След конфликта в религиозните общности между сунити и шиити, с течение на времето възникна широко многообразие от школи за интерпретиране на шериата. По същото време талибаните и терористите си наподобяват, понеже тяхното разбиране за правораздаване плаши дори самите мюсюлмани.
Но какво точно означава всъщност „шериат“? Според Корана това е „пътят, проправен от Бог“ или „пътят към извора“. Под понятието „шериат“ всъщност се обединяват всички норми, валидни в исляма. Те са се развивали в продължение на 1400 години: в религиозни писания, в рамките на институциите, а в по-ново време все по-често и като държавно законодателство.
Шериатът включва правила за практикуването на ислямската религия или код за живот, към който всички мюсюлмани трябва да се придържат, включително молитви, пост и дарения за бедните,а също така и правни норми. Той има за цел да помогне на мюсюлманите да разберат как трябва да водят всеки аспект от живота си според Божиите желания разказва д-р Ариф Абдуллах, преподавател във Висшия Ислямски Институт-София.
Шериатът не е нито някакъв бич, нито универсален пластир. Вярно, той се позовава на някакви божествени норми, но всъщност правилата са си чисто човешко дело, казва д-р Абдуллах. В зависимост от интерпретацията той може да бъде както религиозно-етическо помагало и норматив, който е в съзвучие с днешните възгледи за човешките права, така и точно обратното.
Шериатът прокарва ясно разграничение между религията и правото. Религията се занимава с отвъдното, с отношението между човека и Бог, докато правото регулира всекидневните взаимоотношения на този свят. Често пъти се казва, че религиозните пасажи в шериата са непроменими, но те въпреки това се нуждаят от интерпретация.
Същевременно правните норми в шериата подлежат на променяне. Относително подробно там са формулирани такива въпроси като договорното, семейното и наследственото право. Докато други като държавното или наказателно право си остават единствено в зачатък. Както всяка правна система, шариатът е сложен и неговата практика зависи изцяло от качеството и обучението на експерти.
Ислямските юристи издават насоки и решения. Ръководството, което се счита за официално правно решение, се нарича фетва. Има пет различни училища на ислямското право. Има четири сунитски училища: ханбали, малики, шафии и ханафи и едно шиитско училище, джаафари. Петте училища се различават по това колко буквално тълкуват текстовете, от които произлиза шериатският закон.Тълкуването на ислямския закон също е нюансирано според местната култура и обичаи, което означава, че шериатът може да изглежда съвсем различно на различни места.
Да се изучава академично шериатът не е особено привлекателно, така че често пъти до ключови позиции в тълкуването и практикуването на ислямското право се добират традиционалисти с доста ограничен хоризонт. В много случаи се наблюдава и вредно смесване между ислям и регионално традиционно право.Ислямските учени казват, че шериатът е предимно кодекс на етично поведение и за поклонение и благотворителност, но част от него се занимава с престъпността. Шариатският закон разделя престъпленията на две общи категории: престъпления „хад“, които са тежки престъпления с определени наказания, и престъпления „тазир“, където наказанието е оставено на преценката на съдията.
Например терористичният режим на талибаните в Афганистан стъпва върху доста суровия коктейл от традиционни норми на пащуните, които изцяло обезправяват жените, и едни доста примитивни интерпретации на шериата. Така в крайна сметка се стига до практикуването на една репресивна власт.
Много хора в мюсюлманските страни навремето приветстваха отменянето на халифата. И до днес мнозина вярват, че и според исляма демокрацията е най-адекватната форма на управление.
Чуйте цялото интервю на Ангел Шенков с д-р Ариф Абдуллах в звуковия файл.
Преди време ви срещнахме с музиканта Я вор Русинов, който живее в обезлюденото село Горно Луково само с още няколко жители и съпругата си. Преди пет години животът в града ги накарал да изберат малкото населено място. Заради новия лукс - тишината, природата и спокойствието. Както и домашните домати, тиквички и лук, които нямат нищо общо..
Продължава разговора ми с Руска Стоянова - предприемач, която вярва и използва силата на растенията. В рода й има случаи на изцеления от лечебните билки и това подсилва сигурността й, че те наистина работят. От малка помни как майка й се лекув а с полски хвощ, турта и бял равнец за различни женски заболявания. Трябва ли обаче и да вярваме,..
Пътуването с влак винаги носи емоция, а маршрутът на "Родопската гъсеница" в региона на Източните Родопи предлага уникално преживяване. В тази статия ще ви запознаем със забележителностите около жп гара Подкова — най-южната гара в България, която е отправна точка за еднодневни приключения сред родопската природа. По време на пътуването към Подкова ще..
Във втората част на предаването, след новините в 17 часа, от големия музикант Явор Русинов, който живее в село Горно Луково, ще разберем каква е зимата там, над какви проекти работи и какво дими и ухае в неговата кухня. Ястието унгарски гулаш, който ще ни приготви, макар и виртуално, си подхожда с епикурейската песен от един страничен..
През последните дни Кърджали се нареди сред градовете в България с регистрирано замърсяване на въздуха. Приложения за мониторинг на качеството на въздуха отчетоха нива на фините прахови частици (ФПЧ), които са нездравословни за чувствителни групи от населението. Основната причина за отчетените високи стойности на ФПЧ в Кърджали е битовото отопление с..
Благородните и елените лопатари, сърните, камерунските кози и патагонските мари в хасковския зоопарк са в очакване на следпразнично угощение. От ръководството на зоологическата градина се обърнаха за поредна година с апел към хасковлии и жителите на околните населени места, ако имат все още свежа елха у дома, да я дарят, защото тя е идеално..
С празнична света литургия и освещаване на бойните знамена беше честван празника Богоявление в Кърджали. За поредна година Негово Високопреосвещенство Пловдивският митрополит Николай избира да отслужи първо в Кърджали ритуалите по освещаването на бойни знамена и освещаването на водите на река Арда с хвърлянето на Светия кръст във водите ѝ и..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478