Забраната да се карат електрически тротинетки и велосипеди в община Кърджали не променя в същността си съществуващите нормативни изисквания, с които водачите на тези превозни средства трябва да се съобразяват, като закона за движение по пътищата. Въпросът е дали тази забрана решава проблем и дали е най-правилното решение.
Това мнение изрази в ефира на Радио Кърджали един от активните велосипедисти на Кърджали Чавдар Бончев. Според него електрическите тротинетки и велосипедите са коренно различни превозни средства и не бива да се слагат под обща забрана. Разликите са съществени, особено в контекста на градската пътна безопасност, категоричен е той.
"Научаваме се да караме тротинетка много по-лесно, отколкото са научаваме да караме велосипед. Това означава, че поради липсата на тези придобити и специфични умения за баланс при велосипедите, хората, които управляват тротинетки, особено деца, не са толкова гъвкави в реакциите си на пътя", казва Чавдар Бончев и обяснява, че велосипедистът е падал многократно, докато се учи да кара колело, умее да се пази, да внимава. И още: "Велосипедът предлага много по-голяма стабилност и маневреност както при завиване, така и при спиране. Велосипедните рамки са много по-здрави от тези на тротинетките. Гумите са много по-големи, центърът на тежестта на водача е разположен много по-близо до центъра на тежестта на рамката. И тъй като водачът обикновено е в седнала позиция, това позволява много повече контрол при внезапно спиране."
Разлики има и в ускорението, както и в скоростта при двете превозни средства. При велосипедите тя рядко надхвърля 10 километра в час, докато при тротинетките препоръчителната е до 25 километра в час, но може да достигне и до 70. Не на последно място различно влияние върху тротинетки и велосипеди оказват пътната настилка - велосипедите не са "придирчиви" и могат да се движат по пътни неравности, докато скутерите изискват гладка повърхност.
Какъв е примерът, който даваме на децата, като забраняваме велосипедите и това ли е най-правилното решение да ги пазим?
"Велосипедът е един от предпочитаните в цял свят, тъй като, освен че представлява нещо, което е много ползотворно за физическото здраве, за менталното здраве, той също е много добро средство за придвижване. Детската възраст е точно възрастта, в която искаме нашите деца да се движат възможно най-много. А ги качваме на тротинетки и така ги лишаваме максимално от възможността дори да ходят. И по този начин ги "хвърляме" към затлъстяване и към телефоните", казва Чавдар Бончев.
Според него пред велосипедистите в Кърджали стоят много проблеми и неуредици.
"В нашия град на практика липсват велоалеи. Смешната велоалея, така наречена в кавички, която върви по освободената за автомобили част на булевард "България" и представлява няколко реда малки плочки с различен цвят, може би повечето хора не знаят, че всъщност е велоалея. Тя не само че е глупава и опасна, тя според това, което съм чел за насоки за изграждане на велоалеи, дори когато е със споделени с пешеходци, тя е незаконна по начина, по който е направена. Ако велосипедист тръгне да се движи по нея, той рискува инцидент и то доста сериозен. Там има спирки, движат се деца...", коментира Чавдар Бончев.
Той уточни, че продължението на велоалеята в пешеходния участък на булевард "България" не е маркирана и рядко се ползва от велосипедистите. Според него, слизайки на улицата и включвайки се в движението, се създават сериозни рискове за велосипедистите и водачите на тротинетки, особено предвид как шофьорите спазват правилника за движение по пътищата.
"Българските шофьори нямат опит за съобразяване с велосипедисти. Като цяло рядко гледат от страната, където е тротоара, и съответно могат да направят маневра, която да пресече пътя на велосипедиста или директно да го удари или дори да го сгази. Или да не говорим за отваряне на врати... При тези условия няма как велосипедистите да не предпочитат да се движат, когато е възможно, по тротоарите. Честно казано, аз, като шофьор с дългогодишен стаж, предпочитам велосипедистите въпреки всичко да не са на пътното платно, а да са на тротоарите", коментира още Чавдар Бончев.
Той отправи апел към колегите си велосипедисти да внимават, когато се придвижват с колелата си из града, и да използват по възможност задните малки улици, където движението не е натоварено. Бончев апелира и към общината да обмисли и създаде обособено място - пъмп трак със зони за различни нива на умения, за активни деца с велосипеди, скутери, скейтбордове. Единственото такова място в момента е рампата в Градската градина, но тя не е удачна за всички.
През летните месеци улиците и дворовете в населените места често стават сцена на първите, плахи стъпки на новото поколение птици към самостоятелния живот. Това предизвиква съчувствие у много хора, които, виждайки паднало птиче, веднага искат да го спасят. Но добрите намерения не винаги водят до правилни действия. Какво наистина е..
„Когато има химия – става магия“, каза певицата Тони Димитрова след концерта, с който докосна сърцата на своите почитатели в Кърджали. Обичаната българска изпълнителка покори сцената на парк „Арпезос Север“ и остави след себе си топлина, емоция и вдъхновение. Макар родена край морето, тя се чувства прекрасно в Родопите – и не крие това...
Депутатите приеха някои промени в Закона за движение по пътищата , но не и всички след 9 часа дебати. Заседанието се провали заради липсата на кворум. Промените трябваше да позволят на камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Депутатите..
„В момента да се придвижиш в града, трябва да тръгнеш поне 40 минути по-рано. Докато нямаме летящи коли, трябва да чакаме решения от институциите,“ каза в ефира на Радио Кърджали общинският съветник от ПП "Възраждане" Георги Дяков. През последните години Кърджали се утвърждава като един от най-натоварените транзитни пунктове в..
Председателят на партия Величие Ивелин Михайлов, прогнозира, че отиваме на нови предсрочни избори, като се позовава на казаното от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, че може би е време политическите партии отново да се преброят. Той не изключи възможността на някои от следващите вотове на МЕЧ или "Да, България" - "Продължаваме промяната"..
Община Кърджали предлага на жителите възможност за безплатна подмяна на отоплителните уреди на дърва и въглища с по-екологични и икономични решения. Проектът цели да подобри качеството на въздуха и да намали разходите за отопление на домакинствата. „Абсолютно всичко е безплатно – от подаването на заявлението, през огледа на място, до монтажа на..
Националната асоциация на тютюнопроизводителите - 2010 в България, в партньорство с международни организации, стартира експериментален проект за отглеждане на нови за страната сортове едролистен тютюн. Инициативата цели да се адаптира тютюнопроизводството към климатичните промени и да осигури по-добра икономическа устойчивост за сектора. В интервю за..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478