Не, този знак не показва наличието на насекоми в храната

В публикация на български потребител в TikTok се твърди, че знак върху опаковката на кувертюр показва не само наличието на атразин в продукта, но и на "буби". 


По данни на самия потребител в профила му във Facebook към 5 април статичното видео в TikTok е видяно 73 000 пъти, харесано е близо 1200 пъти, споделено е 650 и е запазено в колекции 242 пъти.

\

 Към 14 април т.г. видеото е гледано над 94 200 пъти:


В последните месеци все повече се разпространява твърдението, че веществото атразин превръща младите мъже в жени. Призовава се да не се купуват храни с логото на Rainforest Alliance, изобразяващо жаба. Вероятно и в тази публикация опасението на потребителя за наличието на атразин е свързано с това твърдение. Екипът за проверка на факти на БНР вече установи, че то е невярно. При хората атразинът не може да смени пола, тъй като комбинацията от две полови хромозоми определя биологичния пол на ембриона и тази генетична информация не може да се променя. Не е вярно и че логото, изобразяващо жаба, показва, че в дадените храни и напитки има наличие на атразин или продуктите са отгледани на места, на които хербицидът се използва. Печатът доказва, че продуктът достига до потребителите чрез земеделци, които отговарят на екологични, социални и икономически критерии, изложени в стандарта на международната неправителствена организация Rainforest Alliance.

Твърдение: Определен знак върху опаковките показва наличието на насекоми в продукта 

При търсене по изображение в Google на логото, което според потребителя вече показва "буби" в кувертюра, установихме, че то е на международната организация Fairtrade. 




Fairtrade е международна организация от търговски мрежи - дистрибутори на продукти, произведени в по-бедните държави и разпространявани в икономически по-напредналите. Целта на тези организации е да подобрят трайно условията на труд за членуващите производители, както и да опазят околната среда. В движението участват три регионални мрежи на производители - фермери и работници в Африка и Близкия изток, Азия и Тихия океан и Латинска Америка и Карибите. Целта е да се осигури на производителите от развиващите се бедни страни възможност да продават продукцията си на глобалния световен пазар и да получават адекватно заплащане. По този начин се ограничава експлоатацията на детски труд и глада. 

Продукт с марката Fairtrade означава, че производителите и фирмите са изпълнили строги социални, икономически и екологични стандарти.
От организацията дават пример: когато закупите шоколад с логото Fairtrade, ще знаете, че производителите от места като Кот д’Ивоар и Гана получават по-справедлива цена за своето какао. Тоест те получават цена за реколтата си, с която е по-вероятно така да покрият своите разходи за образование, храна и здравеопазване. Освен това получават допълнителна премия за честна търговия, която могат да  инвестират в своите общности и да се борят с последиците от изменението на климата.

В официалния сайт на FAIRTRADE са подробни описани различните форми на логото и тяхното значение.

Оцветените в бяло знаци показват, че съставката, посочена на тях, е произведена по стандартите на Fairtrade, като например какао в зърнена закуска. Това е различно от черното лого, която означава, че всички съставки в продукти, са сертифицирани по Fairtrade. В случая със сниманата опаковка от кувертюр логото показва наличието на какао, произведено в съответствие с Fairtrade. Стрелката на логото сочи към повече информация на гърба на опаковката за произхода на какаото. Пример с подобен продукт на марката: 

Голяма търговска верига в България, предлагаща показания във видеото продукт, уточнява в сайта си значението на всички знаци за качество върху опаковките си. Веригата е един от първите партньори на програмата за какао (от 2014 г.) "Етикетът на програмата може да бъде изобразен само на опаковката на продукта, ако какаото, необходимо и използвано в продукта, е закупено в съответствие с всички изисквания на Fairtrade", уточняват от компанията. 
"Fairtrade означава по-добри условия за дребните фермери и работници в Африка, Азия и Латинска Америка. Повече от 1,6 милиарда души вече печелят от стабилни минимални цени, демократични организационни структури, опазване на околната среда, както и безопасни условия на труд", обясняват още от търговската верига.

Заключение

Твърдението, че конкретно лого върху хранителен продукт показва наличието на насекоми и веществото aтразин в него е НЕВЯРНО. Логото е на търговското партньорство Fairtrade, което цели да допринесе за устойчивото развитие, предлагайки по-добри търговски условия на дребните производители и работници от Африка, Азия и Латинска Америка. 

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Наистина ли змия е умряла, след като е ухапала пиян мъж?

В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук  и   тук..

публикувано на 27.10.25 в 06:30

Ще има ли къде да обменим жълтите си стотинки в евро?

В момента протича  Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..

публикувано на 20.10.25 в 06:30

Цапа ли нарочно някой докато чистим "Люлин" и "Красно село"?

Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..

публикувано на 13.10.25 в 06:50

Бузлуджа – многофункционален културен обект, не луксозен хотел

В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..

публикувано на 29.09.25 в 06:30

Изобразен ли е дяволът на банкнотите от 50 евро?

Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът.   Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...

публикувано на 15.09.25 в 06:30

Как социалните мрежи вдъхнаха живот на зомбита - зайци, елени, катерици?

Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..

публикувано на 08.09.25 в 06:30

Каква е връзката между цифровото евро и Антихриста?

БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..

публикувано на 14.07.25 в 06:55

След приемането на еврото: ЕЦБ ли ще определя бюджета ни?

Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..

публикувано на 30.06.25 в 06:30

Кои са най-честите и абсурдни лъжи за приемането на еврото?

Присъединяването на България към еврозоната и приемането на еврото се приближава все повече, след като на 19.06.2025 г. всички страни от еврозоната одобриха препоръката за присъединяването на България към нея от 01.01.2026 г. На следващия ден, 20.06.2025 г.,  ЕКОФИН, т.е. министрите на икономиката и финансите на страните членки от еврозоната..

публикувано на 23.06.25 в 06:30

Трябва ли референдум за еврото в страна член на ЕС?

Темата "за" и "против" въвеждането на еврото за официална валута на България продължава да е водеща за потребителите на социалните мрежи.  Продължават и протестите в защита на българския лев из цялата страна, участниците в които призовават и за оставка на правителството , както и за провеждането на референдум. Идеята за обществено..

публикувано на 09.06.25 в 06:30