Турция, Албания и Косово бойкотират връчването на наградите, протест изразява и сдружението "Майки от Сребреница", тъй като Петер Хандке е известен с отричането на масовото клане в Сребреница в Босна и Херцеговина през юли 1995 година. Тогава босненските сръбски сили избиват 8 хиляди мюсюлмани мъже и момчета на възраст от 13 до 77 години по време на войната в бивша Югославия.
В произведенията на Петер Хандке няма нито една дума в подкрепа на управлението на Сърбия, поясни в предаването "Хоризонт до обед" доц. Мария Ендрева от Катедра "Германистика и скандинавистика" в СУ "Свети Климент Охридски".
"Тези читатели, които внимателно са прочели произведенията, те ще видят, че там става въпрос за съвсем други неща - за т. нар. поетика на нещата, поетика на предметите, която има една голяма традиция в немската литература. И Хандке се нарежда там редом с Рилке, редом с Хофманстал, Адалберт Щифтер. От тази гледна точка той там не може да бъде критикуван", смята Ендрева.
Писателят присъства на погребението на Милошевич, както и на сбирки на силно радикализирани сръбски националисти.
"Той има много пренебрежително отношение към жертвите в Сребреница в различни интервюта. И от тази гледна точка може да се каже, че той, неподкрепяйки в произведенията си гласно, негласно всъщност, с неговото мълчание и с неговото активно действие извън литературата, на практика той подкрепя този режим", отбеляза преподавателят.
Хандке е сред писателите, използващи скандала като инструмент за насочване на вниманието към собственото творчество.
"И тук има голям проблем според мен, особено в разбирането на Нобеловата награда и в този контекст, който в момента имаме. Защото с обругаването на публиката той действително прави един скандал, който обаче остава в сферата на естетическото. Той е един вътрешнолитературен скандал, защото човек отива на театър, сяда срещу едни актьори, които през цялото време го обиждат. И Хандке експериментира с търпението на публиката и с това колко ще издържиш да те обиждат, дори и в театъра", посочи доц. Мария Ендрева.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.