След конфликта в религиозните общности между сунити и шиити, с течение на времето възникна широко многообразие от школи за интерпретиране на шериата. По същото време талибаните и терористите си наподобяват, понеже тяхното разбиране за правораздаване плаши дори самите мюсюлмани.
Но какво точно означава всъщност „шериат“? Според Корана това е „пътят, проправен от Бог“ или „пътят към извора“. Под понятието „шериат“ всъщност се обединяват всички норми, валидни в исляма. Те са се развивали в продължение на 1400 години: в религиозни писания, в рамките на институциите, а в по-ново време все по-често и като държавно законодателство.
Шериатът включва правила за практикуването на ислямската религия или код за живот, към който всички мюсюлмани трябва да се придържат, включително молитви, пост и дарения за бедните,а също така и правни норми. Той има за цел да помогне на мюсюлманите да разберат как трябва да водят всеки аспект от живота си според Божиите желания разказва д-р Ариф Абдуллах, преподавател във Висшия Ислямски Институт-София.
Шериатът не е нито някакъв бич, нито универсален пластир. Вярно, той се позовава на някакви божествени норми, но всъщност правилата са си чисто човешко дело, казва д-р Абдуллах. В зависимост от интерпретацията той може да бъде както религиозно-етическо помагало и норматив, който е в съзвучие с днешните възгледи за човешките права, така и точно обратното.
Шериатът прокарва ясно разграничение между религията и правото. Религията се занимава с отвъдното, с отношението между човека и Бог, докато правото регулира всекидневните взаимоотношения на този свят. Често пъти се казва, че религиозните пасажи в шериата са непроменими, но те въпреки това се нуждаят от интерпретация.
Същевременно правните норми в шериата подлежат на променяне. Относително подробно там са формулирани такива въпроси като договорното, семейното и наследственото право. Докато други като държавното или наказателно право си остават единствено в зачатък. Както всяка правна система, шариатът е сложен и неговата практика зависи изцяло от качеството и обучението на експерти.
Ислямските юристи издават насоки и решения. Ръководството, което се счита за официално правно решение, се нарича фетва. Има пет различни училища на ислямското право. Има четири сунитски училища: ханбали, малики, шафии и ханафи и едно шиитско училище, джаафари. Петте училища се различават по това колко буквално тълкуват текстовете, от които произлиза шериатският закон.Тълкуването на ислямския закон също е нюансирано според местната култура и обичаи, което означава, че шериатът може да изглежда съвсем различно на различни места.
Да се изучава академично шериатът не е особено привлекателно, така че често пъти до ключови позиции в тълкуването и практикуването на ислямското право се добират традиционалисти с доста ограничен хоризонт. В много случаи се наблюдава и вредно смесване между ислям и регионално традиционно право.Ислямските учени казват, че шериатът е предимно кодекс на етично поведение и за поклонение и благотворителност, но част от него се занимава с престъпността. Шариатският закон разделя престъпленията на две общи категории: престъпления „хад“, които са тежки престъпления с определени наказания, и престъпления „тазир“, където наказанието е оставено на преценката на съдията.
Например терористичният режим на талибаните в Афганистан стъпва върху доста суровия коктейл от традиционни норми на пащуните, които изцяло обезправяват жените, и едни доста примитивни интерпретации на шериата. Така в крайна сметка се стига до практикуването на една репресивна власт.
Много хора в мюсюлманските страни навремето приветстваха отменянето на халифата. И до днес мнозина вярват, че и според исляма демокрацията е най-адекватната форма на управление.
Чуйте цялото интервю на Ангел Шенков с д-р Ариф Абдуллах в звуковия файл.
Деца лауреати от XIV Международен фолклорен фестивал „С песните на Кичка Савова“, който се проведе през пролетта в село Сладун, се включиха в V Майсторски клас в Пловдив. Обучението беше ръководено от народната певица и преподавател в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – д-р Дарина Славчева Славова, а организатор е Фондация..
В топла среща между приятели и празник на хубавата поезия прерасна представянето за дебютната стихосбирка на литераторката Тонка Хаджинакова. Книгата "Мисли на глас" бе представена, както тя уточни след 4 години , откакто не е идвала в милото й училище - СУ "П.Р.Славейков". Такава беше и атмосферата в залата, празнична и заредена с много..
Птицевъден обект в хасковското село Сусам е засегнат от инфлуенца тип А (птичи грип) , съобщават от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В обекта се отглеждат около 700 пауна , а заразата е открита след проверка по сигнал на собственика. Като предпазна мярка е въведена трикилометрова зона , включваща селата Сусам и..
Датата 11.11 е една от най-символичните в календара, а според нумерологията тя носи особена енергия на ново начало, духовно пробуждане и сбъдване на мечти . В разговор за Радио Кърджали Петя Радкова – психолог, кармичен нумеролог и създател на Школата по нумерология и квантова психология „Жизнен код“ , обясни защо днешната дата се смята за..
На 11 ноември Българската православна църква почита паметта на Свети Мина – закрилник на семейството, пътниците и лечителите. С този ден в българската народна традиция започват така наречените вълчи празници – период, свързан с вярванията за вълците и тяхната сила. В интервю за Радио Кърджали етнологът Вилдан Расим от Регионалния..
В епизод 62 на рубриката „Франция, мон амур!“ на Радио Кърджали, водещият Нурай Садулов представя природния рай Камарг в регион Прованс-Алпи-Лазурен бряг. Ще чуете къде е разположена територията на Камарг. Ще научите на какво се дължи богатото биоразнообразие в този район. Ще разберете какви природни паркове има тук...
Ето и част от стихотворението "Малкият принц": МАЛКИЯТ ПРИНЦ На малка планета сред тихи звезди живеел си принц с големи мечти. Имал си роза с бодли, но добра, която обичал с цяла душа. .............. Но най-важната среща била с лисицата. Шептяла тя с глас като песен лъчиста: -„Щом искаш..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478