Фалшива новина разбуни духовете във Фейсбук в последната седмица - в социалната мрежа и няколко сайта се появи недействителен идеен проект на бъдещата българска монета от 2 евро. Изображението представлява гръб на монета, на която има войн на кон, а под копитата му - паднал лъв.
Изображението (горе) бе представено като предложение на Българската народна банка (БНБ) за лика на бъдещата българска монета от 2 евро.
"Скандално предложение за вид на българската евромонета направи БНБ. Изображението представя стъпкан лъв. Не е тайна, че това е символът на България, на нашата нация и 1342-годишната ни държава." Това пише в публикациите, които можете да видите тук и тук. В употреба влезе и метафората за стъпкания лев в образа на лъва. Както знаем, старата форма на думата "лъв" е името на нашата парична единица – лев.
Във Фейсбук се появиха публикации, които варират в интензитета си от остро осъждане на поругаването на "символа на България" до осмиващи статуси и дори вицове, че масово не се познават националните символи и дори стотинките, с които се разплащаме ежедневно.
За по-наблюдателните стана ясно, че на спорния колаж е изобразен Мадарският конник - исторически паметник, скален барелеф, в близост до Шумен. Той представлява конник, лъв, куче, орел и надписи на гръцки език. С лявата си ръка конникът държи юздите на коня, който язди, а с дясната ръка хвърля късо копие върху повален лъв. Композицията символизира победа над врага. Нещо повече, изображението не само не е ново, а е и добре познато. То присъства на гърба на монетите от 1, 2, 5, 10, 20 и 50 стотинки, които са в обращение и в момента.
Всички метални европари имат еднаква лицева страна, а на гърба е изобразен символ, емблематичен за съответната държава. Повечето страни членки, приели еврото, избират специфични национални изображения, свързани с историята или културата им. Без съмнение това ще направи и България. Но още не го е направила.
Плановете на България за евромонетите
България обаче неотдавна прие план, по който да определи дизайна на евромонетите - Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната. Този план предвижда дизайнът на евромонетите да се изработи с конкурс, след което най-добрите 5 предложения ще бъдат подбрани от специално квалифицирано жури и/или чрез онлайн гласуване. Комуникационната стратегия е приета от Координационния съвет за подготовка за членство в еврозоната и публикувана от Министерството на финансите, така както и Националния план за въвеждане на еврото.
Какъв е истинският произход на снимката с монетата
Че изображението на така наречената евромонета не е ново и че негов автор не е БНБ, се установява сравнително лесно чрез обратното търсене на изображения в мрежата с помощта на инструмента TinEye. Проучването показва, че тя регистрирана за първи път през 2008 годи