Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изборите и избирателната пасивност

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова

Официално в полунощ на 9 срещу 10 март 2024 г. започна предизборната кампания за насрочените на девети юни избори за народни представители в следващия парламент, както и за български евродепутати. Кампанията ще продължи до полунощ на 7 юни. Каква е ефективната политическа комуникация в контекста на предстоящите избори? Коментар по темата направи доц. д-р Александър Христов e комуникационен анализатор и университетски преподавател.

"Струва ми се, че комуникацията, която се води от партийните централи от отделни политически личности най-трудно ще убеди хората да гласуват въобще. За да гласуват е необходима комуникационна кампания, или може би биха се родили някакви свежи идеи в тази посока, която от една страна да обере това натрупано обществено напрежение и да се опита да убеди хората, че въпреки него, въпреки безумната поредица от избори, въпреки липсата на перспектива за някои има смисъл да се гласува. Но това трябва да бъде извънпартийна, или надпартийна кампания, която в момента нито една от политическите сили няма да започне", каза той.

Доц. д-р Христов посочи, че на избирателите метафорично казано им липсва въздух. Те са в една хибернация и при следващи избори всички политически сили се опитват да събудят този избирател с "изкуствено дишане", а той заспива все по-дълбоко. По думите му за да гласуват хората трябва да има екип от професионалисти, които да се заровят в дълбоките мотиви, да ги изведат на повърхността, да се види какви са и да се направи комуникационна кампания, която да адресира точно тези притеснения, които имат те.

"Големите идеологии и големите кампании такива, каквито е имало в миналото и такива, каквито ние сме искали да видим не изключват конкретните послания. Най-успешната комуникация е тази, която първо е базирана на силна идеология (било то лява или дясна) и второ - с конкретни предложения за промени за развитие. Това би била перфектната позитивна кампания, която една или друга политическа сила би могла да подхване. Тук, когато го докоснем това нещо в нашата реалност се появяват два проблема. Първият е, че в момента почти няма силни идеологии заради това, че по-дребните политически сили не знаят какво ще бъде след изборите и не знаят в какви сглобки образно казано биха могли и би трябвало да попаднат, поради което си пазят ресурсите да изявяват някакви крайни идеологически позиции. Второто е, че се изисква дългосрочно задълбочено мислене, докато към момента политическите сили като че ли имат изгода да търсят по-краткосрочен ефект. От което следва нещо много неприятно, а то е, че краткосрочният ефект се постига най-лесно първо с някакви гръмки акции и второ - с компромати", заяви той.

Освен това посъветва партиите не да дават обещания, а да идентифицират проблеми и да комуникират решения. Доц. д-р Христов отбеляза, че младите избиратели по цял свят масово не гласуват. Като правило те гласуват тогава, когато държавата е в състояние на революция. Новите комуникационни канали като например ТicТоc са чудесни за доставяне на послания, но всеки от тях изисква различен тип начини за създаване на съдържание, което политиците не го умеят, каза той.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимки: Ротари

Деца стават "таен Дядо Коледа" за радост на други, в нужда

За втора година по време на Коледния фест в София посетителите имат възможност да проявят благотворителност като приготвят и предадат подарък за нуждаещи се семейства и деца. Кампанията " Стани таен Дядо Коледа" е по инициатива на Ротари клуб – София, членове на организацията приемат (нови) продукти, които биха зарадвали децата в къщичка..

публикувано на 27.11.24 в 14:40

Романтичната история за Пепеляшка интерпретират тийнейджърите от театрално студио "Теди"

Всеки познава историята за работливата, скромната, милата Пепеляшка. В лиричната и романтична версия на Тодор Янкулов и неговите ученици от театрално студио "Теди" обаче ще можем да се насладим и на много забавни и смешни моменти. Мащехата, двете доведени сестри, придворният лакей и дамите на бала превръщат представлението в чудесна семейна..

публикувано на 27.11.24 в 13:10

Зъболекари: Кариесът при децата е пандемия

България е на едно от последните места по оралната хигиена в детска възраст, констатират от Българския зъболекарски съюз при представянето на резултатите от Националната програма за профилактика на оралните заболявания при деца от 0-18 години. В страната има притеснителни данни за развитието на кариес при децата, както и по отношение на ранната..

публикувано на 27.11.24 в 13:01
Снимката е илюстративна

Увеличават се пътуванията на българите в чужбина през октомври 2024 г.

Пътуванията на български граждани в чужбина през октомври 2024 г. са 720.9 хил. или с 3.9% повече от октомври 2023 година. Регистрирано е увеличение на пътуванията по всички наблюдавани цели: почивка и екскурзия - със 7.4%, служебна - с 4.8%, и с други цели (гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия) - с 0.3%, съобщават от НСИ...

публикувано на 27.11.24 в 12:58

Таксиметрови шофьори заплашват да блокират магистралите в страната по Коледа

Ако до 15 декември не бъдат изпълнени исканията на таксиметровите водачи за връщане на застраховката гражданска отговорност съм старите нива от лятото, представители на браншовите организации обявиха, че ще блокират всички основни магистрали в страната - Тракия, Хемус и Струма, както и границите преди коледните и новогодишните празници...

публикувано на 27.11.24 в 12:55

Бизнесът създава добро! И примерите не са малко

Нова инициатива на Клуб "Смисъл" ще събере аудитория, привлечена от темата " Бизнес модели за добро" на 29 ноември. В петъчната вечер Георги Чипов ще изнесе презентация по темата (от 19:30 часа), а след това ще се проведе дискусия. Входът е свободен. "Провокира ме усещането в обществото, че бизнесът е нещо лошо. Иска ми се хората да..

публикувано на 27.11.24 в 12:15

"Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада" ни запознават със света от сцената на Младежкия театър

Петото поред премиерно заглавие в репертоара на Младежки театър "Николай Бинев" за този театрален сезон е "Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада". Режисьорът Йордан Тинков ни припомня познатите и обичани герои от световната класика на детската литература. С много хумор и приключенски дух, "Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада" ни запознават със..

публикувано на 27.11.24 в 11:46