Преди месеци най-досадният въпрос, който можеше да се зададете на стюардесата, беше: „Полетът пълен ли е?“ С настъпването на месец Януари, когато COVID-19 започна да се разпространява извън китайската провинция Хубей, бяхме свидетели как работата на самолетните компании се трансформира пред очите ни. Сред първите служители в света, които вдигнаха алармата за потенциална COVID-19 пандемия, бяха стюардесите. Именно тези от тях, които бяха наети от международни полети до Азия, започнаха да изразяват опасения, молейки за дезинфекция и разрешение за самокарантина. Каква е ситуацията в момента, споделя в интервю Мерилин Стоичкова, международна стюардеса с няколкогодишен стаж:
Предизвикателството пред авиокомпаниите покрай пандемията се усложнява от задълбочаващата се криза в тяхната индустрия в която се очакват загуби от милиарди приходи през тази година. Нека започнем интервюто си с това, каква е ситуацията в момента при полетите?
Предизвикателството в момента е повече от мащабно.Не само в Европа,но и целия географски аспект. Повече от 90% от полетите са отменени и самолетите са приземени. До преди няколко месеца летях от едно от най-големите летища в Европа, а именно Франкфурт в Германия. Това е интернационално летище, което е една от главните точки на Европа към целия свят. Сега от там излизат само 5% от полетите, които са били преди пандемията. Това може да ви даде една бегла представа за създалата се ситуация в момента. Милиарди евро, изгубени дори само за ден. Екипажите не само, че са в намален състав, но повечето от нас дори не работят. Биват пускани в отпуски, след това в неплатен отпуск и като цяло повечето от нас си седят вкъщи, а някои с по-голям късмет са се прибрали при своите близки. В този момент повечето от полетите, които оперират, са така наречените „спасителни” полети. Те са наречени така, защото се извършват само за спешни нужди от медицински материали, като ръкавици, маски и други, които се носят в болниците.
Covid-19 продължава да тъпче индустрията на авиокомпаниите и хората се призовават да стоят вкъщи и да не пътуват. Служителите на авиокомпаниите по света очевадно се чувстват несигурни както за сигурността на работните си места, така и за собственото си здраве. Как се процедира в момента на летищата? Тестват ли се по някакъв начин пътниците преди да се качат в самолета?
Разбира се, че сме несигурни, всеки от нас се страхува да не изгуби своята работа. Все пак за повечето от нас това е не само работа, но и удоволствие и част от нашия живот и сме силно привързани към нея. На летищата в момента е един малък хаос, въпреки редките полети и малкото хора, всеки е с маска, ръкавици и спазва стриктно предпазните мерки. Ако имат и най-малки съмнения за някого, то те биват моментално тествани. Хората, които се прибират от чужбина, седят в изолация от 14- дневен срок, тъй като има опасност да бъдат приносители. Задължително им се дава заповед още при качването им на борда на самолета, че нямат право да напускат домовете си и да имат контакт с други външни лица. При неспазване те носят отговорност и получават много висока парична глоба.
Авиокомпаниите по света трябваше да се адаптират към новите ограничения за това къде могат да летят, а много от тях изобщо не летят. Налага ли се някаква карантина за стюардесите след пътуване до райони с висок риск или потенциална експозиция?
За момента не се налага карантина на колегите, които летят. Те просто спазват предпазните мерки за безопасност стриктно и не стъпват на територията на рисковите територии, както за момента например е Италия. Което ще рече, че те не слизат на земята, а само приемат дадената пратка и отново се връщат от където са дошли.
Можем ли да кажем, че стюардесите седят на първия ред на филма за Covid-19, присъствайки на разпространението му и превръщат ли се те в първични предаватели на заразата на хора, които продължават да летят често?
Не смятам че е така, тъй като са взети мерки на мащабно ниво. Хората не пътуват за удоволствие, а за да се приберат по домовете си. Да, може би от една страна, когато все още не бяха взети толкова строги мерки, авиацията беше един от главните разпространители на вируса. Но сега не е така.
По време на полет с маски и ръкавици ли се седи и има ли някакво разреждане на местата при полетите от икономична класа?
По време на полет се седи задължително с маска и ръкавици, както и на дистанция един от друг. Това е строго и стриктно правило в момента.
В цялата тази ситуация няма как да не се страхувате и притеснявате от това да предадете вируса у дома на семействата си. Как борите страха? Какво ви дава стимул да поддържате поста си на първа линия?
В този момент аз лично не работя, така че не съм на първа линия и може би и затова не се страхувам. Мои приятели и колеги летят към днешна дата, но казват, че мерките са доста строги, всеки е почти на 100% предпазен. Въпреки, че аз също съм готова да рискувам, ако се наложи да помагам на колегите и света. Ще се пазя максимално от близките си, просто ние самите сме обучени как да се справяме в критични ситуации, как да реагираме и как да се пазим. Така, че смятам, че ни е от полза.
В тези трудни за вашия бранш времена, подкрепата е много важна, дори и само морална. Накрая на нашия разговор какъв призив бихте отправили към вашите колеги и като цяло към хората?
Мили колеги, скъпи пасажери, бъдете отговорни един към друг. Ние сме хора, можем да се справим с всичко. И това ще отмине и ще бъдем готови да преоткрием света с повече сили, повече хъс, повече отговорност и една по-голяма любов, тъй като оценяваш нещо, чак когато ти е отнето. Нека не спираме да вярваме и да бъдем единни. Останете вкъщи и пазете ближния. Предстоят ни още по-красиви и невероятни моменти. Ще се видим на борда.
В Родопски драматичен театър, в Смолян се проведе празничен концерт по повод 20 години от създаването на Гайдарски състав „101 каба гайди“. Любимите изпълнители получиха заслужени аплодисменти от публиката. По повод годишнината и с решение на читалищното настоятелство бяха връчени награди: Костадин Илчев бе удостоен със званието Будител на..
Ръст от почти 200 на сто на заболеваемостта от диабет тип 2 показват данни от скрининг, проведен през 2024-а година от Българското дружество по ендокринология. Като още по-сериозен проблем специалистите сочат факта, че половината от хората, страдащи от хроничното заболяване дори не знаят за това. Ендокринолозите предупреждават, че диабетът става все..
Хасково отбелязва Деня на народните будители с редица събития, започвайки още от вчера, 30 октомври с концертът „Танцът Живот“ на Диана Дафова. На 31 октомври ще бъдат наградени победителите в Националния конкурс „Народни будители“ за 2024 г., в който участваха ученици от 5 до 12 клас. На 1 ноември (петък) от 15:00 ч. в „Младежки център“ – Хасково ще..
В Института по тютюна и тютюневите изделия в с. Марково, обл. Пловдив, ще се проведе събитие на Националната асоциация на тютюнопроизводителите – 2010 (НАТ-2010) по повод Световния ден на тютюнопроизводителите, който се отбелязва на 28 октомври. Събитието започва в 13:00 часа и ще събере тютюнопроизводители от цялата страна, търговски представители,..
Българската избирателна система работи безпроблемно и желязно , няма място за понятие справедливост, а за законно и незаконно . Така изборният специалист, бивш член на ЦИК и математик проф. Михаил Константинов коментира разпределението на мандатите на фона на различните резултати на двете формации, свързани с ДПС на изборите у нас и в..
Кирковското село Горно Къпиново се намира в края на България, то е последното преди границата с Гърция. "Тук не е краят, тук е началото на България", поправя ме дядо Весо, когото срещам в началото на селото. С приятели са заформили каре на карти в следобеда на изборния ден. Трудно е да се каже какво надделява в този пограничен край - отчаянието или..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478