Това твърдят от страниците на Ню Йорк Таймс след феноменалния успех на знаменитото американско сопрано като Леонора в „Трубадур” на Верди. Постановка на МЕТ с дата 27 януари 1961 година, а Леонтин Прайс и Франко Корели са дебютанти на прочутата сцена. Фурорът е неописуем! Повече от 40 минути не стихват овациите след спускането на завесата - прецедент в историята на МЕТ, а в Ню Йорк Таймс отбелязват: Тази нощ изгря с ослепителен блясък първата чернокожа суперзвезда на оперната сцена. Нейното име е Леонтин Прайс!
На 10 февруари Прайс отброи достолепните 90 години! Как ли не я титулуваха в дълголетната й бляскава кариера: най-великата оперна певица на Америка, еталон, недостижим връх в преобразяването й като Аида за всички времена! Тя рисува с гласа си, възкликва Уили Антъни Уотърс. Ясен красивообагрен глас със завладяваща сили и драматизъм. Добавете точен усет, който улавя най-малката промяна в характера на съответния образ и ще разберете защо наричат Леонтин Прайс една от най-великите жрици на световния оперен театър…
Леонтин Прайс е вградила сянката си в образа на етиопската принцеса - робиня в двореца на фараона на Египет. Аида е образ от моя цвят, който олицетворява една раса, цял континент, припомня Прайс. Горда непокорна, готова да жертва себе си, любовта си в името на свободата на своя народ. Винаги когато се докосвам до този образ усещам изяществото, чистите помисли и поетичност, споени съвършено от гения на Верди. Малко са образите в оперния репертоар, в които можем пълноценно да се изявяваме ние чернокожите певци… Леонтин Прайс е на 30, когато през 1957 г. за пръв път се появява на сцената като Аида. Година по-късно сякаш метеор озарява най-големите европейски театри: Виенската Щаатсопер, Ковънт Гардън, малко по-късно Ла Скала, а също импозантната Арена ди Верона. Американското сопрано триумфира с невиждан блясък, а авторитетните издания преливат от суперлативи.
Леонтин Прайс се сбогува с оперната сцена през 1985 година тъкмо като Аида. Милиони по целия свят се наслаждават за последен път на изумителното майсторство на знаменитото американско сопрано, тъй като спектакълът се излъчва на живо.
Впрочем в началото на шеметната кариера на Леонтин Прайс има …българска следа! Ето историята от първа ръка: Чух за България в края на 40-те години от страниците на нюйоркския печат. Поводът бе фантастичния успех на Люба Велич в спектакли на МЕТ. Тогава ми бе трудно да се сдобия с билет - струваше твърде скъпо. От първия миг се влюбих в гласа на българката! Бях решила да се посветя на джаза, но щом видях Люба Велич като Саломе буквално онемях. Операта стана моя съдба…, признава Леонтин Прайс. Изключително плодотворно е творческото общуване между певицата и Херберт фон Караян - и в театъра, и в звукозаписното студио. Дори наричат Леонтин Прайс „сопраното на Караян”. От маестрото научих как да „изтеглям” звука, да го насищам с енергия от едва доловимо рр до могъщо форте, да рисувам с върха на тънка четка най-съкровените трепети в характера на даден образ. Да усещам космическата енергия, който струи от мен щом докосна сцената… Това е вричане за цял живот, пределно откровена е великата певица.
В съботната вечер ще си припомним едно от паметните им участия на фестивала в Залцбург през 1962 година. Караян ръководи спектакъл на „Трубадур” от Верди, а на сцената свещенодействат едни от най-прочутите оперни артисти на ХХ век: Леонтин Прайс, Франко Корели, Джулиета Симионато, Еторе Бастианини. С участието на хора на Виенската Щаатсопер и виенските филхармоници.
Съдържание на операта „Трубадур”
събота, 11 февруари от 20 часа
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..