Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Като гореща вода за шоколад“ на празника на любовта и виното

3
Снимка: ROH

Днес е втората и последна прожекция на балетния спектакъл “Като гореща вода за шоколад“ от кино сезона на Кралската опера в Лондон “Ковънт Гардън“. Това е прекрасен начин да си доставиш изискана духовна наслада с вълнуваща любовна история и бутилка вино подарък.

“Като гореща вода за шоколад“ е продукция на Кристофър Уилдън, вдъхновена от едноименния роман на Лаура Ескивел. Хореографът е работил в тясно сътрудничество с известната мексиканска писателка, за да претворят по най-добрия начин богатата на пластове история в балетен сюжет.

“Като вода за шоколад“ проследява 30 г. от живота на мексиканска фамилия. Разказва историята на една студена и жестока майка – мама Елена /в ролята Лаура Морера/, която се намесва тиранично в съдбата на трите си дъщери. Тита /в ролята изящната прима балерина Франческа Хейуърд/ и Педро /в ролята атлетичният премиер солист Марселино Самбе/ се обичат от деца. Когато Педро иска ръката на любимата си, мама Елена се съгласява да му даде своята дъщеря, но не най-малката – Тита, а... най-голямата – Росаура. Сърцето на Тита е разбито, но тя трябва да се примири и на всичкото отгоре – да приготви сватбената торта, тъй като е най-умелата кулинарка във фамилията. Тънкостите на кулинарното изкуство са й предадени от възрастната майсторка Нача, която е истинската й духовна майка /Голяма част от действието се развива в кухнята, която е душата на традиционното мексиканско семейство/. Тита не само е станала новата майсторка, но ястията й имат вълшебен ефект върху тези, които ги консумират – чувствата, които е вложила, докато ги е приготвяла, се пренасят в тях /Лаура Ескивел умело използва похватите на магическия реализъм/. След много перипетии, във второ действие всички научаваме, че любовта и сърцето на мама Елена също някога са били разбити от нейните властни родители и историята се е повторила по един или друг начин. Тита прощава на починалата си майка, а след още перипетии трето действие ще достигне до финал, който ще остави добър послевкус на публиката на празника на любовта и виното.

Хореографът Кристофър Уилдън е прочут с умението си да разказва вълнуващо истории на езика на балетното изкуство. Неговите сценични реализации на мюзикълите “Един американец в Париж“ /2014 г./ и “MJ The Musical“ на Бродуей /2022 г./ са удостоени с награди “Тони“ за най-добра хореография. “Като гореща вода за шоколад“ е третата му творба за Кралския балет след “Алиса в страната на чудесата“ /2011 г./ и “Зимна приказка“ /2014 г./. Кристофър Уилдън отново работи в екип с композитора Джоби Талбът, художника на сценографията и костюмите Боб Кроули и дизайнера на осветлението Наташа Кац. “Музиката е оригинален Джоби Талбът, но с мексикански привкус“ казва в духа на творбата мексиканската диригентка Алондра де ла Пара, която е работила с композитора и като музикален консултант, т.е. гид в традицията на традиционната мексиканска музика. Любопитно е, че Лаура Ескивел е споделила, че е почитателка на творчеството на нейната баба, която също е известна мексиканска писателка, така че мексиканската нишка обвързва целия екип при създаването на тази вълнуваща балетна творба.

Ще ви бъде приятно да видите на първия пулт чаровния български цигулар Васко Василев, който е концертмайстор на оркестъра на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени