В съботната вечер ще си припомним три от оперните шедьоври на гениалния италиански Маестро – „Набуко“, „Симон Боканегра“ и „Отело“. Ще си ги припомним в паметни за родната публика постановки в театрите на София и Варна. Започваме с „Набуко“ по понятни причини.
С „Набуко“ Верди влиза през парадния вход в историята на световния оперен театър. А историята около появата на „Набуко“ е добре известна.
Премиерата на 9 март 1842 година в Ла Скала се превръща в неописуем триумф за автора, а Доницети възкликнал: „Той е истински гений!“
Ще възкресим спомена за паметната постановка на „Набуко“ на софийска сцена преди 50-ина години. През декември 1967 блясва изумителният талант на двама велики български оперни певци – Димитър Петков и Гена Димитрова.
Много важна за Митко Петков е 1967. През лятото оставя всички след себе си на конкурса в София, а в края на същата година се сбъдва дълго лелеяната мечта: главна роля в италианска опера! Така се появява Закария – един от култовите образи в пребогатата палитра на Димитър Петков.
Режисьорът на "Набуко" в Софийската опера Емил Бошнаков си спомня:
„Закария бе сякаш създаден за Митко! Публиката не изпускаше от поглед гордата му осанка, която внушаваше респект. Вълнуваше се от емоцията в топлия му богато оцветен глас. Успехът бе огромен – твърде задължаващ за един почти прохождащ артист. После със Закария Митко Петков обиколи най-престижните световни сцени. Началото обаче бе в София“, припомня режисьорът Емил Бошнаков.
Във въпросната постановка на Бошнаков и Гена Димитрова вае образа на своята първа Абигаил.
Ето споменът на Александър Абаджиев: „На премиерния спектакъл на „Набуко“ на 27.12.1967 година Гена от раз покори публиката. Накара я бурно да ръкопляска и да вика от възторг, а мълвата за необикновения успех караше ценителите да разграбват билетите за следващите спектакли с нейно участие…Много рядко след премиерна изява на начинаеща оперна артистка е имало толкова много отзиви в пресата. Дебютът на Гена като Абигейл в „Набуко“ по емоционален ефект може да се сравни само с няколко подобни факти в биографията на националния оперен театър – например с първото излизане на Николай Гяуров в ролята на Дон Базилио през пролетта на 1956 година. От Гена Димитрова очакваха нови още по-ярки сценични преобразявания, нови триумфи…“, пише Александър Абаджиев в книгата си, озаглавена „Гена“.
Ще ви предложа първите две действия на „Набуко“ от Верди – запис от премиерния спектакъл в Софийската опера в края на 1967 година. Димитър Петков е Закария, Гена Димитрова – Абигейл, Петър Петров –Набуко, Адриана Стаменова-Фенена, Йордан Знаменов – Исмаел, Стефан Еленков – Великият жрец, Маргарита Койчева – Ана, Милен Паунов – Абдало, хор и оркестър на Софийската опера обединени от диригентската палка на Руслан Райчев.
Ще излъчим и цялостен запис на „Симон Боканегра“ . Операта на Верди се проваля с гръм и трясък на премиерата на 12 март 1857 г. в Театро Ла Фениче във Венеция. Либретото на Франческо Мария Пиаве ни пренася в 14 в. в Генуа и проследява само една от сюжетните линии в пиесата на испанския драматург Антонио Грасия Гутиерес, а именно любовната интрига.
Социалният сблъсък остава в периферията. През 1881 Ариго Бойто преработва либретото . Верди прави нова редакция, добавя сцени и „Симон Боканегра“ триумфира в Ла Скала същата година. А записът, който пази фонотечният фонд на БНР е от великолепен спектакъл на Варненската опера от 1984 година.
С участието на прекрасни солисти:в главната роля – Кирил Кръстев (баритон), Фиеско е Стефан Циганчев (бас), Амелия – Мари Крикорян (сопрано), Паоло - Теодоси Костов (баритон), Пиетро- Михаил Матеев (бас), Габриеле – Евгени Леков (тенор).
Хор и оркестър на Варненската опера ръководени от Иван Филев.
Съдържание на операта "Симон Боканегра"
И накрая ще си припомним още един паметен спектакъл на родна сцена на безспорния връх в творческото наследство на Верди. Става дума разбира се за „Отело“. Маестрото категорично отказва да пише музика по либретото на Бойто върху едноименната Шекспирова трагедия. Все пак успяват да го убедят с издателя Рикорди. Верди работи упорито както никога досега в продължение на пет години, а премиерата на 5 февруари 1887 г. в Миланската скала остава записана със златни букви в летописа на достолепния театър. Безапелационен триумф, достоен за гения на 74-годишния Маестро! Ще ви върна в съботната вечер към есента на 1963 година. Спектакъл на „Отело“ в Софийската опера. В главната роля – Димитър Узунов. Роля, донесла на прославения тенор низ от грандиозни успехи. Впрочем за Димитър Узунов Отело сякаш бе над всичко – най-отговорната, мамеща, но и толкова коварна за всеки тенор роля, както сам я определяше.
През 1959 българинът прекосява океана. Поканата идва от МЕТ – Ню Йорк. Договорът е за три спектакъла на „Отело“, а еуфорията от великолепното представяне тутакси удвоява цифрата.
Питат Димитър Узунов в американския печат за участието му във Вердиевия шедьовър. „Вълнението от досега с тази роля е неописуемо! Тя е патент на Марио дел Монако… Даже преди първия спектакъл „добронамерен“ колега ми даде начален тласък: как се осмелявате да пеете Отело след Дел Монако?!“ Димитър Узунов не само се осмелява, дами и господа! Взривява буквално МЕТ с изумителното си преобразяване в ролята на венецианския мавър. Публиката отказва да напусне залата дори след 30 минутни аплаузи. Гасят осветлението, но и това не помага. …
Ето какво пишат критиците на страниците на авторитетни издания отвъд океана: „Димитър Узунов е завладяващ Отело! На сцената се появи от плът и кръв героят на Шекспир – величествен, емоционален…Безкрайно горд, но и раним…Българинът притежава забележително красив и мощен глас. Не се усеща никакво напрежение. Дори и в най-високите тонове!
На такъв глас не може да се устои! Той побира в себе си цяла галактика от чувства…“
А от споменатия спектакъл на „Отело“ в Софийската опера през 1963 година ще прозвучи знаменитият дует на Отело и Яго (в ролята - Петър Петров), както и финалът, който разкрива в пълния ѝ блясък моноголиката дарба на Димитър Узунов. С участието на оркестъра на Софийската опера. На диригентския пулт – Васил Казанджиев.
събота, 13 октомври, от 20 часа
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..