След конфликта в религиозните общности между сунити и шиити, с течение на времето възникна широко многообразие от школи за интерпретиране на шериата. По същото време талибаните и терористите си наподобяват, понеже тяхното разбиране за правораздаване плаши дори самите мюсюлмани.
Но какво точно означава всъщност „шериат“? Според Корана това е „пътят, проправен от Бог“ или „пътят към извора“. Под понятието „шериат“ всъщност се обединяват всички норми, валидни в исляма. Те са се развивали в продължение на 1400 години: в религиозни писания, в рамките на институциите, а в по-ново време все по-често и като държавно законодателство.
Шериатът включва правила за практикуването на ислямската религия или код за живот, към който всички мюсюлмани трябва да се придържат, включително молитви, пост и дарения за бедните,а също така и правни норми. Той има за цел да помогне на мюсюлманите да разберат как трябва да водят всеки аспект от живота си според Божиите желания разказва д-р Ариф Абдуллах, преподавател във Висшия Ислямски Институт-София.
Шериатът не е нито някакъв бич, нито универсален пластир. Вярно, той се позовава на някакви божествени норми, но всъщност правилата са си чисто човешко дело, казва д-р Абдуллах. В зависимост от интерпретацията той може да бъде както религиозно-етическо помагало и норматив, който е в съзвучие с днешните възгледи за човешките права, така и точно обратното.
Шериатът прокарва ясно разграничение между религията и правото. Религията се занимава с отвъдното, с отношението между човека и Бог, докато правото регулира всекидневните взаимоотношения на този свят. Често пъти се казва, че религиозните пасажи в шериата са непроменими, но те въпреки това се нуждаят от интерпретация.
Същевременно правните норми в шериата подлежат на променяне. Относително подробно там са формулирани такива въпроси като договорното, семейното и наследственото право. Докато други като държавното или наказателно право си остават единствено в зачатък. Както всяка правна система, шариатът е сложен и неговата практика зависи изцяло от качеството и обучението на експерти.
Ислямските юристи издават насоки и решения. Ръководството, което се счита за официално правно решение, се нарича фетва. Има пет различни училища на ислямското право. Има четири сунитски училища: ханбали, малики, шафии и ханафи и едно шиитско училище, джаафари. Петте училища се различават по това колко буквално тълкуват текстовете, от които произлиза шериатският закон.Тълкуването на ислямския закон също е нюансирано според местната култура и обичаи, което означава, че шериатът може да изглежда съвсем различно на различни места.
Да се изучава академично шериатът не е особено привлекателно, така че често пъти до ключови позиции в тълкуването и практикуването на ислямското право се добират традиционалисти с доста ограничен хоризонт. В много случаи се наблюдава и вредно смесване между ислям и регионално традиционно право.Ислямските учени казват, че шериатът е предимно кодекс на етично поведение и за поклонение и благотворителност, но част от него се занимава с престъпността. Шариатският закон разделя престъпленията на две общи категории: престъпления „хад“, които са тежки престъпления с определени наказания, и престъпления „тазир“, където наказанието е оставено на преценката на съдията.
Например терористичният режим на талибаните в Афганистан стъпва върху доста суровия коктейл от традиционни норми на пащуните, които изцяло обезправяват жените, и едни доста примитивни интерпретации на шериата. Така в крайна сметка се стига до практикуването на една репресивна власт.
Много хора в мюсюлманските страни навремето приветстваха отменянето на халифата. И до днес мнозина вярват, че и според исляма демокрацията е най-адекватната форма на управление.
Чуйте цялото интервю на Ангел Шенков с д-р Ариф Абдуллах в звуковия файл.
След тов а Нурай Садулов ще ни отведе, не къде да е, а в страната на любовта и виното с рубриката "Франция, Мон Амур!". Очакват ни изненади, само останете с нас от 16 до 18 часа на 90 мегахерца, и онлайн, в реално време на binar.bg Желая Ви приятно слушане!
Ако ви се пие хубаво вино, извън празника на любовта и виното, защото алкохолът от грозде е сам по себе си е празник за душата и сетивата, задължително се отбийте в Момчилград . Там се намира единствената винарска изба в област Кърджали , а собственикът й Венцислав Драмалиев се отличава с ентусиазъм, креативен подход при..
Милко Бошнаков е не само музикален редактор в Радио Благоевград, но и отдаден народен певец, който се стреми да съхранява и популяризира българския фолклор. В последния си музикален проект той представя пет нови песни, сред които „Майчинко, стара майчинко“, „Карамфилчето“, „Сърце ми гори“, „Врано конче“ и „Кито, моме“. Освен това, към тези песни са..
На Сирни Заговезни в село Мезек ще се отбележи един от най-очакваните празници – "Кукери - бабушери". Традицията на този празник е възстановена през 2016 г., след дълго прекъсване, и днес продължава да радва местните и гостите на селото. За празника ни разказва Мария Христонева, секретар на читалище „Изгрев 1921“ в Мезек. „Празникът не се е провеждал..
В Ивайловград ще отбележи един от най-значимите си празници – Кукеровден. В квартал Лъджа, където се събира местната кукерска група, подготовката е в разгара си. Както всяка година, покрай Сирни Заговезни, тази година на 1 март, ще се чества този уникален обичай, който съчетава традиция, ритуали и добри пожелания за здраве и берекет. Ръководителят на..
Министърът на околната среда и водите Манол Генов отговори на питането за острата задушлима миризма, която предизвика тревога у кърджалийци преди дни. Като административно-формален обаче бе определен този отговор от секретаря на регионалната структура на „Продължаваме промяната“ Джевдет Мустафа. „От този отговор не става ясно най-важното според мене..
Песни, танци и стихове на турски, български и ромски ще има тази година в концерта , посветен на 21 февруари, Ден на майчиния език. Секретарят на НЧ "Юмер Лютфи" Мюзеки Ахмед: "Традиционно, нашето читалище "Юмер Лютфи" от години отбелязва Международния ден на майчиния език, 21 февруари, с песни, танци и стихове. Тази година ние решихме на..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478