Сър Томас Алън: Исках да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал

Събота, 27 септември, от 19.30 часа, по програма "Христо Ботев"

Познавачи твърдят, че е един от знаковите лирични баритони от втората половина на отминалото столетие. На 10 септември сър Томас Алън вдигна наздравица за 70-ия си рожден ден. „Повече от 40 години вдишвам с наслада аромата на оперната магия. Но затова се изискват и усилия. Операта не е само зрелище! Тя трябва да разбуди ума и да грабне сърцето!“, разпалено коментира английският певец в интервю за в. "Гардиан".
Ето още от публикацията в авторитетното издание: „От цялото същество на сър Томас се излъчва особен вид сърдечност. Топлота, примесена с любознателност, откритост, впечатляващ интелект и най-вече страст. Страст във всичко, с което се захваща. Не се забравя и характерният твърд акцент, присъщ за жителите на графство Дърам.“  
През 1964 Алън прекрачва прага на Кралския колеж за музика в Лондон. Дипломира се с отличие с две специалности: пеене и орган . Печели специалната награда на английската кралица. Така Томас Алън попада в полезрението на музикалния директор на Националната опера на Уелс в Кардиф. Джеймс Локхард вижда в младежа от Дърам качествата на бъдеща оперна звезда и без колебание му възлага първата сериозна задача - „Севилският бръснар“. Фигаро на Томас Алън го извисява далеч над нивото на талантливите и многообещаващи младежи на по 20-ина години. Английският баритон сякаш е роден за сцената. Самият той го съзнава по-добре от всеки: „Актьорството , не само в театъра, е в кръвта ми! Така ме е създала природата. Винаги със се стремял да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал. Та нали, животът ни е път към нас самите...“
След успеха като Фигаро в края на 60-те години в Кардиф, Томас Алън превзема от раз и Кралската опера в Лондон. В ролята на Доналд в „Били Бъд“ на Бритън. Става един от водещите солисти в трупата на Ковънт Гардън. Сър Томас влиза в историята като първият английски баритон превъплатил се в образа на Пелеас от операта на Дебюси „Пелеас и Мелизанда“. През 1978 година постановката в Ковънт Гардън има зашеметяващ успех. А след премиерата на „Д-р Фауст“ от Бузони в Английската национална опера през 1986 триумфът на Томас Алън е овенчан с наградата „ Лорънс Оливие“ за изключителни постижения! Самият певец определя тази роля като най-сериозното изпитание в десетилетната си кариера.  И все пак покоряването на световните сцени е свързано най-вече с шедьоврите на Моцарт. През 70-те години звездата на певеца грее ослепително на фестивала в Глайндборн. Като Папагено, Дон Жуан, Гулиелмо, а сетне и Дон Алфонсо в Cosi fan tutte и разбира се графа в „Сватбата на Фигаро“. Едва ли има опероман, който не познава емблематичния запис на Моцартовото творение от 1984 година за фирмата Дека. С него Томас Алън печели награда Грами.
През 1981 сър Томас дебютира с изключителен успех на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк отново в Моцартов шедьовър - „Вълшебната флейта“. А като Дон Алфонсо триумфира на фестивала в Залцбург. Тъкмо тази роля провокира печатните издания в Англия в началото на 2012 да излязат с гръмки заглавия от типа : „Завръщането на Томас Алън – мит или реалност!“ Повече от реално е завръщането на знаменития баритон в Cosi fan tutte на сцената на Ковънт Гардън. Неговият Дон Алфонсо удивлява със свежи идеи и находчивост, а сър Томас се обръща към феновете си многозначително: „Слушахте ме, когато бях на 27 и сега - 40 години по-късно! Открийте разликите сами ...“ Лондончани устройват грандиозно посрещане на Алън на бенефисните спектакли на Cosi fan tutte по повод четирите десетилетия прекарани в Ковънт Гардън. Певецът е представян като пример за подражание, който вдъхновява младите.
А на въпрос какво е пожертвал заради кариерата си, Томас Алън отговаря:
„На най-голямо изпитание без съмнение са подложени контактите с близките, с приятелите. Прибираш се късно. Все си на път през повечето време от годината. Затова съветвам, тези които са вперили поглед в сцената: Не гледайте само лъскавата страна на монетата. Бъдете готови за изпитанията, които ви очакват. Научете се правилно да пеете и отворете сетивата си за всичко ново...“

В съботната вече ще слушате сър Томас Алън в откъси из „Сватбата на Фигаро“ и  „Дон Жуан“ от Моцарт,  „Севилският бръснар“ на  Росини и „Евгений Онегин“ от Чайковски.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Илюстрация към I действие на „Макбет“ от Джузепе Верди от 1865 г.

"Maкбет", опера в 4 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..

публикувано на 07.11.25 в 10:19

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18