Кои са по-важните кулинарни и F&B тенденции през 2024 и кои от тях си заслужава да въведем в ресторанта? Подробности разказа Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (Bulgarian Association of Hotel Executives – BAHE).
"Food & Beverage Forum е ново събитие, което се организира с две основни цели. Едната цел е да съберем професионалисти, които се занимават с храна, или както се казваше едно време "обществено хранене". Това са шеф готвачи, хотелиери, ресторантьори, туроператори, които правят кулинарни турове. Те ще си говорят за тенденциите в кулинарията и бизнеса въобще, като втората част ще бъде по-интересна. Ние каним различни експерти, с които искаме да си поговорим има ли потенциал българската национална кухня да се превърне в експортен продукт и при подходяща реклама да превърнем България в гурме дестинация. Това е тема, която е доста актуална предвид последните тенденции, че напоследък в цял свят има бум на кулинарни предавания и въобще кулинарията е в центъра на интереса на обществото. Става въпрос за храна, която сама по себе си е една изключително позитивна емоция. Ние знаем, че нашата кухня е много добра, но искаме да проверим как може чрез нея да превърнем България в гурме дестинация", каза той.
Къде се намираме в момента и разпознаваема ли е българската кухня за чужденците?
По думите на Дучев ние се губим на фона на световната кулинария, защото маркетингът ни е слаб. В Япония и някои азиатски страни сме известни с киселото мляко, а ако говорим за шопска салата, тя е популярна, защото в продължение на десетилетия е налагана от "Балкантурист". Яйцата по панагюрски и ред други храни са вкарани в рецептурник на "Балкантурист" през 70-те години на миналия век и са въведени в цялата верига хотели, които тогава са посрещали чужденци.

"По този начин се прави маркетинг - с координирани усилия, целенасочено, година след година. Това е което ние трябва да започнем да правим сега, за да можем да говорим за нова вълна в българската кухня, за българската кухня като експортен продукт", отбеляза той.
По думите му всеки празник и повод може да се използва за да промотираме нашата кухня, като ни е нужна повече изобретателност в маркетинга, както и по-координирани усилия между шеф готвачи, хотелиери и ресторантьори. От известно време асоциацията води диалог с хотелиерите за това как може да се подобрят нещата по отношение на маркетинга и извън правителствените програми за реклама са взели решение за стартиране на кампания за българска закуска. Тя трябва да се състои с поне 4-5 неща характерни за нашата кухня - баница, сухи колбаси, сирене и други, като също така е съпроводена с табелка "Bulgarian breakfast". Идеята е, че човек като види табелката ще опита от любопитство закуската, а когато опита е много вероятно тя да му хареса.
"Ние търсим решения там, където можем да ги открием и със собствени сили да направим нещо. Иначе ако говорим за реклама, за промотиране на дестинацията, ние сме много изостанали. Имаме прекрасна кухня, имаме и ужасна реклама. Това е нещото, което трябва ад се промени и се надяваме с малки стъпки, тъй като е дългосрочно и не може да стане от днес за утре, но имаме добри шансове", отбеляза Дучев.
Той посочи, че нашите шеф готвачи са на много високо ниво и по нищо не отстъпват на френските и италианските си колеги. Освен това за рекламата могат да спомогнат и блогърите, а в последните години се организират редица кулинарни фестивали, които имат потенциала да се превърнат в притегателен център за чужди туристи. За тях обаче е нужна координирана работа от Министерство на туризма, браншови организации и отделни хотелиери, за да привлекат интереса към тях и те да присъстват в календарите на местните хотели, които активно да ги промотират.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Такса битови отпадъци е основен елемент в управлението на отпадъците - с нея общините покриват разходите за събиране, транспорт и третиране на твърдите битови отпадъци. В България в момента плащаме на база данъчна оценка на имота, но отдавна се говори за реформа на тази такса и за въвеждането на модела "замърсителят плаща" или още: “плащаш, колкото..
През 2025 г. се навършват 165 години от рождението на Екатерина Каравелова, първата защитничка на женските права в България, учителка, преводачка, писателка. Какво място заема нейната личност в първия Интерактивен музей на “Будителките”, който се намира на площад "Гина Кунчева" в София, разказва Елица Павлович от екипа на Фондация "Будителките",..
Всяка година кампанията "Пиши за права" на "Амнести интернешънъл" обединява хора от цял свят, за да се борят с несправедливостта и да подкрепят хора, чиито права са застрашени. През последните няколко години действията на хора, съпричастни на инициативата, допринесоха за освобождаването активисти по света и възтържествуване на..
Много изследователи определят тази книга като първия научно-фантастичен роман, готически шедьовър и основа за развитието на хора жанра. Колкото и изумително да е за съвременните читатели, неостаряващата книга "Франкенщайн, или новият Прометей" е написана от Мери Шели , когато е била едва на 18 години. Успоредно с поредната и..
"Пак плаче, но този път от щастие" е дебют на режисьора Явор Борисов. Текстът за първи път е преведен на български и поставен на наша сцена. "Сръбска театрална трупа беше гостувала във Враца. Там има фестивал на кратките форми. И всички колеги от врачанския театър бяха останали във възторг от текста. Разказаха ми, аз също се запалих, защото съм..
Млад мъж e бил намушкан в събота в столичния квартал Студентски град. Инцидентът е станал минути след 22 часа. Пострадалият е откаран в болница. На място са били изпратени екипи на полицията. Издирват се извършителите. По случая е образувано досъдебно производство.