Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Скоростна магистрала, жп линия и пристанище са заложени в мегапроекта "Дунав-Егея"

Снимка: БГНЕС

Мегапроектът "Дунав-Егея" се представи кърджалийската общественост. Проектът бе презентиран от Румен Марков, управител на фирмата-проектант. Целият мегапроект включва, скоростна АМ "Дунав-Егея", жп линия с високоскоростни влакове, както и изграждане на пристанище "Мароня". 
Да започнем отзад напред. Пристанището "Мароня" ще се намира до гръцкото селище със същото име: 
 Пристанището на Егейско море е между Мароня и Портолагос. Ние сме го нарекли пристанище „Мароня“, защото е най-близо до това населено място. Това ще бъде голямо пристанище от мащаба на северноевропейските пристанища, много по-голямо от пристанището в Бургас, около 7 пъти по-голямо от това в Солун. Захранването на това пристанище, на този нов транспортен коридор със стоки ще бъде от Суетския канал до Балтийския регион, до Централна и Северна Европа. В момента стоките преминават през Средиземно море, през Гиблартар и отиват на северните пристанища, след което навлизат в тази част на ЕС. Проектът е на база на икономическа основа, не е просто една идея, която е красива. Направени са съответните предварителни проучвания. Установени са какви ще бъдат товарите по видове, установени са как ще бъдат транспортирани и на тази база се оказа, че е икономически изгодно да се реализира този проект. 


Друга стъпка на проекта е изграждане на "Южно Северен поток" - новата железопътна линия, която основно е предназначена за товари: 

"Южно Северен поток" е новата високоскоростна железопътна линия, която е с огромен капацитет от товари, която свързва двете пристанища и захранва централната част на ЕС със стоки. Междурелсието на жп линията е същото както в България, както в ЕС, но всички останали параметри на жп линията са по-различни. Влаковете са с дължина 1800 м. ЖП линията и подвижния състав са предвидени за скорост 200 км/ч. за товарни влакове, 250 км/ч. за пътнически. Потенциално няма толкова много пътници, че да наситят тази жп линия с пътувания. Основно тя е предназначена за товари, но една хубава жп линия не е правилно да не се ползва и за превоз на пътници. ЖП линията минава източно от Комотини, след това влиза в 11-километров тунел, който започва от южната част на планината Родопи и излиза малко над Кирково. След това линията преминава покрай Момчилград. В Момчилград сме предвидили нов голям логистичен център. Самата гара ще е около 4 км дълга, така, че да може да приеме и влаковете, за да може да се извършва тази логистична дейност. Следващата гара на линията е при Сираково, след това Чирпан, при Копринка до Казанлък, Габрово, Павликени, между Белене и Свищов напуска България и отива в Румъния. 



Новата автомагистрала "Дунав - Егея" ще свърже Дунав мост с Маказа и „ще стопи“ разстоянието между тях до 2 ч и 50 минути с лека кола и до 3 ч 55 мин с товарна.  Целта е да се преведе транзитния трафик в направление север - юг от Северна, Централна, Източна Европа и България към  Гърция, Турция и Близкия изток, да се отвори нова търговска врата към Източното Средиземноморие. Дължината на скоростното трасе е 367, 285 км  от които почти цялата 327, 865 са на българска територия. Магистралата е предвидено да започва от Дунав мост при Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33 тунела, над 55 км мостове и виадукти и т.н. Заложена е реконструкция на границата Дунав мост и изграждане на два нови гранични пункта на Маказа от българска и гръцка страна. 
Ето какво ще бъде трасето около Кърджали: 
Пътният възел е на бул. България. Това е началото на ОЦЗ, тук се намира и градската пречиствателна станция. Пътният възел е направен така, че да могат от промишлената зона, от гарата и от тази част на Кърджали, автомобилите да се качат на магистралата и да тръгнат в северна посока или да тръгнат в южна посока. На мост преминава през яз. „Студен кладенец“, минава при летището и тук има следващ пътен възел, който е на път I-5 в тази му част, където е еднопосочно движението. Създаването на магистралата, просто лишава от смисъл правенето на обходния път. След това, този пътен възел е пълна детелина с всички възможности, така, че идвайки от Момчилград или от тази част на Кърджали, автомобилите могат да минат на магистралата и да тръгнат в северна или южна посока. На Юг магистралата преминава в направление Момчилград. Това е пътния възел при Момчилград – новият мост при р. Върбица при Момчилград и пътния възел е свързан със сегашния пътен възел I-5 (пътя за Маказа). 


Проектирането на магистралата е по новата наредба за пътищата, която позволява проектиране на скоростен път до 140 км/ч. Стойността на българския участък е близо 1 млрд. 800 млн. евро. Финансирането ще бъде изцяло на концесия, без да се използват държавни пари или пари от европейски фондове. До 2025 година трябва да се изгради магистралата, като трасето Кърджали е зададено като едно от тези с преоритет. Водят се разговори с представители на двете правителства - българското и грацъцкото, и от проектантите се надяват до март другата година да приключи документацията и след това да започне изграждането. Възвръщането на инвестицията ще бъде посредством ТОЛ такси, като средно на лек автомобил на километър таксата ще бъде около 35 цента. 
Румен Марков коментира каква ще бъде ролята и ползата на кърджалийци: 

Ролята на кърджалийци е ако харесват този проект да го подкрепят по възможните начини пред държавната администрация. То ще им даде възможност със Северна Гърция, с останалата част на България, лесно да се осъществяват връзки с Румъния. Румъния също е голям икономически субект, както виждате много румънци преминават от тук. Ще им даде възможност за развитие на нови индустриални зони , нови производства. С бъдещото пристанище Мароня ще има възможност и да работят и на това ново пристанище, в региона на Северна Гърция, Комотини. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Весела Фламбурари: Пипи е коледният дух!

Няма уютна и топла Коледа без топло какао или кафе с мляко, гушливо одеяло и сгряваща коледна история, която да вземем в ръце или пък видим по телевизията. Какви ги вършат детските герои по Коледа?Пипи прави пакости, но само разумни, защото е духът на младостта, а той е винаги неспокоен . Карлсон сигурно дъвче лакомства, за да..

публикувано на 10.12.24 в 14:21

Албумът на група X-R@y идва експресно, натоварен с емоции и пейзажи

Новият албум на груп а X -R@y идва при нас със скоростта на светлината, за да огрее коледната ни елха. В него са вплетени много жанрове като рок, поп, пънк, ска, фънк, блус и дори народни ритми. Ще чуете малко известна песен на група Уикеда, заиграваща се със Конфуций, и Радой Ралин на фона на кулинарна рецепта, както и кавър на една..

публикувано на 10.12.24 в 12:13
Свещеноиконом Николай Величков

Свещеникът не е страшен, той е благовестникът на Господ на земята

„В деня на моето тезоименитство Ви благодаря, че се молите с мен и за мен! Моля Ви, не ми дарявате никакви подаръци и цветя. Дарете средствата си за Габи или за някоя друга добротворна кауза.  Св. Николай, архиепископ Мирликийски, Чудотворец да молитства пред Божия престол за всички!“, благопожела във фейсбук профила си..

публикувано на 07.12.24 в 16:15

Храмът на книгите в област Кърджали с ново хранилище

"За целия екип беше страхотно предизвикателство, за мен също, като неделима част от нашия екип . Ние буквално, к огато изнесохме литературата, която беше доста повредена наистина и нямаше абсолютно никаква възможност за нейното спасение, всички ние стояхме пред огромната машина, която изнесе литературата и повярвайте ми, плакахме...

публикувано на 06.12.24 в 17:05

Автоматичното добавяне на мобилни екстри при увеличение на цената е некоректно

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни , повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като „подобряване на абонаментния им план“, ведно с повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска..

публикувано на 05.12.24 в 12:29

Пишем писма до Дядо Коледа

Остават точно 20 дни до Коледа. Белобрадият старец вече няма търпение да изпълни желанията на децата, които му изпратят писма. Затова в пощенските клонове в страната има специална кутия за писма до Дядо Коледа. Освен това, тече и традиционният конкурс на  „Български пощи“ за най-красиво писмо до Дядо Коледа. Условията за участие в конкурса са правилно..

публикувано на 05.12.24 в 09:45

Внимание! Изкуственият интелект понякога халюцинира, мислете критично

Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“. Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ,..

публикувано на 04.12.24 в 00:38