В публикации в социалните мрежи се твърди и показва производството на изкуствени яйца в Китай, които след това се изнасят за консумация в други страни. Видеото е споделяно от много потребители във Facebook, среща се и в TikTok. В него се вижда как хора запълват яйцевидната структура с бял материал, наподобяващ белтък, и жълт, наподобяващ жълтък, и след това я запечатват.

Проверка на БНР установи, че видеоклипът се разпространява в интернет от 2017 г. насам. Обратно търсене в Google на кадрите от изображението показва, че български уебсайт също е публикувал информация, според която "в някои китайски сайтове има много видеа за това как да направите $70 на ден от производството и продажбата на фалшиви яйца. Учените казват, че всичко това е измама: тъй като те не могат да станат по-евтини от истинските яйца, няма смисъл да се произвеждат."
Видеото е част и от публикация на българското "Списание Осем" от февруари тази година, в която се пита дали изкуствените яйца ще превземат пазара.

В статията, която е споделяна над 200 пъти във Facebook, са описани основните различия между "естествения продукт и изкуствено забъркания". Поместено е и видео от YouTube за фалшиви китайски яйца, като в него се виждат и откъси от разпространяваното от 2017 г. видео:

При търсене в Google открихме част от видеото в по-добро качество в Dailymotion, както и в YouTube, където има над милион и 700 гледания. При търсене на източници на видеото попадаме на публикация на France 24, които, цитирайки базираната в Шанхай новинарска организация Jiefang Daily, още през 2018 г. развенчават видеоклипа и обясняват произхода му. Оказва се, че във видеото се произвеждат не фалшиви кокоши яйца, а "слайм" - гъста паста, подобна на желе или тесто, която не оставя петна и не залепва, предназначена за игра за деца, които да я месят и смесват. В този случай слаймът е направен от бяла и жълта слуз и се поставя в пластмасова черупка, която му придава яйцевидна форма. Във видеото е показано как се приготвя слузта, а до работниците се виждат и етикети, които се залепват върху пластмасовата черупка, в която се съхранява слаймът.

Етикетът принадлежи на корейска компания, която продава слайм в различни сайтове за онлайн пазаруване, твърдят през 2018 г. от France 24 и посочват като примери китайския Taobao и американския Amazon. В Amazon се е посочвало, че играчките са изработени от смола и че са с размери 7 см. Към днешна дата откриваме играчката да се продава в турските сайтове Hepsiburada и Trendyol. Достъпни са били за продажба и в китайски сайтове:

Във видео, публикувано в YouTube през септември 2016 г., може да се види как дете играе с подобна играчка.
През 2018 г. при появата на подобни слухове за пластмасови яйца Индийският орган за безопасност на храните и стандартизация (FSSAI) публикува "Ръководство", за да развенчае митовете за фалшивите яйца. В документа се казва: "Пластмасовите яйца или изкуствените яйца са мит главно поради факта, че не съществува технология за производство на пластмасово/изкуствено яйце, което да наподобява напълно естествено яйце".
Видеото, разпространявано с твърдението, че в Китай се произвеждат изкуствени яйца за консумация, е ПОДВЕЖДАЩО. Кадрите показват производството на играчка - слайм във формата на яйце, а не хранителен продукт за консумация.
--------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация "Калуст Гулбенкян" (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,