8
От 21 до 26 октомври т.г. в град Сен-Ло, област Долна Нормандия се проведе шестият световен фестивал за хорове и вокални ансамбли Polyfollia. Както и в предишните му издания, участниците бяха от най-висока класа – 11 селектирани ансамбъла от Европа, Америка и Австралия, абсолютно различни като стил и сценично присъствие, но с изключителен професионализъм и покоряващо новаторство.
През 2014 година Polyfollia отбеляза с характерната френска пищност и изящество и своя десети рожден ден. Всички верни приятели и съмишленици бяха пристигнали от различни части на земното кълбо, за да поздравят директора на фестивала Жак Ванерл и неговия артистичен екип. Именно тези седем експерти от различни националности, в продължение на две години (такава е периодичността на фестивала) издирват, слушат задължително на живо предимно новосформирани състави от 4 до 40 певци, и след прецизна селекция избират 12 участници.
Интересно е, че тази година в програмата доминираха три дамски квартета: Méliades от Франция, Niniwe от Германия и Tetra от Швеция. Французойките, възпитанички на световноизвестния парижки хор Mikrokosmos, представиха главно съвременни композиции и традиционни песни от родината си; пристрастията на германките определено бяха към джаза, а шведките демонстрираха вокалните си и хореографски умения в песни от различни краища на земното кълбо.
Сред камерните формации се откроиха още с яркото си сценично присъствие шестимата вокалисти от венецуелската група Siete Palos с темпераментни латино ритми и германците от Slixs, изпълняващи джаз, поп и фънк.
„Вокалната музика комуникира директно със сърцата на хората, бих казал даже, че тя е по-комуникативна от инструменталната” – каза в интервю за БНР директорът на Polyfollia Жак Ванерл. И още: „…За нас е най-важно качеството на ансамблите. Имаме изискване да обикалят света, най-малко месец и половина в годината. Това са състави, които залагат на изключителна прецизност на звукоизвличането във всички музикални стилове и имат особено сценично присъствие. Защото хоровото пеене е не само статично концертно изпълнение, където съставите пеят прекрасно, но са безизразни и замръзнали зад пултовете и партитурите си. За нас е от изключително значение и сценичното присъствие.”
Тези думи на г-н Ванерл в пълна степен подкрепиха и селектираните хорове: Mikrokosmos, който представи кино-концерта „Живи сенки” с откъси от различни култови филми; украинските певци от Credo, австралийците от Adelaide Chamber Singers и ирландците от New Dublin Voices. Голямата изненада обаче дойде от южната ни съседка Турция. За първи път в десетгодишната история на Polyfollia участва турски хор – Boğaziçi Caz Korosu от Истанбул, който внесе много екзотика и колорит във фестивала с нестандартния си поздрав към френската публика, репертоара, ярките костюми и чаровното присъствие на младия диригент Масис Арам Гьозбек.
Имаше и детски хор – Hamilton Chidren's Choir от Канада с диригентка от Казахстан – Зимфира Полоз. Този състав е считан за един от най-добрите детски хорове в света и по звучност много ми напомни на някогашния детски хор на Захари Медникаров.
Всички състави, които изброих дотук можете да чуете в Неделната музикална вечер на програма „Христо Ботев” на 9 ноември от 19.30 часа. И съм сигурна, че ще останете впечатлени. Ще узнаете и много други неща за този уникален фестивал, който изисква голям бюджет, но преди всичко отдаденост и безкомпромисност в изкуството на целия творчески екип.
„Не можем да правим хубав звук, без да слушаме другите. Не можем да пеем в хор, ако не слушаме съседа си. Това е нещо повече от артистичен акт – да намерим хармонията заедно.” – Жак Ванерл.
Снимките в галерията са на Илко Илиев
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..