Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В ЕС въведоха нови правила за политическата реклама

Снимка: Георги Нейков

Предстоят избори 2 в 1 - как ще протече предизборната кампания и какъв образ създават медиите на политическата обстановка - послания и т. н. В Европейския съюз са в сила новите правила за политическата реклама, които ще се прилагат и на предстоящите избори за Европейски парламент през юни. Това съобщиха от Европейската комисия. Въвеждат се общи изисквания за прозрачността на тези реклами и се очаква гражданите да получат възможност да разпознават съобщения, които целят да повлияят на техните политически мнения и решения. Политическите реклами трябва да бъдат ясно отбелязани, предвиждат новите правила. Предстои да се въведе и механизъм за съобщаване на проблемни реклами. Подробности разказа медийният експерт и културолог доц. Георги Лозанов, преподавател във ФЖМК и бивш председател на СЕМ.

"Това е хубаво, че най-после се случва. Аз много отдавна съм настоявал за това, даже на собствен ход тук в България да го въведем. В крайна сметка рекламата и общотърговското слово върши това - убеждава те да си купиш някаква стока, да ползваш някаква услуга, да подкрепиш някаква кауза или идея, каквото се получава в предизборна кампания", отбеляза той.

Освен това добави, че е добре посланията да бъдат обозначени като реклама, както и да е ясно какви са техните финансовите източници, като по този начин мярката ще раздели политическата реклама от политическата журналистика.

"Нейна функция е, следвайки професионалните похвати на журналистиката, журналистите да търсят политиците, за да водят разговори с тях, да създават дебати вече с друга цел - не за да обслужват желанието на политиците аудиторията да ги подкрепи, а за да обслужват правото на информация на аудиторията така, че тя да прави собствен информиран избор", допълни той.

Доц. Лозанов посочи, че когато политиците започнат да плащат на журналистите, те унищожават качеството на журналистиката и я превръщат в нещо като реклама. Как интернет и социалните медии променят политическата комуникация? По думите му промените са сериозни и то не винаги в интерес на гражданите.

"Какво става, когато един политик общува през социалните мрежи? Просто изключва журналиста като посредник в комуникацията. Това е изключително съществено, защото работата на журналиста е да пази интересите на аудиторията и да не я превръща в лесна плячка на послания, които стигат до нея и които целят повече или по-малко да постигнат целите на този, от който тръгват те, а не да пазят нейното право на информиран избор и да дават възможност избирателят да създаде своя представа и да вземе своето решение", каза доц. Лозанов.

Той отбеляза, че интернет носи много вреди, като една от тях е самоинформирането, а то е същото като самолечението. Освен това сподели, че изказът на политиците много зависи от тяхното възпитание и често пъти политиците съобщават очевидни неща по такъв начин, че да изглеждат уязвяващи за опонента. По думите му политиците трябва да бъдат санкционирани, когато правят уязвяващи изказвания и най-вече да се пазят от фрази, които подменят и фалшифицират политическия дебат.

Той посочи, че в момента се намираме в много тежка политическа ситуация, която е "криза на либералната демокрация". Към нея има много нападения от автократорски режими (Москва, Китай, Латинска Америка, Индия).

"Та даже и в границите на ЕС, което намират все повече подкрепа и все повече се мотивират в желанието си да пенсионират либералната демокрация и да подберат нейния модел. Те разчитат на Тръмп и според мен, ако той спечели изборите през есента, общият климат на евроатлантическия свят ще се промени много сериозно. Общият климат досега беше на толерантност, свобода и благоденствие и има голяма вероятност да загубим тези характеристики на живота си", подчерта доц. Лозанов.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийската филхармония отбелязва 3 март с инициативата "Обичам българската музика"

От 12.00 до 17.00 часа днес, Софийската филхармония отбелязва 3 март с произведения от български композитори. Инициативата “Обичам българската музика” традиционно се провежда в зала "България“. В събитието участват ученици от музикалните училища в страната и студенти от НМА "Проф. Панчо Владигеров“. Пред Радио София зам.-ректорът на..

публикувано на 03.03.25 в 10:43

Започва Великият пост

За православните християни започва Великият пост. От 3 март до 20 април или общо 7 седмици вярващите се въздържат от определени храни, мисли и дела. Великият пост е време на посвещаване на човекa на Бог по примера на Христос, който е прекарал 40 дни в пустинята в пост и подготовка за своята мисия. Постите са създадени не толкова, за да..

публикувано на 03.03.25 в 08:54

Безплатни ретро автобуси в София за националния празник

По случай Деня на Освобождението на България от османско иго - 3 март, от 10:00 до 19:00 часа, на интервал от 16 минути ще се движи безплатна атракционна автобусна линия, с маршрут от Орлов мост до Националния исторически музей (НИМ), съобщиха от Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура". Маршрутът преминава покрай кино "Одеон“, НДК,..

публикувано на 03.03.25 в 08:04

Облачно на 3 март, с температура в София около 7°

Днес през по-голямата част от деня и над по-голямата част от страната ще има значителна ниска и средна облачност. След обяд облачността от запад ще започне да намалява и през нощта срещу вторник над цялата страна ще се изясни, съобщиха от НИМХ. Само на отделни места ще превали слабо - дъжд и сняг. Ще духа слаб, в Източна България умерен северен вятър...

публикувано на 03.03.25 в 07:35
Веселата вдовица - репетиция

Тя няма нужда от много грим

За предстоящата премиера на "Веселата вдовица" в Националния музикален театър говорим с двама от "виновниците" за събитието. Началото е със Стефан Илчев, един от солистите: "Подготовката е много голямо преживяване - никога не знаем какво да очакваме. Режисьорът Валентин Ганев много разбира целия процес - музикалния, заедно с визуалния. Благодарение на..

публикувано на 02.03.25 в 11:43
Албена Ненкова

За нещата от живота, които няма как да бъдат клиширани

Албена Ненкова има зад гърба си няколко книги – трилогията за „Софиянката, която слага всичко в тигана“, книги за виното и книга за ракията (с разкази по тази интригуваща тема). Родена в София, израснала като малка в Ловеч при баба си, Албена живее интересен и пълнокръвен живот. Така е и като човек. Била е в националния отбор по синхронно..

публикувано на 02.03.25 в 11:02
Росен Люцканов с преведения от него бестселър

Харари се интересува от предвиждането на бъдещето с цел да го промени

Приемаме, че информирането е нещо добро, но знаем, че всичко има две страни. Досега обаче никой не е поглеждал на този процес както п роф. Ювал Харари. Той хвърля сянка на съмнение върху това твърдение, казвайки, че под информация се разбира: 1. това, което ни дава знания за света, а 2. – това, което подрежда света. В единия..

публикувано на 02.03.25 в 09:25