Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София е домакин на Food & Beverage Forum

Снимка: Радио София

Притежава ли България потенциала да се превърне в международна гурме дестинация – това е една от основните теми, които ще бъдат обсъдени по време на Food & Beverage Forum – първата по рода си професионална среща на шеф-готвачи, хотелиери, ресторантьори и доставчици за индустрията. Тя ще се проведе на 8 май 2024 г. в Event Space 2020 (малкото НДК) в София. По време на Food & Beverage Forum 2024, темата за националната кухня ще бъде разгледана от две страни – кои храни и ястия имат потенциала да станат "визитна картичка" на българската кулинария в чужбина и как можем да развием така популярния в други страни гастрономически или наричан още гурме-туризъм.

Кои са по-важните кулинарни и F&B тенденции през 2024 и кои от тях си заслужава да въведем в ресторанта? Подробности разказа Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (Bulgarian Association of Hotel Executives – BAHE).

"Food & Beverage Forum е ново събитие, което се организира с две основни цели. Едната цел е да съберем професионалисти, които се занимават с храна, или както се казваше едно време "обществено хранене". Това са шеф готвачи, хотелиери, ресторантьори, туроператори, които правят кулинарни турове. Те ще си говорят за тенденциите в кулинарията и бизнеса въобще, като втората част ще бъде по-интересна. Ние каним различни експерти, с които искаме да си поговорим има ли потенциал българската национална кухня да се превърне в експортен продукт и при подходяща реклама да превърнем България в гурме дестинация. Това е тема, която е доста актуална предвид последните тенденции, че напоследък в цял свят има бум на кулинарни предавания и въобще кулинарията е в центъра на интереса на обществото. Става въпрос за храна, която сама по себе си е една изключително позитивна емоция. Ние знаем, че нашата кухня е много добра, но искаме да проверим как може чрез нея да превърнем България в гурме дестинация", каза той.

Къде се намираме в момента и разпознаваема ли е българската кухня за чужденците?

По думите на Дучев ние се губим на фона на световната кулинария, защото маркетингът ни е слаб. В Япония и някои азиатски страни сме известни с киселото мляко, а ако говорим за шопска салата, тя е популярна, защото в продължение на десетилетия е налагана от "Балкантурист". Яйцата по панагюрски и ред други храни са вкарани в рецептурник на "Балкантурист" през 70-те години на миналия век и са въведени в цялата верига хотели, които тогава са посрещали чужденци.


"По този начин се прави маркетинг - с координирани усилия, целенасочено, година след година. Това е което ние трябва да започнем да правим сега, за да можем да говорим за нова вълна в българската кухня, за българската кухня като експортен продукт", отбеляза той.

По думите му всеки празник и повод може да се използва за да промотираме нашата кухня, като ни е нужна повече изобретателност в маркетинга, както и по-координирани усилия между шеф готвачи, хотелиери и ресторантьори. От известно време асоциацията води диалог с хотелиерите за това как може да се подобрят нещата по отношение на маркетинга и извън правителствените програми за реклама са взели решение за стартиране на кампания за българска закуска. Тя трябва да се състои с поне 4-5 неща характерни за нашата кухня - баница, сухи колбаси, сирене и други, като също така е съпроводена с табелка "Bulgarian breakfast". Идеята е, че човек като види табелката ще опита от любопитство закуската, а когато опита е много вероятно тя да му хареса.

"Ние търсим решения там, където можем да ги открием и със собствени сили да направим нещо. Иначе ако говорим за реклама, за промотиране на дестинацията, ние сме много изостанали. Имаме прекрасна кухня, имаме и ужасна реклама. Това е нещото, което трябва ад се промени и се надяваме с малки стъпки, тъй като е дългосрочно и не може да стане от днес за утре, но имаме добри шансове", отбеляза Дучев.

Той посочи, че нашите шеф готвачи са на много високо ниво и по нищо не отстъпват на френските и италианските си колеги. Освен това за рекламата могат да спомогнат и блогърите, а в последните години се организират редица кулинарни фестивали, които имат потенциала да се превърнат в притегателен център за чужди туристи. За тях обаче е нужна координирана работа от Министерство на туризма, браншови организации и отделни хотелиери, за да привлекат интереса към тях и те да присъстват в календарите на местните хотели, които активно да ги промотират.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Невена Николова и Данаил Конов

Невена Николова и Данаил Конов пред и зад микрофон

Невена Николова и Данаил Конов са имена от екипа на радио София - той идва от Враца в София в 2015, тя идва от радио Шумен. Още за техния път към и в радиото - в звуковия файл: Може ли по обява да намериш призвание и има ли значение какво казват родителите? Кои са най-сладките позиции, каква е разликата между новинар и водещ, както и репортер -..

публикувано на 16.02.25 в 12:00

Кукленият театър бе най-подходящ за мен

Гостува ни актрисата Маргарита Костова. Надежда Герова разговаря с нея относно призванието актьор и всичко, което заобикаля един човек на изкуството. За работата на актрисата в куклени и драматични постановки и как предава занията си на деца и младежи нека чуем повече сега.

публикувано на 16.02.25 в 11:20
Мирослав Цеков

Нерешените проблеми в младежката политика се превръщат в проблеми на цялото общество

Какви са предизвикателствата пред младите хора в България? Каква е ролята на активните граждани за преодоляване на разделението в обществото? По темата ни гостува Мирослав Цеков, председател на Форум гражданско участие: "Отвореното ни писмо до НС бе провокирано от насочени срещу НПО призиви от политически сили в НС. Това е откровена заплаха и опит..

публикувано на 16.02.25 в 10:38

За пети път "Станция Иновация" в АУБ

Албена Димитрова от Американския Университет в Благоевград представя състезанието по социално предприемачество "Станция Иновация": "Аз съм втори семестър в първи курс, следвам два бакалавъра. Клубът ни за по-добро общество организира благотворителни базари и в "Станция Иновация" парите също ще отидат при лица в неравностойно положение. То се..

публикувано на 16.02.25 в 10:03
Темз Арабаджиева и Антон Биров

Кажи ми какво четеш за да ти кажа кой си

В месеца на любовта търсим формулата за здрава връзка в примерите около нас. Книгите събират ли хората?  Събеседници: Темз Арабаджиева и Антон Биров: "Вчера вечерта много исках да затворя вратата и да си чета книга. Любовта не е един конкретен ден. Нямам нищо против празника, стига малките прояви на любов да не са само един ден. Същото е с..

публикувано на 15.02.25 в 20:00
Борис Илиев

Учениците с удоволствие четат Оруел

Как интересът на децата към книгите оформя читателските нагласи в бъдеще и какво има и трябва да има в списъка с книги до 12 клас?  Събеседникът ни Борис Илиев е учител по български език и литература в Националната природоматематическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която завършва като ученик: "Моите ученици много обичат да четат, но..

публикувано на 15.02.25 в 19:35

Историята оживява - Боян Трайков, предаване първо и второ

Разговорите са с Еди Емирян - един от стожерите на "Хоризонт" и с Милен Димитров - редактор в Дирекция “Дигитални програми”, направление “Интернет портал” на Българското национално радио. Също така Милен работи към Златния фонд на Радиото. И, разбира се, по-младите от нас го познаваме, като постоянен лектор в БНР Академията, създадена с методическа и..

публикувано на 15.02.25 в 16:00