Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пилотът Марио Бакалов вдъхновява младежите в "Училище за авиация"

Училище за авиация
Снимка: Мила Младенова

Второто издание на инициативата „Училище за авиация срещна ученици от 10- ти и 11 - ти клас от Първа английска езикова гимназия с капитан Марио Бакалов -пилотът, който през 2016 г. приземи най-големия пътнически самолет в света на Летище София. Учениците научиха и за различните дейности и професии, които се извършват на едно летище, за мерките за сигурност и безопасност. Гимназистите посетиха и Института за въздушен транспорт, където им показаха как се обучава кабинният екипаж за реакция в извънредна ситуация. В края на интерактивния урок всички получиха дипломи за успешно завършване на мартенското издание на „Училище за авиация“. 

Младежите посрещнаха пилота с огромно любопитство и го засипаха с въпроси, свързани с аеродинамиката и последните тенденции в авиацията, с начина на работа, работното време и заплащането на пилотите. Когато работите усърдно мечтите се сбъдват, увери Марио Бакалов. Той също се развълнува от срещата с младежите:

"Това е една прекрасна инициатива, защото децата имат нужда от някой, който да им покаже пътя, да видят различни примери, да погледнат и да си кажат "Щом Марио може, можем и ние"

Той разказа, че професията, която упражнява днес, е негова сбъдната детска мечта.

"Когато влязох в пилотската кабина, разбрах, че това е моето работно място и моята мечта. Тя се роди от много ранна възраст. Имаше много хора, които казаха ,че е почти невъзможно. Докато стана пилот минаха 20 години. Помогна ми това ,че  никога да изгубих тези мечти и не забравих накъде съм тръгнал. Добре е човек да повярва в себе си и да се труди". 

Марио Бакалов

Почти всеки може да стане пилот, обясни Бакалов.

"В днешно време има много възможности, различни училища и програми. Авиационният пазар расте. Трафикът в небето трябва да се удвои през следващите 20 години. Има недостиг на пилоти". 

Обучението трае около 2 години и половина, посочи той.

"След това е нужен опит. Важно е постоянно да се тренира на тренажорите. Там се минава през различни трудни ситуации. Само този тренинг прави добрия пилот още по-добър"

Приземяването на най-големия в света самолет на летище София е събитие с изключителна стойност, спомни си пилотът.

"Отне ми 6 години-от 2010 до 2016 година. Беше огромна мечта. Имаше много препятствия. Пътят беше много дълъг. 16 октомври 2016 година беше един невероятно емоционален ден, не само за мен. Той вдъхнови много млади хора. Имаше статии и снимки навсякъде по света"

По време на пандемията от ковид десетки хиляди пилоти бяха приземени, а авиокомпаниите - изправени пред фалит. От миналото лято насам индустрията се възстановява, като настоящата година се очаква да бъде още по силна от 2019 година, коментира Марио Бакалов, но е важно да се мисли и за околната среда, дъпълни той.

"Пътниците, особено в Централна Европа, са много чувствителни на тази тема. Предполагам, че това ще се случи и в България. В бъдеще ще е много важно за летищата и за авиокомпаниите да покажат колко зелени са наистина". 

Бакалов очаква, че ще има поскъпване в цените на самолетните билети през следващине 1-2 години.  

А младежите от Английската гимназия в София останаха силно впечатлени от срещата:

"Интересувам се от физика и ми беше интерсно каква е аеродинамиката на един самолет. Хареса ми и как Марио Бакалов сподели личния си опит"


По публикацията работи: Мария Сивкова-Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна