Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо у нас действат различни правила в Закона за авторското право?

Мария Палаурова
Снимка: Златина Петкова

Миналата седмица в Народното събрание беше приет на първо четене Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, внесен от Министерски съвет на 13 април. По-късно имаше изслушване в Комисията по култура и медии на заинтересуваните организации. От страна на ЕС има задвижена процедура с оглед забавата на страната ни да транспонира двете директиви в областта на авторското право от 2019 г.

А преди две седмици три големи международни организации за колективно управление на авторски права изпратиха спешен призив до вицеприемиера Мария Габриел за качествено въвеждане в законодателството за авторските права в България в съответствие с нормите на ЕС и най-добрите международни практики. 

В писмото се посочва, че настоящите законодателни предложения, изготвени от Министерството на културата и вече внесени в Народното събрание, не решават по подходящ начин ключови въпроси, въпреки многократни предложения за подобрения на международните организации и на българските им партньори.

"Питаме защо не се отстраняват натрупани с години дефицити в действащата правна уредба, при все че попадат в полето на въвежданите директиви и при условие, че вносителите на законопроекта са добре запознати с текущите проблеми и с възможните решения. Нежеланието пречките да бъдат преодолени навежда на идеята за преследван резултат", посочват от организациите.

Международните организации, представляващи автори на аудиовизията и композитори, призовават за реакция и подкрепа във връзка с транспонирането на европейските директиви 2019/789 и 2019/790.

По темата за правната сигурност на творците, техните авторски права и промените в закона, и ще ни глоби ли Европа за забавения Закон за авторското право и сродните му права,. събеседник в предаването „Ритъмът на столицата“ бе Мария Палаурова, адвокат и изп. директор на "Филмаутор".

Пред БНР-Радио София тя сподели, какво притеснява творците, с какво не са съгласни и какво трябва да се промени.

„Творците и ние, техните представители, сме в темата за възприемането на двете директиви вече почти 3 години. Те бяха приети през 2019 година на ниво Европейски съюз и представляват част от една модерна правна рамка на съюза, която има за цел да укрепи позицията на творците и да регламентира по-справедливо и по-лесно използване на техните творчески продукти. За съжаление, голяма част от възможностите, които директивите дават в нашия закон не се възприемат“, посочи Палаурова.

Директивите са като пътна карта, пътна мрежа по която се движим, в някои участъци караме само направо, няма възможност да се отклоним, т.е. има задължителни правила, но има и тук-там по някой кръстопът и можем да завием наляво или надясно, илюстрира тя.

„Всъщност, решението се взима от самата държава-членка, но „завоите“ в нашия законопроект не ни отвеждат до място по-балансирано, по-справедливо за творците и искам метафорично да кажа, че може да се направи повече“, категорична е Палаурова. - Всички сме запознати със състоянието на спазването на правата у нас, говоря за авторите на филми и сериали. Има редица сфери, в които правата се ползват легално, но всъщност творците не получават никакво възнаграждение и това е поради правната рамка в която се намираме“, посочи тя.

По думите ѝ, особености в регламента възпрепятстват събирането на възнаграждения вече 10 години, една  такава област е  препредаването – тоест, ползването на филми в програмите на кабелни и сателитни мрежи.

Палаурова се позова на европейско правило от 1993 г., което новите директиви потвърждават - уреждането на авторските права трябва да става чрез организация за колективно управление, но за съжаление у нас това не може да заработи именно заради начина, по който е записан текста в Закона. Една от целите, които си поставят дружествата във връзка с директивите, е да се подобри той и да стане в пълно съответствие с практиките и правилата.

  • Практиките в другите държави

“Имахме възможност в продължение на 3 години да изследваме това, което другите държави правят, за да възприемат директивите. И сега, когато сме на финала, защото България и още една държава предстои да ги възприемат, се оказва, че в мнозинството от държавите това, което се предвижда, е различно от това, което е записано в нашия законопроект, касае се за правила, които стабилизират авторите“, изтъкна Мария Палаурова.

Навсякъде в Европа тези правила се отнасят към операторите, които трябва да се договорят през дружества, а не със самите автори или с телевизиите, каза още тя и допълни, че у нас текстът е леко противоречив и може да бъде тълкуван…

„Нещо, което искаме да бъде изчистено, за да може да се прилага ясно“, подчертават от дружеството.

Защо у нас се прилагат различни правила, в чия полза работят те, какви са очакванията и какво ще се промени в полза на творците - чуйте още интересни детайли в разговора на Катя Василева с Мария Палаурова.

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стартира стипендиантската програма "Готови за успех" за 2025-2026 учебна година

И през новата учебна 2025-2026 година програмата "Готови за успех" на фондация BCause ще подкрепя отлични ученици и студенти, загубили единия или двамата си родители или израснали в специализирана институция. Програмата е отворена за кандидатстване до 10 октомври 2025 г., а резултатите ще бъдат обявени на 31 октомври 2025 г. Пред..

публикувано на 04.09.25 в 17:44

"Gaudeamus igitur" ще запеят скоро студентите в страната, а какво ги очаква?

На прага на новата академична година обръщаме поглед към университетите. Някои от тях стартират своята обучителна програма в средата на септември, други пък в началото на октомври. " Дни преди началото ние се върнахме от нашето най-голямо събитие за студенти и докторанти на територията на България. 650 човека бяхме събрали в Китен, където имахме..

публикувано на 04.09.25 в 17:12

При какви условия е приложим моделът за 4-часова работна седмица у нас?

Министерството на труда в Гърция представи за обществено обсъждане законопроект, който предвижда 10-часов работен ден четири дни в седмицата.  Експериментален модел на 4-дневна работна седмица наскоро бе въведен в Полша. Целта е по-голяма гъвкавост и по-добър баланс между работа и личен живот. Може ли мярката да се въведе и у нас, има ли..

публикувано на 04.09.25 в 16:43

Провеждат извънреден инструктаж на ватманите след тежкия инцидент с трамвай по линия 22

За последните две години пътно-транспортните произшествия с превозни средства на Столичния електротранспорт са между 400 и 500 годишно. Около 90 от тях обаче са по вина на водача, съобщи изп.-директор на транспортното дружество Евгени Ганчев по време на извънредното заседание на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет...

публикувано на 04.09.25 в 15:03

Столичното метро с удължено работно време заради мача България - Испания

Метрото в столицата ще работи до по-късно тази вечер. Причината е футболната среща в София, която е от квалификации за Мондиала през 2026 г. между националните отбори по футбол на България и Испания.  Последната мотриса на метрото ще пътува 30 минути след полунощ.  Мачът ще се играе на Националния стадион и започва в 21:45 часа. 

публикувано на 04.09.25 в 14:12

Започна 36-ото издание на Дните на японската култура у нас

За 36-и пореден път, българската публика ще има възможност да се потопи в богатството на японските традиции и съвременно изкуство. Събитията ще се проведат от 1 септември до 30 ноември в 7 български градаре. Сред тях за първи път е включен град Враца, с общо 23 прояви, в рамките на тазгодишното издание на Дните на японската култура . Повече..

публикувано на 04.09.25 в 14:05

За доброто развитие на бранша е нужно всеки извършващ ремонт да има фирма

Националната агенция за приходите наблюдава хиляди майстори, извършващи домашни ремонти, дали отчитат коректно приходите си. Според НАП, майсторите, извършващи домашни ремонти, са длъжни да издават касови бележки, когато плащането за извършените от тях услуги е в брой, с дебитна/кредитна карта, ваучер и др. Анализ на риска от укриване на..

публикувано на 04.09.25 в 12:18