Татяна Троянос: Чувствам се великолепно, когато пея добре! Сякаш отново се появявам на този свят

Прочутото американско мецосопрано се появява на този свят на 12 септември 1938 година в Ню Йорк. В семейството на певци-имигранти: бащата е грък, а майката – германка. С други думи пътят изглежда предопределен.
И не съвсем… Години наред не обръщат особено внимание на вокалната дарба на Татяна Троянос. До мига, в който се появява Ханс Хайнц. С него здраво работят в Джулиард скул, а една от първите роли на бъдещата оперна звезда е Кармен. През 1985 година легендарният запис на шедьовъра на Бизе с Троянос, Доминго, Лондонската филхармония и Дьорд Шолти на диригентския пулт печели „Грами“. Времето, когато Татяна Троянос е на върха на славата. Всъщност официалният ѝ дебют е през 1963 в „Сън в лятна нощ“ на Бритън – постановка на Ню Йорк Сити oпера. Тогава е на 25. Не закъснява и поканата от МЕТ, но певицата е убедена – трябва да се утвърди на сцените на Стария континент. Първата спирка е Хамбург. Остава там десетина години. Играе големи и малки роли: Сузуки, Прециозила, Амнерис, Фенена, Керубино, Дорабела… Следват участия в Ковънт Гардън, Дойче oпер – Берлин, Театро Ла Фениче – Венеция, в театрите на Цюрих и Виена, а също на фестивала в Залцбург. Отзивите са фантастични: мощен и същевременно топъл, богато оцветен глас с впечатляващ диапазон и магнетично сценично излъчване… Татяна Троянос трупа репертоар, който оформя внушителна палитра от характери, от открояващи се образи. Мамят я конкуренцията, предизвикателствата. Едно от най-сериозните: срещата ѝ с маестро Карл Бьом! Оставиха за щастие ред исторически записи на шедьоври от Моцарт и Рихард Щраус.
„Един от проблемите е, че влагам прекалено много енергия, когато се потапям в дадена роля“, повдига завесата Троянос.
„Вглеждам се във всеки детайл. Изразходвам цялата се енергия… Ако се окаже, че съм сбъркала и не дай си Боже това е на сцената, настъпва истински крах. За секунди се озовавам от плюс към минус. Кризата обикновено започва вечер. Мразя настъпването на нощта. Старая се да мисля позитивно, да си възвърна равновесието… Йогата ми помага това да се случи по-бързо. Да събера отново късчетата градивна енергия, а на сутринта вече съм готова за ново сражение…“, пределно откровена е Татяна Троянос.
„Сраженията“ на знаменитото мецосопрано на американска земя започват от средата на 70-те години. Връща се у дома на „бял кон“: дебют в Сан Франциско като Попея в „Коронацията на Попея“ от Монтеверди, в Бостън участва в „Капулети и Монтеки“ на Белини, а в чикагската „Лирик oпера“ е Шарлота във „Вертер“ на Масне… Всъщност Джеймс Ливайн убеждава Троянос да се присъедини към трупата на МЕТ.
Преди това заедно триумфират в Залцбург с „Милосърдието на Тит“ от Моцарт. Почти 17 години Татяна Троянос е едно от емблематичните лица на Метрополитън опера. Над 300 са спектаклите с нейно участие. „Тя е великолепна певица и актриса! Изключително фин, деликатен човек“, твърди Бърнстейн. „Обичат я и ѝ се възхищават навред! Макар често да изправя на нокти диригенти и режисьори със своите свръх изисквания. Приема забележки и предложения без никакви капризи. Така стъпка по стъпка стига до онази фаза на горене, която възпламенява публиката“, разказва Ленард Бърнстейн.
През 1994 година ръководството на МЕТ и тогавашният музикален директор Джеймс Ливайн организират концерт в памет на Татяна Троянос. „Събрали сме се тук, за да почетем незабравим артист и колега. Уви, отиде си, когато бе посветена като малцина в тайните на оперната магия“, каза тогава през сълзи Джими Ливайн. „Бе необикновен човек – топъл, отзивчив, който те стимулира да извадиш най-доброто от себе си. Имали сме заедно десетки спектакли. На тях публиката френетично крещеше името ѝ! Това не се случва всеки ден. Татяна бе рядък дар за МЕТ в цялата история на най-престижния американски оперен театър…“, думи на диригента Джеймс Ливайн изречени на прощаване с Татяна Троянос.
В съботната вечер ще си припомним едно от топ превъплащенията на знаменитото американско мецосопрано – Шарлота във „Вертер“ на Жюл Масне. Култов запис от 1979 продуциран от EMI. С Алфредо Краус като Вертер – коронна роля на легендарния испански тенор.
Участват още: Матео Манугуера, Кристин Барбо, Жюл Бастен, Жан-Филип Лафон. Мишел Пласон е на диригентския пулт на Лондонската филхармония.

Съдържание на операта „Вертер“ от Жюл Масне

събота, 15 септември, от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Илюстрация към I действие на „Макбет“ от Джузепе Верди от 1865 г.

"Maкбет", опера в 4 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..

публикувано на 07.11.25 в 10:19

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18