Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Полските туристи се завръщат на българския пазар. Заради соцносталгията ли?

| обновено на 07.06.23 в 11:59
Снимка: БГНЕС

Около 460 хиляди туристи от Полша се очаква да посетят страната през това лято. Заместник–министърът на туризма Ирена Георгиева прогнозира, че броят им ще достигне нивата от 2019 година, а със записванията в последния момент дори ще го надмине. През миналата година тези туристи са били над 380 хиляди, като през летищата Варна и Бургас са отчетени над 501 хиляди пътници от Полша

Министърът на туризма Илин Димитров проведе разговори с Анджей Гут-Мостови, държавен секретар в министерството на спорта и туризма на Република Полша, който беше удостоен с титлата "доктор хонорис кауза" на Международното висше бизнес училище. 

Полските туристи посещават организирано България за своите летни почивки от над 70 години. През последните 10 години най-много полски граждани са посетили България през 2018 г. - малко над 420 хиляди, сочат данните на Министерството на туризма. Страната ни беше представена на този пазар с поредица от срещи, при които представители на българския туризъм разговаряха с техни партньори във Вроцлав, Катовице, Краков и Варшава. Инициативата бе на Алианс Българско Черноморие, с подкрепата на Министерството на туризма. Според експертите полският пазар крие голям потенциал за нас.

"Голямо значение има дейността на българската дипломатическа мисия в Полша, както и посещението на редица български министри в нашата страна. Това доведе до увеличаване на броя туристите, които посещават двете страни, а също така и до увеличаване на директните самолетни линии между България и Полша", коментира пред БНР Анджей Гут-Мостови.

Той проявява интерес към туристическия продукт на България, посетил е някои популярни за туристите места у нас.

"Едно от тях беше Пловдив, където имах чудесен екскурзовод. Той ми разказа за античната история на града. Посетих Копривщица  и един съвременен курорт, какъвто е Банско. Също така успяхме да видим и Рилския манастир като религиозен център. С оглед на богатата история, култура, кулинарни традиции, смятам, че България се разполага много добре на туристическата карта, има огромен потенциал сред европейските дестинации, но това трябва да се развива, за да печели все по-добри позиции и да привлича посетители от европейските страни."

Анджей Гут-Мостови, държавен секретар в министерството на спорта и туризма на Република Полша и министърът на туризма Илин Димитров  Снимка: Министерство на туризма

Как може успешно да се насърчава туристообменът между двете страни?

"Българското участие на различни а панаири, както и в полските медии в последно време е изключително активно, което допринася за популяризацията на България. От нашата страна, разбира се, бихме искали засилване на полското медийно присъствие в България с цел реклама на полския туризъм за българските постели. За мен най-важно е сътрудничеството в туристическия сектор, в обмяната на посещения от двете страни да продължава", отбелязва още Анджей Гут-Мостови.

Разговорите на държавно и на експертно равнище продължават. България проучва опита на Полша по отношение на създаването на Гаранционен фонд в туризма и системата на ваучерите.

В рамките на т.нар. road show от българска страна са били посетени четири полски града, от които идват чартърите с полски туристи, посочва заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева. Тя е на мнение, че полският пазар има много голям потенциал.

Извън морския, полските туристи се интересуват и от другите видове туризъм, т.нар. специализиран туризъм – културен, спа, винено-кулинарен, допълва Георгиева.

Според нея се наблюдава "носталгичност към България, която се предава от по-възрастните поколения, познаващи Черноморието ни от едни други години" и това е маркетингов ресурс, който трябва да се използва.

Снимка: Венета Николова

Какъв е профилът на полските туристи според аташето по туризъм на България в Полша Николай Костов:

"Млади семейства – от 25 до 45 години с две и повече деца, които търсят почивка в хотели категория 4-5 звезди, с олинклузив, най-често на първа линия, в големите комплекси. Все по-популярни стават българските планини. Полша има много малко планини спрямо населението. Самите поляци определят техните планини като "задръстени" и проявяват голям интерес към нашите планини, към веломаршрути, към катерене."

"България е приемана като дружелюбна и безопасна страна, в която можеш да се разбереш дори на полски. Тъй като имаме относителна близост – от една езикова група сме, по-възрастното поколение разпознава кирилицата. Чувстват се свободни в България. Третото, може би най-важното: това е най-близката дестинация за полет със самолет за организиран туризъм от Полша", подчертава Костов. По думите му страната ни печели на полския пазар с предлагането на един от най-добрите продукти като съотношение цена – качество.

"Почивка за 10 дена със самолет в България излиза по-евтино, отколкото почивка за 10 дена с автомобил на полското море."

Сега се планира голям тур за полски професионалисти, в който да се включат около 180 представители на туроператори, туристически агенти и журналисти.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна