Публикувана наскоро и споделена над 1600 пъти публикация във Фейсбук внушава, че веригата заведения за бързо хранене "Макдоналдс" е била закрита в Исландия, тъй като исландците "отхвърлят културата за бързо хранене".
В Исландия няма "Макдоналдс" от 31 октомври 2009 г., а последният продаден от веригата сандвич е в музея, се казва още в публикацията (виж скрийншота по-долу).

Проверка показва, че снимката, използвана за илюстрация в публикацията, е автентична. Исландецът Хьортур Смарасон решил през 2009 г. да провери дали наистина храната от "Макдоналдс" никога не се разлага. Три години по-късно, след малка промяна в състава на храната, оставена в хартиен плик в гаража му, Смарасон, собственик на хостела "Снотра хаус", я дава в Националния музей на Исландия.
Но оттам му казват, че нямат оборудване за съхраняване на сандвича и картофките и му ги връщат. Десет години след началото на експеримента, храната, която на външен вид е почти непокътната, става медиен хит - (виж тук), като от Снотра хаус предлагат и стрийминг излъчване на "експоната" си.
Има ли Исландия или няма "Макдоналдс"?
Исландия е основополагащ член на НАТО. Част е и от Европейското икономическо пространство, но не и от Евросъюза. Населението ѝ е около 387 000 души, по-голямата част от които живеят в столицата Рейкявик.
"Макдоналдс" стъпва на исландския пазар през 1993 г., като първото отворено заведение е в столицата, а първи клиент е тогавашният премиер Тавид Отсон. Първоначално веригата разчита на доставки от местно месо, но впоследствие, заради недостиг, започва да разчита на внос от Германия. В началото на финансовата криза в страната през 2008 г. исландската крона отслабва, а митата върху вноса още повече оскъпяват продукцията.
Така на 26 октомври 2009 г. "Макдоналдс" обявява, че затваря бизнеса си в Исландия заради финансовата криза в страната, заявявайки, че икономиката и други предизвикателства превръщат правенето на бизнес в страната финансово невъзможно, предава Ройтерс. С изтичането на месеца веригата затваря, а още на следващия ден - 1 ноември 2009 г. заведенията са отворени под името на новия местен бранд - "Метро".
Обичат ли в Исландия фаст фууд?
Проучване от 2016 г. показва, че исландците на възраст между 16 и 25 г. харчат месечно по 26 000 исландски крони (173 евро) за фаст фууд и посещават тези заведения средно 18 дни в месеца.
Следващата възрастова група – от 26 до 35 г., харчат за бърза закуска съответно по 30 000 крони на месец (близо 200 евро).
Твърдението, че исландците са изгонили "Макдоналдс" от страната си, защото отхвърлят културата на бързото хранене, е НЕВЯРНО. Веригата сама напуска Исландия заради финансови и икономически проблеми и веднага на мястото ѝ се появява местен бранд.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,