В съботната вечер ще прекрачим прага на Милениум център в Кардиф. Ще надникнем в дома на Уелската национална опера, за да разберем какъв е бил отзвука от премиерните спектакли на „Роберто Деверьо” в началото на миналия сезон. Впрочем отзивите в английския печат са твърде окуражителни. На сцената в Кардиф са поставени и другите две заглавия от трилогията на Доницети за кралската династия Тюдор: „Анна Болейн” и „Мария Стюарт”. Колкото до „Роберто Деверьо” критиците изтъкват максимално изчистения режисьорски почерк на Алесандро Талеви. Сигурната ръка на диригента Даниеле Рустиони – твърде млад, но вече с опит на престижните световни сцени.
„С присъщия му темперамент, Рустиони майсторски направлява музикалната интрига и води уверено спектакъла към логична кулминация в края на операта. А бляскавата увертюра предизвика всеобщ възторг в Милениум център”, отбелязва Ричард Морисън в „Таймс”. Подобаващо внимание заслужават изпълнителите на главните роли: канадското сопрано Александра Дешортис – като могъщата, но и дълбоко ранима кралица Елизабет Първа и нейният фаворит, графът на Есекс Роберто Деверьо в сценичното превъплъщение на американския тенор с италиански корени Леонардо Капалбо.
Договорът за написването на „Роберто Деверьо”, последната опера от споменатата историческа трилогия, е от пролетта на 1837 година – една от най-мрачните в живота на Доницети. Върлува холера. Не го пускат при жена му. Умират трите им деца. Кошмарът за Доницети става неописуем.
„Как да не си говоря на сън! Иска ми се да крещя, а трябва да работя!
За какво ли? Мнозина завиждат на славата ми. Не знаят колко мъчителен е моят живот! Как ме угнетяват пристъпите... Отново мъгла обви изморения ми мозък. Когато се проясни съзнанието ми научих, че Вирджиния е починала. Остави ме, ненавършила и 30... Проклет живот! В пустиня съм... Полудявам ли?” Покъртителна изповед на един велик творец!
Звучи невероятно, но Доницети създава по-голяма част от партитурата на „Роберто Деверьо” само месец след смъртта на съпругата си. Трудно е да се проумее как подобно великолепие е сътворено в един от най-мрачните периоди в живота на композитора. Болката сякаш изважда на показ неподозиран ресурс на рядката дарба на автора да вае прелестни мелодии със завидно разточителство. При това с верен усет за най-фина нюансировка на емоционалните изживявания. А вокалното изящество и виртуозитет са сериозно изпитание за певците. На 29 октомври 1837 г. публиката в „Театро Сан Карло” в Неапол посреща с френетични овации първото изпълнение на „Роберто Деверьо” с Джузепина Ронци в главната роля. Операта бързо обикаля театрите на Италия, а сетне я аплодират в Париж, Лондон, Санкт Петербург. Немалък дял за този успех има Салваторе Камарано. Рядко му се удавало да създаде либрето, сякаш без пукнатина. Използва няколко източника, основния от които е трагедията „Елизабет Английска” от Жак Франсоа Ансел, появила се в 1829 година. Голяма сполука за Доницети и Камарано е моделирането на образи и характери, поставени в точно определен отрязък от време – началото на 17 век, когато на английския трон е Елизабет Първа. Тя е безспорният драматургичен център в шедьовъра на Доницети. На нея принадлежи лъвският пай от партитурата. Могъщата кралица, уви е съвършено безпомощна в опитите си да задържи своя любим Роберто Деверьо. Останала сама, разкъсвана между дълга и страстта, тя се отказва от трона. Целува пръстена, който някога е подарила на своя фаворит. Уникалната реликва и днес може да се види сред вещите на великата английска кралица, които се пазят в Уестминстърското абатство.
Сопраното Александра Дешортис намята кралската мантия в спектакъла на „Роберто Деверьо” в Кардиф миналата есен. Партнират й тенорът Леонардо Капалбо в ролята на Роберто. Сара, херцогиня Нотингам е Лиа – Мериън Джоунс (мецосопрано), херцог Нотингам – Дейвид Кемпстър (баритон), лорд Сесил – Джерънт Дод (тенор), сър Уолтър Рейли – Уилям Робърт Албъни (баритон). Хор и оркестър на Уелската национална опера. На диригентския пулт – Даниеле Рустиони.
Съдържание на операта „Роберто Деверьо”
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..