Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тихите герои: Стюардеса по време на пандемия

Снимка: Ройтерс


Преди месеци най-досадният въпрос, който можеше да се зададете на стюардесата, беше: „Полетът пълен ли е?“ С настъпването на месец Януари, когато COVID-19 започна да се разпространява извън китайската провинция Хубей, бяхме свидетели  как работата на самолетните компании се трансформира пред очите ни. Сред първите служители в света, които вдигнаха алармата за потенциална COVID-19 пандемия, бяха стюардесите. Именно тези от тях, които бяха наети от международни полети до Азия, започнаха да изразяват опасения, молейки за дезинфекция и разрешение за самокарантина. Каква е ситуацията в момента, споделя в интервю Мерилин Стоичкова, международна стюардеса с няколкогодишен стаж:

Предизвикателството пред авиокомпаниите покрай пандемията се усложнява от задълбочаващата се криза в тяхната индустрия в която се очакват загуби от милиарди приходи през тази година. Нека започнем интервюто си с това, каква е ситуацията в момента при полетите?

Предизвикателството в момента е повече от мащабно.Не само в Европа,но и целия географски аспект. Повече от 90% от полетите са отменени и самолетите са приземени. До преди няколко месеца летях от едно от най-големите летища в Европа, а именно Франкфурт в Германия. Това е интернационално летище, което е една от главните точки на Европа към целия свят. Сега от там излизат само 5% от полетите, които са били преди пандемията. Това може да ви даде една бегла представа за създалата се ситуация в момента. Милиарди евро, изгубени дори само за ден. Екипажите не само, че са в намален състав, но повечето от нас дори не работят. Биват пускани в отпуски, след това в неплатен отпуск и като цяло повечето от нас си седят вкъщи, а някои с по-голям късмет са се прибрали при своите близки. В този момент повечето от полетите, които  оперират, са така наречените „спасителни” полети. Те са наречени така, защото се извършват само за спешни нужди от медицински материали, като ръкавици, маски и други, които се носят в болниците.

Covid-19 продължава да тъпче индустрията на авиокомпаниите и хората се призовават да стоят вкъщи и да не пътуват. Служителите на авиокомпаниите по света очевадно се чувстват несигурни както за сигурността на работните си места, така и за собственото си здраве. Как се процедира в момента на летищата? Тестват ли се по някакъв начин пътниците преди да се качат в самолета?

Разбира се, че сме несигурни, всеки от нас се страхува да не изгуби своята работа. Все пак за повечето от нас това е не само работа, но и удоволствие и част от нашия живот и сме силно привързани към нея. На летищата в момента е един малък хаос, въпреки редките полети и малкото хора, всеки е с маска, ръкавици и спазва стриктно предпазните мерки. Ако имат и най-малки съмнения за някого, то те биват моментално тествани. Хората, които се прибират от чужбина, седят  в изолация от 14- дневен срок, тъй като има опасност да бъдат приносители. Задължително им се дава заповед още при качването им на борда на самолета, че нямат право да напускат домовете си и да имат контакт с други външни лица. При неспазване те носят отговорност и получават много висока парична глоба.

Авиокомпаниите по света трябваше да се адаптират към новите ограничения за това къде могат да летят, а много от тях изобщо не летят. Налага  ли се някаква карантина за стюардесите след пътуване до райони с висок риск или потенциална експозиция?


За момента не се налага карантина на колегите, които летят. Те просто спазват предпазните мерки за безопасност стриктно и не стъпват на територията на рисковите територии, както за момента например е Италия. Което ще рече, че те не слизат на земята, а само приемат дадената пратка и отново се връщат от където са дошли.

Можем ли да кажем, че стюардесите седят на първия ред на филма за Covid-19, присъствайки на разпространението му и превръщат ли се те в първични предаватели на заразата на хора, които продължават да летят често?

Не смятам че е така, тъй като са взети мерки на мащабно ниво. Хората не пътуват за удоволствие, а за да се приберат по домовете си. Да, може би от една страна, когато все още не бяха взети толкова строги мерки, авиацията беше един от главните разпространители на вируса. Но сега не е така.

По време на полет с маски и ръкавици ли се седи и има ли някакво разреждане на местата при полетите от икономична класа?

По време на полет се седи задължително с маска и ръкавици, както и на дистанция един от друг. Това е строго и стриктно правило в момента.

В цялата тази ситуация няма как да не се страхувате и притеснявате от това да предадете вируса у дома на семействата си. Как борите страха? Какво ви дава стимул да поддържате поста си на първа линия?

В този момент аз лично не работя, така че не съм на първа линия и може би и затова не се страхувам. Мои приятели и колеги летят към днешна дата, но казват, че мерките са доста строги, всеки е почти на 100% предпазен. Въпреки, че аз също съм готова да рискувам, ако се наложи да помагам на колегите и света. Ще се пазя максимално от близките си, просто ние самите сме обучени как да се справяме в критични ситуации, как да реагираме и как да се пазим. Така, че смятам, че ни е от полза.

В тези трудни за вашия бранш времена, подкрепата е много важна, дори и само морална. Накрая на нашия разговор какъв призив бихте отправили към вашите колеги и като цяло към хората?

Мили колеги, скъпи пасажери, бъдете отговорни един към друг. Ние сме хора, можем да се справим с всичко. И това ще отмине и ще бъдем готови да преоткрием света с повече сили, повече хъс, повече отговорност и една по-голяма любов, тъй като оценяваш нещо, чак когато ти е отнето. Нека не спираме да вярваме и да бъдем единни. Останете вкъщи и пазете ближния. Предстоят ни още по-красиви и невероятни моменти. Ще се видим на борда.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Весела Фламбурари: Да ви слушат на няколко континента!

И друга наша приятелка зад граница побърза да ни поздрави, още повече, че и "Вкусен следобед", и самата тя, наскоро имаха рожден ден, тоест делят една и съща съдба в календара . В своето представяне Весела пише, че е   поносимо разсеяна; ужасяващо бавна, но точна и вярна . Затова дори и когато си говорим отвреме навреме, тя е невероятна..

публикувано на 29.01.25 в 16:43

Роса Соколова за "Вкусен следобед": Вървите нахакано, като тийнейджъри

Първата приятелка на предаването "Вкусен следобед" бе Роса Соколова - писателят енергетик, чийто дом е нейна крепост. Там беше и първата ни среща,  а освен нея, там ме посрещна и невероятно трудолюбивия Алдо, както и куче, костенурка , котка и красива градина с екзотични плодове. А първия ни десерт заедно беше пъпеш с други плодове и сок от бъз...

публикувано на 29.01.25 в 15:32

Цвети Радева за тежестта на голямата награда "Сирак Скитник"

Цвети Радева, водещата на фолклорното предаване „Имат ли песните спиране?“ по програма „Хоризонт“ на БНР, спечели голямата награда „Сирак Скитник“ за 2024 г. „Тази награда е голямо признание, защото тя е точно за фолклорно предаване,“ сподели Цвети Радева.  „Не очаквах това отличие, особено след като бях в конкуренция с Радио Варна и техните..

публикувано на 28.01.25 в 10:50

Разгорещен спор за запазването на езикови паралелки на срещата с министър Красимир Вълчев

Къде в града биха се реализирали с испански език, първо. Във моето училище има 0.5 паралелка строителство и архитектура и 0.5, говоря, за 2024 - 2025 та година -  0.5 интериорен дизайн. Знаете, че в сектора и ма недостиг на кадри. Ученици от езикови паралелки масово учат архитектура". "Мисля, че е редно да се даде шанс на такива гимназии,..

публикувано на 27.01.25 в 14:33

За трети път община Кърджали прави опит да създаде доброволно формирование

Община Кърджали прави за трети път опит да сформира доброволно формирование, което да помага на огнеборците, както и при наводнения, земетресения, издирване на хора при кризисни ситуации. Кандидатите трябва да са здрави и неосъждани, като преминават 160 часа обучение, което им се заплаща . Заплащат се и дейностите, в които ще участват...

публикувано на 27.01.25 в 12:46
Кичка Савова

Седем години без тракийската певица Кичка Савова, но с жива памет и наследство

На 25 януари, се навършват седем години от кончината на известната тракийска певица Кичка Савова. В нейна памет и като израз на уважение към нейното творчество, Надя Щегрова,секретар на читалище “Изгрев - 1928”, в родното село на певицата – Сладун, сподели спомените си за нея. „Чест и удоволствие е да говоря за Кичка Савова. Тя беше невероятен човек,..

публикувано на 25.01.25 в 14:50

РИОСВ - Хасково: Неприятната миризма в Кърджали е от производствената база на "Хармони"

Тази сутрин остра и задушлива миризма притесни жителите на Кърджали. Лошата миризма беше усетена в централната част на града, както и в районите на Източната промишлена зона. Сигнали за инцидента постъпиха както в Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Хасково, така и в медията ни. Директорът на РИОСВ – Хасково, г-жа Мариана..

публикувано на 24.01.25 в 16:48