Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
• Дупката може да я схващаме и в съвсем конкретен смисъл, ако имаме предвид застрашителното число на неграмотни български граждани и невъзможността засега на образователната ни система и институциите, ангажирани с проблема, да спрат падането надолу в класациите за образованост, функционална и базова грамотност. Гръмките стратегии за насърчаване и повишаване на грамотността и особено красивите акции по общонародни четения и състезания по писане, откриването на читални в парковете, моловете и метрото всъщност нямат много общо с ограмотяването на неграмотните българи. Затова пък училището има. Дали обаче учебните програми и съдържание такива, каквито са в момента, като цяло непроменената концепция за преподаването на български език, литература и другите предмети, наистина ограмотяват и образоват децата ни. Или обезсърчават тези, все по-многобройни, които имат реални затруднения с овладяването на българската реч, докато ги откажат изобщо от образование или ги дарят с дипломи без покритие. А другите, с амбиции за успех и с подкрепящи семейства, претоварват с излишна информация и задълго отблъскват от родната литература и слово пак без да е сигурно че им дават необходимите умения за боравене с устна и писмена реч. Това се питаме в деня, в който българските ученици влизат в празнично украсените класни стаи за първия учебен ден. А разумни и плодотворни начини за успешна работа и с надарените, и с „трудните” деца има и много всеотдайни и талантливи български учители ги прилагат дотолкова, доколкото им позволяват рамките, „спуснати отгоре”, нереалните програми, унифицираните подходи, еднаквите учебници. Нещо повече, учителите се опитват да предизвикат промени в системата, дали обаче този път чиновниците ще ги чуят? За да си честитим първия учебен ден с леко сърце и с доверие към училището. Разговаряме с Албена Руневска зам.-председателка на Асоциацията на учителите по български език и литература, Цвета Брестничка, председателка на Асоциация „Родители” и старшите учителки Славка Георгиева от ОУ „Г. С. Раковски” в с. Голямо Ново, Търговищко и Олга Константинова от НУ „Христо Ботев” в Троян.
• Езикови справки по радиото: „старшата учителка”, „старшата сестра”. • Забравете тази дума: от коя особено дразнеща дума или израз можем да се лишим и с какво да я заменим - предлагате вие, уважаеми слушатели.