Протест след протест. Години наред. Причината – състоянието на жп надлеза в сърцето на село Гара Елин Пелин.
Разбити фуги и отточни решетки, пропаднали шахти, нарушено състояние на асфалтната повърхност – според протестиращи това са част от очевидните проблеми на мостовото съоръжение.
Работата на жп надлеза обаче е от ключово значение.
Пътят не просто свързва община Елин Пелин с магистрала "Тракия" и столицата, но и обслужва ежедневно тежкотоварен трафик – в региона има множеството логистични бази.
Валентин Киров е сред недоволстващите на мястото. Пази папка с кореспонденция с институциите от 15 години. Живее точно до релсите, обслужващи линията София-Бургас:
"Къщите ни се тресат. В хола си от вибрациите подскачам на фотьойла. Шумът и праховите частици са над нормата. Дори камъчета гълтаме."
Историята на жп надлеза в село Гара Елин Пелин започва през 80-те години на миналия век. По това време нуждата от мостово съоръжение над железопътните релси е свързана с високата промишленост в района. С помощта на надлеза е установена връзка между близките населени места, както и горната и долната част на селото. Мостовото съоръжение обаче е със статут на временна част от пътната инфраструктура, а срокът му на годност е 20 години.
От 2016 г. жп надлезът обслужва тежкотоварни автомобили, а трафикът е в пъти повече от предвиденото за възможностите на моста.
В същата година се извършва основен ремонт на съоръжението, което на този етап е с изтекъл срок на изправност и е животозастрашаващ предвид състоянието му и трафика.
Според протестиращи обаче не дълго след скъпия ремонт на моста проблеми отново започнали да се появяват.
Дни преди протеста, на мостовото съоръжение се случва и пътно-транспортно произшествие. Пропадащи отточни фуги и шахта образуват опасна неравност на пътното платно. Поставен е временен светофар в двете посоки, за да се заобикаля безопасно създалата се неравност. Светофарът обаче показва един и същ светлинен сигнал и в двете посоки. Дни по-късно е сменен с конуси, ограждащи опасността. Въпреки това ситуацията на мястото се оказва повод за сблъсък между автомобили.
Жп надлезът е собственост на Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и Община Елин Пелин няма право да извършва намеси по отношение на състоянието на моста.
Припомняме, че по време на миналогодишни протести екип на БНР-Радио София се свърза с АПИ, откъдето получихме отговор, че предстоят козметични ремонти и "състоянието на съоръжението ежедневно се наблюдава от експерти на Областното пътно управление София".
Община Елен Пелин от своя страна има създаден проект за околовръстно трасе, за което обаче се изисква финансиране, непосилно за бюджета на района. Така жителите остават в капана на постоянните аварийни намеси на моста и тежкотоварния трафик, обслужващ логистичните бази.
На протеста вчера не присъства представител на АПИ.
Не е ясно дали протести се очакват и тази седмица. В случай на такива движението бива отбивано с намесата на органи на реда.
От 16 до 19 юли в Краков се проведе шестото издание на Cities Forum – едно от големите европейски събития за градски решения и бъдещето на градовете. По традиция форумът се организира oт Главна дирекция „Регионална политика“ на Европейската комисия, като тази година го правят съвместно с European Urban Initiative (EUI). Това е една инициатива,..
Радиокафе гостува на празника на община Етрополе. Пръв гост е световният шампион, олимпийски и европейски вицешампион по борба, Стоян Балов : "Малките градчета правим събитията си не за един, а за три дни. Бъдещото поколение трябва да бъде учено на традициите. Първият фестивал на духовата музика "Етрополе балкан фестивал" ще покаже голямото богатство..
Кирил Шиваров - скулпторът, роден във Варна и станал софиянец преди почти век. Тогава има бум на строителството, върху което и той оставя своя отпечатък. Част е от кръга на "Дивите петли": След пожара на Народния театър, той изгражда красивия скулптурен интериор, който за съжаление изчезва при последния ремонт през 70-те. За сметка на това,..
"Старо Павлово", брой единствен - разгръщаме страниците му и гледаме черно-белите снимки, запазили за поколенията очарованието на една отминала романтика с пътуването с "малкото" трамвайче до Бояна (всъщност - съвсем нормален трамвай, какъвто се движеше и по други линии). С къщата на Димитър Карастоянов започва кв.Павлово - до едноименната трамвайна..
Летописецът на София от началото на ХХ век Георги Каназирски-Верин е журналист, авантюрист и бохем. Животът му е като приключенски сериал с комични и драматични изненади. За повече от две десетилетия той се преселва в Париж, където организира провокативна рекламна кампания и си намира съпруга. Марта Каназирска придружава съпруга си, когато..
Изнесеното ни мобилно студио е от Топлоцентрала и „Топлофест 6 – Вода“. Пръв гост е Албена Тагарева от "Арт бюро": "Можем да функционираме във вътрешно безпокойство. Оглеждаме се за символи, които са минавали между пръстите ни. Ще има прераждане на енергията ни." Повече за състава и какво да се очаква на концерта - в звуковия файл.
Дискусионното предаване "Форум" завършва този сезон. Предстои лятна почивка преди есенната поредица с нови гости и теми за коментари. Днес гост беше Кристиян Шкварек , водещ на изданието - Константин Лавсов, а като коментатор в студиото влезе и родоначалникът на предаването - Лъчезар Христов. Тримата се спряха на следните теми: Защо Кирил..