В публикации в „Автомедия“ и „България Он Еър“ се твърди, че традиционният бизнес модел за продажба на автомобили е напът да се промени. Това, което досега е било обичайна практика – клиентът купува колата си от търговеца и тя става негова, се оказва пречка за новите стратегии за екологична устойчивост и опазване на околната среда, се посочва в статиите, които се позовават на консултантската компания „Берилс“ (Berylls).
Според публикациите от производителя се изисква превозното средство да бъде унищожено с минимално въздействие на околната среда и затова по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя. Но купувачът все пак ще трябва да извърши плащане към производителя в пълен размер, а срещу това производителят ще осигурява бизнес модел от типа „Автомобилът като услуга“, пише още в публикациите.
Компанията „Берилс“ (Berylls) се занимава с теми, свързани с автомобилната индустрия. Тя предлага експертни услуги във връзка със стратегическо консултиране, развитие на дигитални продукти, набиране и инвестиране на капитал по отношение на световния автомобилен сектор.
Експертите, работещи в „Берилс“, публикуват мнения и анализи по различни теми, засягащи автомобилната промишленост. Всички те са публични достъпни и могат свободно да бъдат четени и свалени от сайта. Компанията има 6 анализа по темата за „автомобила като услуга“. Те са публикувани в раздел „Бъдещи продажби“. Първият е от октомври 2021 г. (“Снимка на европейския пазар за автомобилен абонамент“) и посочва, че автомобилният пазар преживява вероятно най-голямата трансформация в своята история, защото клиентите се отдръпват от класическото притежаване на превозни средства.
Следващият е от януари 2022 г. със заглавие „Превозното средство като услуга: от продажба на превозни средства към клиента и управление стойността и жизнения цикъл на превозното средство“. В него се посочва, че този модел ще позволи на потребителите на използват превозни средства за различни времеви периоди, вариращи от години до минути чрез лизинг, абонамент, краткосрочно или дългосрочно наемане. Според „Берилс“ това ще доведе до повече възможности за печалба за производителите.
Следват анализи през април 2022 г. (за това как този модел ще се отрази на следпродажбеното обслужване на превозните средства), август 2022 г. („Как превозното средство като услуга може да бъде с 50 процента по-печелившо от традиционните продажби на автомобили“), и септември 2002 г. („Как превозното средство като услуга ускорява продажбите на електрически автомобили с акумулаторна батерия“).
Последният анализ е от февруари 2023 г. и е за важността да бъдат прилагани стратегии за реновиране, повторно преработване, многократно използване и рециклиране с цел максимално многократно използване на ценни материали. От „Берилс“ посочват, че производители на оригинално оборудване са изправени пред нарастващ натиск да намалят своя отпечатък върху околната среда. Не се уточнява обаче от кого конкретно, а в самия анализ въобще няма споменати думите еколог, екология, Европейски съюз, Зелена партия. Думата „зелен“ присъства общо само 2 пъти. Тя се появява на предпоследната страница от текста и то не като част от анализа, а като описание на една от консултантските услуги, които предоставят от „Берилс“ – относно преминаване към зелена мобилност и устойчивост на автомобилния сектор.
Консултантите от „Берилс“ в нито един от своите анализи не споменават за натиск от страна на зелените в Европа. Освен това въпросният модел за „автомобила като услуга“ не е нов. Той вече съществува и автомобили се предлагат за такъв вид ползване не само в Европа. Статия за този вид услуга в САЩ и как потребителите най-добре да се възползват от нея е публикувана във „Форбс“ още през октомври 2021 г.
Според анализаторите от „Берилс“ моделът за предоставянето на „превозно средство като услуга“ ще бъде от полза както за потребителите, така и за производителите, като ще доведе до по-големи печалби в рамките на жизнения цикъл на автомобила. Купуването на автомобили (т.нар. традиционен модел) няма да изчезне. Ще бъде допълнен от нови варианти, които според „Берилс“ са търсени от някои потребители, защото няма да се налага задължително да се обвързват с дългосрочен заем за покупка на автомобил, а ще могат да плащат абонамент за ползване, като в тази сума ще се включват също разходите за застраховка и поддръжка. Желаещите да закупят превозно средство, разбира се, ще продължат да имат тази възможност.
Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/Европейски свободен алианс, който е член на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните категорично отхвърли твърдението, че автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а ще остават на производителя. За БНР той заяви:
„Твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина. Всеки, който разпространява подобни твърдения, действа недобросъвестно срещу климатичната политика. Искаме да подкрепяме нови модели на споделяне на автомобили, тъй като са използвани в индустрията от дълго време и са в състояние както да ограничат замърсяването, така и да предоставят на потребителите повече гъвкавост“, обясни евродепутатът Михаел Блос от групата на Зелените/Европейски свободен алианс.
Търсене на законодателство, законодателни предложения или обсъждания на темата за автомобилите като услуга от европейските институции показа, че темата не е част от какъвто и да било съществуващ законодателен акт, нито има предложения за обсъждане на подобна регулация. При търсене по уместност (т.е. да се покажат първо резултатите, които съдържат съответната комбинация от думи или най-близките до тях резултати) в сайтовете на Европейската комисия, Европейския парламент и Европейския съвет липсват споменавания на комбинацията от думи vehicle as a service (автомобилът като услуга). Търсене в EUR-Lex, който е официалният уебсайт за право на Европейския съюз, и други публични документи на съюза, също не показа този вид услуга да присъства в европейското законодателство или в законодателни предложения.
На сайта на Европейската зелена партия също не се откриват предложения или позиции по темата vehicle as a service (автомобилът като услуга).
Твърдението, че по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя, е НЕВЯРНО. Компанията „Берилс“ в нито един свой анализ не твърди подобно нещо. Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/ЕСА подчерта, че твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина и е насочено срещу климатичната политика. Търсене по ключови думи в сайтовете на европейските институции показва, че няма подобно законодателство, нито има подобни законодателни предложения.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Според споделена стотици пъти публикация от тази седмица във Фейсбук от националния състав на Одеса през 1894 г. липсват украинците, тъй като тогава "още не са измислени". Според изображението (на руски език) от поста най-голямата национална група в града е руската. Твърдение: В края на XIX в. в Одеса не е имало украинци Проверка показва, че..
Споделена стотици пъти публикация във Фейсбук от края на ноември твърди, че " Русия поставя икономиката на САЩ на колене" с помощта на забрана за доставка на обогатен уран за Съединените щати. Цитира се Максим Шингаркин, "специалист и бивш депутат в Държавната дума", според когото със забраната за доставки на обогатен уран "на практика Русия..
Публикация във Фейсбук, предизвикала стотици реакции, твърди, че метрото в София е с 30% по-скъпо от това в Солун. Постът е публикуван и в няколко сайта, както може да се види тук , тук и тук . Твърдение: Метрото в София е с 30% по-скъпо от това в Солун Метрото в Солун все още не е пуснато в експлоатация. Очаква се подземната..
Многобройни видеа в YouTube, гледани десетки хиляди пъти и масово публикувани и споделяни и във Фейсбук, твърдят, че милиардерът предприемач и най-богат човек в света Илон Мъск пуска на пазара нискобюджетна къща. "СЛУЧИ СЕ! Къщата на Илон Мъск за 10 000 долара НАЙ-после излезе на пазара Илон Мъск е на път да промени бъдещето на..
Споделена няколко хиляди пъти само за седмица публикация във Фейсбук твърди, че в сравнение с редица европейски страни (включително и извън ЕС) България има най-високия данък добавена стойност върху хранителните продукти (виж скрийншота по-долу). Твърдение: България е с най-висок ДДС върху храните в списък от 21 държави от ЕС и региона..
В публикация от август, споделена над 5000 пъти във Фейсбук, се твърди, че "в света има 5% най-плодородни земи, от тези 5%, 3% се намират на територията на България, а другите 2% са разпръснати по света". В поста се споделя информация, че изводите са направени след 20-годишно проучване на "National Geographic". ТВЪРДЕНИЕ: В България..
Публикувана миналата седмица снимка във Фейсбук група уж показва изтребители на българските военновъздушни сили от близкото минало (виж скрийншота по-долу). Само за няколко дни публикацията има над 2500 споделяния, над 20 хиляди реакции и повече от 3100 коментара. "Такава беше стоянката на летище Граф Игнатево когато имаше ВВС.", гласи..
По-рано този месец твърдения, че мигранти от Хаити ядат котки, кучета, патици и гъски в Спрингфийлд, американския щат Охайо, получиха широко разпространение в социалните мрежи в САЩ, но и в други страни. Първоначално се разпространява снимка на чернокож мъж, който носи гъска. Постът (виж по-долу) е придружен от съобщението, че..
Реклама на Фейсбук страницата "Модерни палатки за вас" загатва на неправилен български за подарък палатка от верига магазини за спортни стоки. "Decathlon предлага 1 палатка на домакинство на български, за да се отървете от излишното Отговорете на няколко въпроса и вижте дали отговаряте на условията", се казва публикацията, която вероятно е..
Публикация във Фейсбук отпреди месец, събрала хиляди реакции, включително над 1200 споделяния, твърди, че "Москвич" е участвал и победил реномирани западни автомобилни марки на ралито Лондон – Сидни през 1968 г. "Помните ли рали Лондон- Сидни 1968? Мерцедес, Порше, БМВ, Лотос и мн. други го помнят, защото загубиха от Москвич!", се казва в..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,