Националната система 112 навърши 15 години от създаването си. Тази годишнина беше отбелязана, като домакин беше Районният център 112 в Кърджали. Центърът отваря врати на 30 септември 2008 година и с неговия старт е финализирано изграждането на Националната система 112 в страната. Шест са районните центрове на територията на България - София, Монтана, Русе, Варна, Бургас и Кърджали.
Близо 70 млн. или по-точно 60 731 489, са сигналите, които са приети и обработени от служителите на Единния европейски номер 112 в България за времето от 2009 до 2022 г., съобщи началникът на Районния център 112 в Кърджали инж. Елена Паскалева, която гостува в сутрешния блок на Радио Кърджали.
за посочения период средно на денонощие на спешния телефон се приемат и обработват близо 12 хил. повиквания. В последните години чувствително са намалели злонамерените или безпричинни позвънявания. Това се дължи както на информационните кампании, които се провеждат сред населението, така и вероятно на сериозните санкции, предвидени в закона. „Глобите са от 2 до 5000 лв. за такъв сигнал, който не е по предназначение и има ангажирана служба, а когато се касае за посещение и на екип, то тогава глобите варират от 10 000 до 20 000 лв., като при повторно нарушение се плаща глоба в двоен размер. Това не е направено случайно. Идеята е гражданите да си дават сметка, че с тези си действия ограничават възможността на някой, който реално се нуждае от помощ, да я получи навреме“, коментира инж. Паскалева.
Почти половината от сигналите, които се подават са насочени към компетентността на органите на МВР. Другият много голям дял на обажданията са свързани със спешните медицински центрове.
Все още са избираеми и старите кратки спешни номера 160, 166 и 150. „Това не е случайно, защото хората, които дълго време не са били в България и не знаят, че работи система 112, звънят на тях. За да няма загубено такова повикване, автоматично от 2011 година тези повиквания се пренасочват за приемане в центровете 112“, поясни инж. Паскалева.
Работата на служителите в Центровете 112 е напрегната, изисква сериозна концентрация и бърза реакция. "Въведена е система за следене на качеството една част, на която са времеви показатели, другата е мониторинг на начина на обслужване на повикването. От 2 минути изискуемо време за приемане и предаване на информацията от оператор към координатор за приоритетен инцидент, когато се касае за живота и здравето на гражданите, го намалихме, като изискване, на минута и половина. И поздравявам операторите в цялата система, във всички центрове за положените усилия максимално бързо и адекватно да задават въпроси, да пишат едновременно, докато говорят, за да може сигнала по най-бърз начин да стигне до службите“, подчерта инж. Паскалева.
Все повече са младите хора, владеещи по два и три чужди езици, които се включват в екипа на Център 112. Мнозинството от служителите са жени и никак не е изненадващо, че за 15 години съществуване на службата са родени 33 деца. Инж. Паскалева изказа специална благодарност и на семействата на служителите за подкрепата, която е изключително важна.
„Моля Ви, преди да вдигнете телефона и да изберете 112, да намислите на какъв адрес сте, защото в стресова ситуация хората не си помнят адреса, на който живеят 30 години, и да можете да кажете в какво състояние, колко е броят на пострадалите, да опишете с кратки ясни думи какво се случва при Вас. Това ще помогне на оператора да си свърши работата професионално и по най-бързия начин да предаде искането Ви за помощ на службите“, призова инж. Елена Паскалева. В края на разговора тя пожела хората да имат по-малко поводи за връзка със 112 и повече щастливи моменти.
Целия разговор можете да чуете в прикачените звукови файлове.
В първите минути на новата 2026 година ще можем да плащаме и в левове, и в евро , припомни Габриела Руменова, експерт по потребителски права и създател на платформата „Ние, потребителите“. „Търговците са длъжни да приемат и двете валути, както и през целия месец януари, в периода на двойното обръщение.“ Тя уточни, че законът..
Замисляли ли сте се някога как едно обикновено лекарство като ацетаминофенът, известен още като парацетамол, може да влияе не само на болката, но и на начина, по който мислим и възприемаме света около нас? Това е средство, което присъства във всеки дом, познаваме го още от детството и често го използваме, без да се замислим. Ацетаминофенът –..
Българската политика отново прикова вниманието – Националният съвет на БСП реши да направи крачка назад по въпроса с ротацията на председателя на парламента. Решение, което предизвика полярни реакции – за едни то е знак на политическа отговорност, за други – проява на компромис. В ефира на Радио Кърджали гостува Назми Мюмюн, бивш член на..
RNK ваксините станаха част от живота ни по време на пандемията от COVID-19, но днес науката вече гледа отвъд нея. Този иновативен подход към имунната защита отваря нови възможности – не само срещу вируси, но и при лечението на ракови и генетични заболявания. Как точно работят RNK ваксините, защо се оказаха толкова ефективни и какви потенциални..
По идея на фондация "По-диви Родопи" три автобусни спирки в общините Момчилград, Черноочене и Ивайловград бяха изрисувани с диви животни и цветя. Автор на тези картини в природата е художникът Венцислав Йосифов - Джермейн, който преди дни завърши последната си "природна" творба в Черноочене. "Винаги е голямо вълнение да рисувам във вашия район,..
Дванадесетокласникът от Езиковата гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали Атанас Митрев се представи блестящо в специалното издание на телевизионното състезание „Стани богат – Златна лига“, посветено на младите и талантливи участници от цялата страна. Младият кърджалиец демонстрира завидни знания, бърз ум и впечатляваща съобразителност, като..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478