Текстовете на австрийския писател не се появяват особено често на българска сцена. Представлението "Сеч. Една възбуда" е по идея на актрисата Елена Димитрова, която, заедно с актьора и режисьор Явор Костов-Йондин, създава първата сценична версия на текста в България. В него единствено действащо лице е писател, гост на вечеря на група виенски интелектуалци. Като един особен гротесков инквизитор, който без да напуска своя стол-трон ликвидира целия фалш, парвенющина и егоцентризъм на артистичния елит, той извършва почти аутопсия на лицемерното съществуване на всички присъстващи, включително и на своето собствено. Публиката се превръща в свидетел на интензивния вътрешен монолог на главния герой, но тя чува и външния свят. За нея е изграден сетивният образ на "невидимото", случващо се сякаш в съседната зала.
Процесът на работа по представлението започва от поредица лабораторни опити, силно повлияни от психодраматичните подходи. Визуалната среда на спектакъла е вдъхновена от известната картина на Франсис Бейкън с папа Инокентий Х.
"Светът на изкуството и животът в изкуството, важни в миналото почти до сакралност, се оказват унищожени от една чудовищна машина, която употребява и захвърля таланта. Отдолу наднича отчаянието, породено от разбитите надежди, страха от стареенето и смъртта", казва Елена Димитрова.
Томас Бернхард е един от най-значимите немскоезични писатели на XX век, наричан още "алпийски Бекет", "екзистенциален клоун" и липсващата връзка между Кафка, Бекет, Уелбек и Ларс фон Триер.
Представлението е реализирано от сдружение "Форс Минор" с финансовата подкрепа на Министерство на културата и Австрийското посолство в София.
Премиерната на представлението е тази вечер, 27 септември, в РЦСИ "Топлоцентрала", от 19.30 часа.