На 31 март, в навечерието на рождения ден на Сергей Рахманинов, Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин ще отбележат 150-годишнината на великия композитор, чийто юбилей широко се чества в целия свят. Концертът на Радиосимфониците бе избран от европейски експерти за престижната селекция Premium Concerts, която включва транслиране на ексклузивни събития от водещи световни оркестри. Солист в концерта ще бъде изключителният пианист Андрей Гугнин, който за първи път ще свири пред българската публика.
Концертът ще започне с първото оркестрово издание на Рахманиновата партитура - фантазия за оркестър "Скалата", ще продължи с Рапсодия върху темата на Паганини за пиано и оркестър и абсолютния шедьовър - Симфонични танци, написан в края на живота на композитора. Събитието ще се състои в зала "България".
Имената на много големи руски писатели и композитори са свързани с историята на написването на първата публикувана мащабна оркестрова творба (без пиано) на Сергей Рахманинов - Симфоничната фантазия "Скалата" (1893). За широката публика Рахманинов казва, че се е вдъхновил от едноименната поема на поета Михаил Лермонтов. Но пред приятелите си признава, че в основата на творбата е разказът на Антон Чехов „По пътя“ – красива, поетична и тъжна история за несъстояла се любов. Рахманинов посвещава симфоничната фантазия на Николай Римски - Корсаков. Представя готовата партитура по време на музикална вечер в дома на друг голям композитор – Сергей Танеев. Там е и Чайковски и той е толкова впечатлен от творбата, че му предлага тя да бъде изпълнявана в концертите от предстоящото му европейско турне. За съжаление, Чайковски скоро умира и турнето така и не се осъществява. Премиерата на „Скалата“ е в Москва през март 1894.
В историята на клавирното изкуство Рапсодия върху темата на Паганини е уникално произведение. Рахманинов преоткрива този жанр, до голяма степен под влиянието на Рапсодия в синьо от Гершуин, на чиято премиера присъства (1924). 10 години по-късно той създава своята Рапсодия и става невероятно известен, надминавайки по популярност своя първоизточник - 24-ия каприз за цигулка на Паганини, по чиято тема е написан. Рахманинов избира формата на вариациите, майсторски смесва жанрове, стилове, епохи, изразителна символика и колоритна театралност. Неслучайно Рапсодия на тема от Паганини се сравнява с увлекателно пътешествие, изпълнено с ярки събития и двусмислен край, чийто смисъл вероятно ще бъде различен за всеки.
Симфонични танци, написан в края на живота на композитора за необичайно кратко време. Много автобиографични елементи има в тази творба, която се оказва последната за Рахманинов, в нея сякаш е събран целият живот с неговите драми, моменти на носталгия и меланхолия, любов и разочарования, светлини и сенки и един туптящ постоянен ритъм. Дори и първоначалните заглавия на трите части Ден, Здрач и Полунощ говорят не толкова за елементите от един ден, колкото за стадиите на живота. Посвещава ги на прочутата Филаделфийска филхармония и на нейния диригент Юджийн Орманди – филхармония, с която Рахманинов често е свирил като солист и от която винаги се е възхищавал. Премиерата е на 3 януари 1941 именно във Филаделфия.
Андрей Гугнин печели широко международно признание след триумфална победа в Международния клавирен конкурс в Сидни, Австралия (Първа награда и 4 Специални награди 2016), в Международния конкурс "Джина Бахауер" в Солт Лейк Сити, САЩ (Златен медал и Награда на публиката 2014). Лауреат е и на Международния конкурс „Лудвиг ван Бетовен“ във Виена, Австрия (2013) и на Конкурса „С. Станчич“ в Загреб, Хърватска (2011). Андрей завършва Московската консерватория и следдипломна квалификация в класа на проф. Вера Горностаева. По различно време негови учители са били Наталия Смирнова, Олга Мечетина, професорите Валерий Кастелски, Лев Наумов. Концертирал е в повече от 30 страни. Пианистът свири на престижни сцени като "Карнеги Хол", Златната зала на "Музикферайн", Кралската фестивална зала в Лондон, Виктория Хол в Женева, Операта в Сидни, Концертна зала Лувър, Национална концертна зала на Мадрид, Метрополитен театър в Токио и други.
Андрей е участник в престижни международни фестивали: Вербие (Швейцария), Фестивал на Фредерик Шопен, фестивали в Рур (Германия), Малта, Абърдийн (Шотландия), Дубровник (Хърватия), Музикален Олимп, Охридско лято (Македония) и много други. Изпълненията на артиста са излъчвани по телевизията и радиото в Русия, Холандия, Хърватия, Австрия, Швейцария, Австралия и САЩ. Андрей е свирил с Лондонския филхармоничен оркестър, Датския национален симфоничен оркестър, Филхармоничния оркестър на Нагоя, Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия, с оркестрите на Нидерландия, Юта, Сидни, Симфоничните оркестри на Западна Австралия, Южнобохемска и Литовска филхармонии, Залцбургската камерата, Женевския камерен оркестър, Йерусалимската камерата и др. Андрей си сътрудничи с международните лейбъли Hyperion, Atoll Records и Delos.
Билети в Рекламно-информационния център на БНР (София, бул. "Драган Цанков" №4), на касата в зала "България" и в мрежата на Eventim.bg
На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите" , в който публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от Северна Македония..
На 23 април от 19 часа в Първо студио на БНР класиката среща джаза в концерта на Биг бенда на БНР с гост-диригент Любомир Денев . Любомир Денев е композитор, диригент и джаз-пианист, дългогодишен творчески сътрудник на СО и Биг бенда на БНР. Като композитор и диригент е работил с най-добрите Симфонични оркестри в България...
„Поглед към Вселената“ ще представят Симфоничният оркестър на БНР на 5 април от 19 часа в зала „България“ . Концертът ще започне с „Очите на нощта” от Константин Илиев , един от най-значимите ни съвременни композитори, творили в сферата на така наречения „български музикален авангард“. Последното си симфонично произведение композиторът..
Концертът „Изкуството на живо“ на Симфоничния оркестър на БНР с гост-диригент и солист Патрик Галоа, солист Явор Желев и с участието на визуалния артист Тийна Осара се отменя във връзка с кончината на Негово Светейшество Българският патриарх и Софийски митрополит Неофит. Концертът трябваше да се състои в деня на национален траур на 15 март. Билетите..
На 21 март в Първо студио на БНР , от 19 часа ще се състои концерт на Биг Бенда на БНР с диригент Антони Дончев и гост-солисти - джаз вокалистката Мирослава Кацарова и пианистът/аранжор/композитор Мирослав Турийски . Концертът ще се проведе в деня, в който обикновено се посреща пролетта, а той носи името „От тук до вечността“ на името на..
Продължаваме рубриката „Запознай се с музикантите“ с представянето на главния диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио – Константин Илиевски . Константин Илиевски произхожда от..
Човекът, с когото ще ви запознаем тази седмица е цигуларката Галина Койчева - концертмайстор на Симфоничния оркестър на БНР. „ Утвърден и желан солист е, чудесен камерен изпълнител и перфектен..
Запознай се с музикантите! Това е пространството, където всяка седмица ще ви срещаме с някой от музикантите от съставите на БНР. Стартираме с цигуларката Десислава Чолакова , далеч не само..