Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д. Папазав: Скокът на цената на винетните стикери ще доведе до спад в закупуването на годишни винетки

Б. Гаврилов: Наличието на винетки между отделните села е абсурдно и го няма никъде другаде в света

Снимка: БГНЕС
Повишаването на цената на винетните стикери ще доведе до спад в закупуването на годишни винетки. Тол-ситемата е много по-справедлива и отчита реалното използване на пътищата от автомобилите, затова трябва да бъде въведена бързо. Това каза в предаването "Хоризонт до обед" бившият министър на транспорта Данаил Папазав по повод драстичното увеличение на цената на винетките. Годишната такса за автомобил става 97 лева.

Цената на винетните стикери не трябва да бъде обвързана с работната заплата, а с инфлацията. Има през годините натрупана инфлация и тя трябва да  бъде оправдание за вдигане на цената на винетните стикери, защото това е очевадно, че трябва да се случи, за да има повече пари за пътища. Най-важното, което трябва да бъде обсъдено, е средствата от винетните стикери да отиват за поддръжката на с пътищата, за рехабилитация и ново строителство, за да се подобрява непрекъснато инфраструктурата, а не да минават през общия бюджет. Дори и да преминават през общия бюджет, то трябва целево да отиват изцяло в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура", за да може те да ги разпределя според съответните нужди.

Той прогнозира спад в закупуването на годишна винетка и едва ли ще постигне желания от управляващите резултат. Според Папазов прозрачното разходване на средствата за инфраструктура е много важно:

Съществуването на винетни такси е оправдано, единствено ако средствата отиват за поддръжката на пътищата. Много по-важно е да бъде въведена тол-системата, защото е много по-справедлива и отчита реалното използване на пътищата от автомобилите. Само тези, които действително ги ползват, те ще заплащат. Винетната система е по-лоша, защото всички плащат, независимо кой колко ползва. Системата не трябва да бъде смесена – винетна и тол-система, а направо да се премине към втората. Част от парите от акцизи на горивата трябва да отиват за пътища.

Наличието на винетки между отделните села е абсурдно и го няма никъде другаде в света, обясни Борис Гаврилов от Българския автомобилен съюз:

Тол-системата е нещо, което се заплаща, ако се ползва дадено съоръжение. Един човек от едно село е длъжен да заплати винетна такса, за да отиде до другото село, но той не стъпва на магистралата. Къде отиват парите от данъците за горивата?! Повишаването на цената не е решение. Това е запълване на дупка. Хората няма да получат по-добри пътища. Трябва да намерим нова философия за организация на пътното си движение. Колкото и пари да ни дава Европа, парите ще свършат.

Интервютата на Валерия Николова с Данаил Папазав и с Борис Гаврилов, както и анкетата на Надежда Николова, чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени