В музикалната вечер в сряда, малко по-късно от обичайния час (около 21.25) ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР директно от прочутата лондонска зала Роял Албърт Хол едно от най-вълнуващите и изискани събития в програмата на Променадните концерти тази година – изявата на легендарния британски диригент Джон Елиът Гардинър със създадения от него през 1989 година Революционен и Романтичен оркестър (Orchestre Révolutionnaire et Romantique). Солисти са американската оперна дива Джойс ДиДонато и френският виолист Антоан Тамести.
Програмата е част от серия концерти през последните сезони, посветена на един от любимите композитори на Гардинър – Ектор Берлиоз, по повод предстоящата 150-годишнина от смъртта на великия французин (8 март 1869).
На фестивала през 2017 г. Промс Гардинър и неговият оркестър представиха „Проклятието на Фауст“, през 2016 – „Ромео и Жулиета“, а през 2015 – Фантастичната симфония. Предишни проекти, свързани с този автор, са френската версия на Берлиоз на операта „Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер, представена от Гардинър през 2011; ораторията „Детството на Христос“ – изпълнение от 2003; запис от 90-те години на ХХ век на наскоро преоткритата „Тържествена меса“ на Берлиоз и много ценна регистрация от 1993 г. на Фантастичната симфония с оригиналната оркестрация и автентични инструменти от 1830 – годината на създаване на творбата.
Концертът на 5 септември ще започне с морски привкус – бляскавата увертюра „Корсар“, създадена от Берлиоз по време на почивка в Ница и ще завърши с четиричастна симфония „Харолд в Италия“ (вдъхновена от поемата „Чайлд Харолд“ на Байрон и престоя на композитора в Италия). Създадена специално за легендарния виртуоз Николо Паганини, соловата партия на виолата ще бъде изпълнена от французина Антоан Тамести. Американската оперна звезда Джойс ДиДонато ще представи две вълнуващи предсмъртни сцени на митични кралици от творчеството на Берлиоз – кантатата „Смъртта на Клеопатра“ и сърцераздирателната финална ария на Дидона от операта „Троянците“, която ще бъде предшествана от една от хитовите страници в тази творба – оркестровото въведение към четвърто действие „Кралски лов и буря“.
Целта на Революционния и Романтичен оркестър е да продължи верността към музикалните стилове от по-ранни епохи, характерна за първия състав на Гардинър – Английските барокови солисти. Въпреки че повечето от тъй наречените "автентични ансамбли" са малки по състав, Революционният и Романтичен оркестър е нетипичен пример – голям ансамбъл, прегърнал „предмодерната естетика“ на XIX век с автентични инструменти от онова време.
В британския оркестър с френско име участват около 80 инструменталисти от 14 националности, които, водени от легендарния Джон Елиът Гардинър, успешно копират звука на концертите от времето на Бетовен, Вебер, Шуман, Лист, Берлиоз. Концертмайсторът Питър Хансън, например, свири на цигулка от 1756 г., изработена в Милано от Джовани Батиста Гуаданини. Цената на инструмента е равна на тази на малък апартамент в Лондон. А първата валдхорна – Аннеке Скот, се радва на оригинален инструмент от 1820 г., направен от френския майстор Марсел Огюст Рау, който струва около 12 хиляди евро.
Музикантите от оркестъра са артисти на свободна практика, въпреки че много от тях свирят с Гардинър от години. Те са отговорни за всичко, свързано с поддържането на техните инструменти, както и за застраховането им по време на пътувания.
Джон Елиът Гардинър неведнъж е споделял, че страстта му към „автентичното свирене“ идва от желанието да се доближи колкото е възможно до композиторите, които цени и обича. „Изпълнителите подхождат към музиката с най-голяма увереност, ако вие установите какъв звук е имал предвид композиторът. Когато го направите, това дава нов живот на музиката“ – казва Гардинър.
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..