Предизвикалата истерия тема за масовото купуване на олио на промоция от няколко големи търговски вериги е сред най-коментираните теми в социалните мрежи през последните дни. Споделят се различни видеа със суматохата и блъсканицата от разграбване на бутилки и цели стекове от супермаркети, колажи със сравнение на цената на олиото у нас и в други държави, където според етикетите е по-евтино, снимки на доволни потребители, които се хвалят, че вече са се запасили със стекове от въпросния продукт.
Истинско оживление и серия от публикации и постове обаче предизвикаха снимки на бутилки от купеното промоционално олио, на които е изобразен кръст, както и твърденията, че става въпрос за нехранителен продукт, който се използва за църковни кандила.
Как започва всичко?

Снимката от тази публикация и други подобни, показващи изобразения на бутилката кръст, заливат мрежата скоро след предизвикалите напрежение и масово разграбване на олио промоции в хранителни магазини. В рамките на 2-3 дни – между 13 и 15 март, десетки потребители публикуват подобни постове с въпроса защо този символ е там.
Въпросителните постове за кръста на бутилката получават и своето „обяснение“ - с твърдението, че продуктът не е годен за употреба, тъй като е олио за кандила. То мълниеносно започва да се споделя от различни потребители във Фейсбук и да се пуска в различни групи.

Скоро се появяват и цитират публикации по темата със сензационни заглавия от сайтове, като „VIJTI.COM“ и REALNIISTORII.COM. Твърди се, че въпросното олио не е предназначено за готвене и че подобен продукт се продава в Гърция за църковни кандила.


Публикациите предизвикват съмнения у някои потребители дали наистина олиото е подходящо за консумация.

А други стигат и по-далече, като твърдят, че олиото е било „дарение“ и отправят към вече купилите продукта призиви за „събуждане“ за истината.

Съдържанието на „олиото за кандило“ включва токсичното вещество рицин, пише по-долу потребител:

Не липсват и иронични коментари:

Какво казва продавачът?
За да проверим твърденията за наличието на кръст на продаваните на промоция бутилки олио и съмненията дали е годно за употреба, отправихме официално запитване до споменаваната в постовете верига хипермаркети „Кауфланд“, които предлагаха този продукт и които са споменавани в постовете във Фейсбук.
Оттам получихме следния отговор:

От отговора на въпросната верига става ясно, че наистина има кръст на бутилките и че става въпрос за определена марка олио. Обяснението за наличието на този религиозен символ, както и на слънчогледовата пита, според търговската верига са „символ на фабриката“
Въпросите ни стигат и до фабриката.
Какво казва производителят?
Олиото не е предназначено за църковни кандила и е висококачествен хранителен продукт, казва пред БНР представител на производителя.
„Олиото е с много добро качество. Това е висок клас олио, произведено по всички стандарти за качество, включително и български държавен стандарт“, заяви Велин Величков, административен директор на „Плиска ойл“ ЕООД, гр. Шумен. По думите му „спекулациите, че това не е качествено олио, не кореспондират с реалността“.
Какво символизира изобразеният на бутилките кръст?
Велин Величков: „Този кръст е на нашите бутилки от около 2 години и е единствено наш патент - няма друга такава бутилка на пазара. Символът и посланието ни е следното: вярваме, че качествено олио се произвежда от хубав слънчоглед, а за да бъде така, той се нуждае от доста слънце. Там вече нещата в някаква част и като християни вярваме, че са дело на такива висши сили. Затова е и този кръст на бутилката.“
Административният директор допълва, че няма определена партида с този религиозен символ, която да е пусната на промоция.
Целият запис на интервюто може да чуете тук:
Промоционалното олио, което се продаваше на по-ниска цена в една търговска верига, предизвика напрежение и трескаво разграбване на продукта на цели стекове, НАИСТИНА ИМА ИЗОБРАЗЕН КРЪСТ НА БУТИЛКАТА. Наличието му обаче НЕ Е ОБОЗНАЧЕНИЕ, ЧЕ ОЛИОТО НЕ Е ХРАНИТЕЛЕН ПРОДУКТ. Кръстът е символ на фабриката производител и е част от запазената ѝ марка - това потвърждават официално както от хранителния хипермаркет, така и производителят на олиото. Продуктът не съдържа вредни вещества, не е опасен за здравето, отговаря на всички необходими стандарти и е минал всички необходими проверки за качеството. Твърдението, че предлаганото олио с кръст на бутилката не е хранителен продукт и е олио за църковни кандила, е НЕВЯРНО.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,