От Монреал до София без презареждане - вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".
Той разкри подробности за устройството на самолета, както и предаването му от базата на производителя, от които произтича високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.
"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен, а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.
"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа, в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.
Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.
Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал междинно кацане за презареждане с гориво в Осло:
“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“
Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.
Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.
"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.
Във въздуха планът отново се променя.
Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.
Започва седмица, в която коментаторите са нови във "Форум", но не и на редовните слушатели и активни граждани. До 24 май новините в медиите и тенденциите в обществото ще анализират Адриана Диканчева и Никола Атанасов . Втора седмица "гореща" тема и повод за дискусии е Блокираният градски транспорт на София . Търсенето на решения...
София е най-опасното място за придвижване на деца и подрастващи в градска среда в Европа според ново международно проучване на Clean Cities . Столицата на България заема последното, 36-о място в класацията на избрани големи градове на континента, като получената от нея обща оценка е изключително скромна – около 27 пъти под средното за..
В Банкя стартира реализацията на проекта "Богини на водата“. Целта е да се предостави на младите хора платформа за изразяване на собствената им идентичност, талант, вълнения и емоции чрез изкуството, съобщиха от пресцентъра на район „Банкя“. Проектът се реализира от сдружение "Благ ден“ в партньорство с района, като основната идея е осмисляне..
19 май е Световен ден за дарителство на майчина кърма . С различни инициативи празникът бе отбелязан и от Банката за майчина кърма в София , която е единствена по рода си в България и една от малкото подобни структури на Балканския полуостров. Открита е на 1 юни 1989 година от Министерство на народното здраве. Тя събира, съхранява и обработва..
След Сакар, Костинброд и Провадия, от фондация "Биоразнообразие“ са се заели със задачата да проучат и възстановят съществуващи чешми на Витоша. Заедно с експертите от Природния парк, те вече са обиколили девет чешми в северната част на Витоша, около Златните мостове. Чешмите са в различно състояние – някои са с хубави фасади, но с разпадаща се суха..
Правителството ще осигури 15 милиона лева допълнително към субсидията на градския транспорт на София, съобщи премиерът Росен Желязков след среща със синдикални лидери, на която не е присъствал столичният кмет. Свидетели сме на решаване на проблем от хора, които участваха в създаването му, коментира кметът на София Васил Терзиев: "Какво..
Тенденцията при основните хранителни стоки на българския пазар в момента е спад в цените – това се отчита от 28 април насам. Но в сравнение с миналата пролет това намаление в цените се забави с 15 дни . Това коментира пред БНР-Радио София Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища. Ако има..