От Монреал до София без презареждане - вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".
Той разкри подробности за устройството на самолета, както и предаването му от базата на производителя, от които произтича високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.
"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен, а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.
"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа, в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.
Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.
Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал междинно кацане за презареждане с гориво в Осло:
“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“
Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.
Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.
"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.
Във въздуха планът отново се променя.
Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.
Във вторник гост в предаването "Форум“ е Никола Атанасов – юрист и съосновател на сдружение "Институт по медиация и управление на спорове". Заедно с водещата Елена Пъневска, се спряха на следните теми: - Отново инцидент в София. Тази сутрин в столичното 94. СУ, 12-годишно дете беше прорязано с нож в раменната област от 15-годишен. Инцидентът е..
Извънредно заседание на постоянната комисия по обществен ред и сигурност в Столичния общински съвет ще се проведе през следващата седмица, заради трагичния инцидент в търговски център, при който 15-годишно момче бе намушкано и убито от свой връстник. Днес бе констатиран още един случай, този път в училище, при който пострада 12-годишно момче...
Държавата ще увеличи капитала си в "София Тех Парк" АД с вноска в размер на 3 939 900 лв. Сумата ще бъде използвана за покриване на оперативните разходи на “Суперкомпютър с производителност от порядъка на петафлопс“ за 2025 г., съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. Средствата са предоставени от бюджета на Министерството на иновациите и..
Българското национално радио е домакин на Годишната конференция на Международната асоциация на обществените медии - Public Broadcasters International, която се провежда за първи път в София. Темата на престижния форум е: "Обществените медии - силата на аргументите". Официалното откриване на конференцията се състоя по-рано днес от генералния секретар..
За първи път в България е въведен медицински стандарт по кожни и венерически болести. Нормативният документ влезе в сила на 3 октомври с наредба, публикувана в Държавен вестник и включва конкретни правила за естетичната дерматология – сфера, която досега нямаше ясна регулаторна рамка. Целта е да се повиши качеството на дерматологичните грижи у нас,..
Етюд-и-те на София представя новата си изложба, която ще бъде и последна в този си формат за доста дълго време.“За мен винаги София е град на есента. Хубаво е, човек започва да се замисля”, казва създателят на проекта “Етюд-и-те на София” фотографът Иван Шишиев. Изложбата, която предстои да бъде открита ще е 35-та поредна изложба на Иван Шишиев..
Подробности можете да чуете в разговора на Невена Николова и Данаил Конов с Цанка Миланова.