С две изложби в Националния дворец на културата започна осмото издание на СОФИЯ ХАРТИЕН АРТ ФЕСТ. А Световната асоциация на авторите, работещи с хартия (IAPMA) ще има тук свой конгрес, който ще съпътства фестивала.
Засега такъв фестивал се провежда само в България, като „гостува” с изложби и в други държави. Даниела Тодорова, куратор на фестивала и самата тя художник, разказва как се е родила идеята. Преди години изложбите на изкуство от хартия са били епизодични и доста камерни. Даниела и нейният съпруг Тодор Тодоров решават да организират нещо по-мащабно. Успехът бил неочаквано голям.
В началото ние обяснявахме какво е това, а хората питаха: боклуци ли са…беше доста весело – разказва Даниела. – Сега вече виждат, че това е изкуство с огромен потенциал, който привлича и много автори, които не са свързани пряко с него. Но чрез езика му изразяват определени идеи и концепции.
Тази година СОФИЯ ХАРТИЕН АРТ ФЕСТ е посветен на българското председателство на Съвета на ЕС, поради което беше открит в Националния дворец на културата с мащабна експозиция: Там показваме една по-представителна част от фестивала, с основен фокус България. Какво страната ни е дала на света, какво е сега и какво възнамерява да бъде, какви са нейните цели. И затова експозиция се казва „Минало, настояще, бъдеще”.
В досегашните издания на СОФИЯ ХАРТИЕН АРТ ФЕСТ са били представени 35 страни, а тази година се очакват творци от 43 държави. Световната асоциация на авторите, работещи с хартия, ще събере за конгреса си в София през май 250 свои членове. Програмата включва лекции и уъркшопи, а изложби се организират в много от престижните столични галерии до 16 юни. Фестивалът вече имаше едно представяне „в аванс” на 5 април във Финландия, а проявите в други държави ще продължат до месец ноември.
Една от амбициозните цели на фестивала и на неговите прояви в чужбина е да представя България и нейното културно наследство на съвременен език, за което вече е натрупан сериозен опит. Самите произведения често са вдъхновени от различни исторически периоди, места и артефакти. В експозициите обикновено присъстват и дигитални продукти – филми и презентации. Те обикновено са на английски език, а сега се подготвят и с японски и португалски субтитри, за да се представят в страни, в които английският не е толкова популярен.
Когато нещо е музейно, хората не смеят толкова директно да общуват с него. Докато съвременното изкуство някак си е по-сговорчиво, по-предизвикателно, и така подканя зрителя да влезе в някакви взаимоотношения, буди много въпроси. Всъщност всички тези експозиции обикновено ги придружаваме с лекции и презентации, така че България става голям приятел на изключително много хора, които не са идвали у нас, или даже, колкото и странно да звучи, но дори не са чували за страната ни – казва Даниела Тодорова.
И още факти за фестивала на хартиеното изкуство: Той се организира от фондация „Аматерас”. Един от важните партньори е Столичната община, тъй като ХАРТИЕН АРТ ФЕСТ е част от културния календар на столицата и от самото му създаване общината е подкрепяща организация. Министерството на външните работи участва в подготовката на проявите зад граница със своите културни институти и посолствата във Финландия, Косово, Япония, Израел, Бразилия. Предвиждат се изложби също в Република Корея, Мароко и Китай. Тази година основен партньор е и Световната асоциация на авторите, работещи с хартия, заедно с редица частни компании и медийни партньори. Бих казала, че фестивалът се радва на обич и разбиране. Разбира се, винаги има неща, които не достигат, но не това е важното. Същественото е, че нещата се случват, че хората са щастливи, и че има една голяма рефлексия навсякъде, каза в заключение Даниела Тодорова.
Снимки: личен архив