо в евро. В момента задачата пред бизнеса е да актуализира софтуера на своите фискални устройства, за да могат да показват това двойно обозначение. След като стана ясно, че не може да бъде спазен срокът,..
На 18 юли беше регистриран първият случай на Западнонилска треска. Летните месеци - юли, август и септември, са пикът в броя на заболяванията, които комарите пренасят. “Вече сме в трите основни месеца - юли, август и септември, когато комарите са активни и да, това е заболяване, което се предава с обикновения за нас вид комари, най-широко..
В Контактния център на Община Самоков членовете на Доброволното формирование в града получиха от кмета Ангел Джоргов нова лична екипировка, съобщават от администрацията на общината. Обновеното оборудване включва защитни дрехи, каски, ботуши, маски срещу обгазяване, както и техника – резачки, обдухвачи, ранкови пожарогасители и инструменти,..
107. основно училище " Хан Крум " в столичния квартал "Лозенец" постоянно осъществява тясно сътрудничество с Националната природо-математическа гимназия "Академик Любомир Чакалов", факултета по математика и информатика към СУ, както и Института по математика и информатика към БАН. Осигуряват се занимания на даровити ученици в школа по..
Три основни трамвайни линии в столицата от днес, 5 август, ще работят с удължено работно време. Това съобщават на официалната си страница от направление "Транспорт и градска мобилност" към Столичната община. До по-късни часове ще се движат превозни средства до кварталите Княжево, Манастирски ливади и Лозенец. Промените засягат трамвайни линии 5, 10..