Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерт: Внимавайте на кого давате достъп до личните си данни в интернет и проверявайте новите общи условия

Снимка: БГНЕС

Трудно е да бъде пробита електронната ни поща при получаването на писма с искане за съгласие или отказ за употребата на нашите лични данни. По-скоро може някой да злоупотреби с нас и в „патакламата“ от писма да бъде злоупотребено с чуждо име и да си дадем данните на не когото трябва. Това каза за предаването „Хоризонт за вас“ експертът по киберсигурност Христо Ласков по повод десетките писма, с които онлайн търговците на стоки и услуги засипват клиентите заради новият регламент за защита на личните данни GDPR. 

"Вече има ясен регламент, по който компаниите, чиито продукти или услуги използваме, имат съответните задължения за това как събират, съхраняват, оперират, заличават или изтриват нашите лични данни. Имаме пълното право във всеки един момент да поискаме от всяка компания, чиито клиенти сме, каква информация съхранява за нас, с кой е била споделена и, респективно, можем да поискаме да бъдем „забравени“. Най-строгата санкция за неспазване изискванията по регламента е глобата до 4% от годишния оборот на компанията или 20 милиона евро – което от двете е по-високо".

GDPR не изключва профилиране или получаване на кореспонденция, освен ако не поискаме това изрично, допълни експертът

Регламентът не е нищо повече от въвеждане на изисквания за спазване на правила, които така или иначе всеки, който развива някакъв бизнес, би следвало да спазва, допълни той. Ласков сподели, че е получил имейли от много услуги, на които дори е забравил, че е бил абонат, които са поискали отново съгласие да боравят с данните му и е използвал момента, за да се откаже от тях. Експертът призова потребителите този път да прочетат общите условия, с които се съгласяват:

„Според мен, би трябвало да го направят. Сигурността ни и защитата ни не е еднократен процес. Това че днес съм настоявал едни параметри, не означава, че те няма да са се променили утре. Отговорното поведение изисква веднъж на 3 до 6 месеца да сменяме пароли. Около 60% от пробивите на сигурността се дължат именно на слаби пароли или други неглижиране от страна на потребителите и запазване на default-ите, които идват по подразбиране от производителя“.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна