Младият български пианист Емануил Иванов ще гостува на Симфоничния оркестър на БНР на 28 април от 19.00 часа в зала „България“. Той ще изпълни Концерт за пиано за лява ръка и оркестър от Морис Равел. Ярка творба, посветена на немския пианист Паул Витгенщайн, загубил дясната си ръка по време на Първата световна война. Докато работи върху Концерта Равел е изправен пред специфичен проблем да създаде пълноценна солова партия, използвайки възможностите на едната лява ръка и в същото време да постигне точния баланс между пианиста и оркестъра. Трябвало е да се съобрази с изискванията на жанра, да направи клавирната партия не само смислена, емоционално наситена, но и блестяща, виртуозна, вълнуваща за изпълнителя и слушателя. Композиторът постига не само пълнотата, но и оригиналността на звука на пианото, карайки човек да забрави, че пианистът свири само с пет пръста.
Под диригентството на Росен Миланов ще прозвучат Увертюра и Вакханалия из оп. „Танхойзер“ от Рихард Вагнер и Симфония „Данте“ от Ференц Лист, със специалното участие на женския състав от Смесения хор на БНР с диригент Любомира Александрова. Този сезон съставът чества 70 години от създаването си с множество изяви.
Музиката на „Танхойзер“ от Вагнер е постижение от най-голям мащаб в немската романтична опера, в която се преплитат реалистични и фантастични сцени, възпяващи борбата за свободна изява на човешките чувства и превъзходството на чистите душевни стремежи над тесногръдите църковни канони. Прочутата увертюра към операта отдавна си е извоювала широка популярност и като самостоятелно симфонично произведение. Изградена е върху основните теми на операта и разкрива цялата ѝ драматична същност чрез бляскава оркестрация.
Лист е един от най-великите пианисти-виртуози, забележителен музикален педагог, диригент и общественик, чиято заслуга е създаването на симфоничната поема като самостоятелно симфонично произведение. Негов е и приносът в областта на романтичната програмна музика. Значителни са музикалните образи, които той създава по безсмъртни творби на литературата и изобразителното изку