Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Търговски трикове привличат повече клиенти в Черния петък

3
Снимка: БГНЕС

Много изобретателни станаха търговците по отношение на триковете, които измислят, за да привлекат потребители и да реализират сделки в периодите на кампании за намаление, каквито ни очакват в следващите дни и месеци. Това каза пред Радио Кърджали Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“ по повод предстоящата кампания на отстъпки от цените, станала известна като „Черен петък“, а също и следващите я по Коледа и Нова година.

Най-честите нарушения, които се извършват по време на тези кампании, които ощетяват потребителите са, че „понякога намаления, за каквито търговците твърдят изобщо няма или че не са чак толкова големи“, посочи Руменова.

Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления.

Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за бяла и черна техника, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка, обясни още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.


Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси, подчерта експертът.

Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, обясни още Габриела Руменова.

Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали.

В Закона за защита на потребителите е предвидено, че Комисията за защита на потребителите има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. Това обаче никога не се прави, е мнението на Габриела Руменова.

Повече подробности можете да чуете в прикачения звуков файл.


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

КЗК глоби фирми заради краве мляко в овче сирене

Комисията за защита на конкуренцията санкционира две млекопреработващи предприятия заради наличие на краве мляко в овче сирене. Глобата е за над 1 млн лв. Производството е образувано след извършено предварително проучване на КЗК по повод публикации за несъответствия в съдържанието на овче сирене през 2023 година.  От комисията уточняват, че..

публикувано на 23.04.25 в 11:24

Ботевци са иноватори сред изучаващите немски език в страната

Възпитаници на Езикова гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали отново бяха пионери сред учащите езика на Гьоте в цялата страна. В проведената неотдавна конференция на издателство „Клет България“ „Klett - Tag 2025“ за иновации в преподаването на немски език ученици и учители от Езиковата в Кърджали представиха новаторски проекти. На форума бяха..

публикувано на 21.04.25 в 19:25

Агнешкото в Кърджали стига 24 - 25 лв./кг

С наближаването на Великден интересът към традиционните празнични продукти расте – най-вече към агнешкото месо, яйцата и козунаците. Проверка на Радио Кърджали показа, че цените в града варират в зависимост от мястото на покупка, а изборът е между вносно и местно производство. В големите хранителни магазини в Кърджали агнешката плешка се предлага по 20..

обновено на 16.04.25 в 09:35

Скок в сигналите за бедстващи щъркели отчитат РИОСВ Хасково

Необичайно увеличение на сигналите за ранени щъркели е отчетено в началото на април от Регионалната инспекция по околната среда и водите в Хасково. По думите на директора на инспекцията Марияна Вълчева, най-вероятно причината е свързана с изтощението на някои от птиците или с наранявания, получени по време на дългия прелет към страната,..

публикувано на 15.04.25 в 16:20

Започва активният сезон за защита на земеделските площи от градушки

Активният сезон за борба с градушките започва официално днес, като символичното му откриване ще се състои в командния пункт на Регионална дирекция „Борба с градушките“ в село Голям чардак, област Пловдив. Противоградовата защита в страната се осъществява чрез два основни метода – ракетен и самолетен. С ракетен способ се покриват около 22 милиона..

публикувано на 15.04.25 в 11:40
Катастрофата в Кърджали стана до централната поща в града

Три катастрофи с двама пострадали станаха за ден в област Кърджали

Три са пътните произшествия в областта в петък с двама пострадали, информират от регионалния пресцентър на МВР в Кърджали.  Около 11 часа в петък на пешеходна пътека в Кърджали е била блъснала 71-годишна жена от лек автомобил „Мерцедес“, управляван от 76-годишен, за което съобщи и Радио Кърджали. Пострадалата е била прегледана в Спешното приемно..

публикувано на 14.04.25 в 12:33
снимката е илюстративна

Кола и покрив на къща горяха през почивните дни в Кърджали

Две досъдебни производства са образувани в Районното управление в Кърджали след пожари в къща и лек автомобил, информират от регионалния пресцентър на МВР.  През нощта на 12 април в Кърджали се запалил лек автомобил „Фолксваген“. Огънят унищожил задната броня на колата. Екип на на пожарната служба в града е бил изпратен на мястото на произшествието, но..

публикувано на 14.04.25 в 12:15