Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Инсталация с най-емблематичните символи на столицата ще посреща туристите на Летище София

Снимка: sosofia.com

В духа на известната българска поговорка „По дрехите посрещат, по ума изпращат“ и в навечерието на Деня на София – 17 септември екип от градски ентусиасти реши да „преоблече“ в модерни одежди столицата ни и да я срещне с чуждестранните туристи, още с първата им крачка на българска земя. От 17 септември нова интерактивна инсталация, разположена на Терминал 2 на Летище София, ще дава отговор на въпроса „Кои са най-разпознаваемите символи на града и с какво искаме да запомнят София чужденците?“. 

„#soWelcometoSofia ще дава полезно въведение за всички туристи, които идват в София и не знаят нищо за града – разказва специално за Радио България Яна Стефанова от екипа на платформата #soSofia. – Да се информират какво могат да видят, изпитат и изживеят в нашата столица, във всичките ѝ направления – античност, младото ѝ лице и многото ценни зелени предимства. Ще бъдат представени любопитни факти и препоръки за най-емблематичните места, забележителности и символи на столицата ни.“


Мащабната инсталация ще бъде разположена в зона „Пристигащи“ на „Терминал 2“, точно преди посетителите да вземат своя багаж и да „преживеят“ европейска София. В специално обособена зона, ще бъдат разположени видео стена, висока кула с надпис София, която ще се движи и променя с различни шрифтове, взети от уличните табели. Ще има различни елементи, геометрични, визуални и цветни форми, вдъхновени, по думите на Яна, от разнообразието и понякога хаотичния стил на града ни. На специален интерактивен екран, всеки който има желание ще може да отговори на няколко кратки въпроса и да получи персонализиран маршрут, според предпочитанията, интересите и очакванията си от града. 

Инсталацията ще бъде изцяло на английски език, защото е насочена основно към чуждестранните гости. Отделно, на платформата soSofia.com, информацията, много по-богата и детайлна, ще бъде публикувана и на български език. Така идентичността на платформата #soSofia ще бъде пренесена в реалния живот като място, в което споделяме всичко по-интересно, полезно и важно за града и неговите символи, казва Яна Стефанова. Духът на днешния град с минало и бъдеще, в който всеки може да намери своето място.


„Началото на проекта започна с едно социологическо проучване с участието на студенти от Катедра Социология на Софийски университет “Св. Климент Охридски, което имаше за цел да ни помогне да направим определен брой препоръки за всички интересни забележителности от архитектурно-културното наследство на града. С помощта на студентите, успяхме да подберем 30 обекта и ги разделихме в три категории – стара, млада и зелена София. Стара или Антична София е дългогодишното наследство, което е около нас – Ларгото и Римски комплекс “Сердика”, Националната галерия, храм паметникът „Св. Александър Невски“ и жълтите павета, Централна баня и Централните софийски хали, женският пазар и други. Млада София дава препоръки за приятни заведения и знакови места в града ни, които са се превърнали в снимка на младежката българска култура – градския център около НДК и Витошка, парковете на Народния театър, Кристал, Седмочисленици, Княжеска градина. 


И стигаме до третия аспект – Зелена София, тъй като имаме толкова прекрасни паркове в самото сърце на града, където можеш да се почувстваш сякаш си сред природата. Разбира се, включили сме и планината Витоша, която е перлата в короната с всички хижи, водопади и еко пътеки, които предлагат „зелено“ преживяване само на няколко километра от града“.

Изненада сред предложенията не липсва. С усмивка и чувство за хумор Яна признава, че предложението за градинката около църквата “Св. Седмочисленици" в категорията за младото лице на София я е изненадало, защото, повечето хора свързват мястото като исторически и културен обект от миналото.   

„И тогава студентите ни казаха, че го наричат „Цикъла“. За първи път чух това определение. Очевидно младите хора сега са кръстили градинката по този начин, защото там сякаш времето спира и ти можеш да „зациклиш“ седейки на пейка в едно безвремие, докато шумът от трамваите и съседните улици, изобщо животът около теб, преминават на някакви бързи обороти. А там, в тази градинка, наистина се получава някакъв балон на спокойствие и застой, който вече и аз забелязвам, когато мина“

Според представително социологическо изследване на Глобал Метрикс от 2021 година, туристическият интерес към София е висок, но липсва знание за културното богатство и разнообразие в града. Според същото изследване 72% от чуждестранните туристи посещават София за първи път основно заради евтините полети и интереса към нова дестинация, а информация за града търсят и намират основно чрез интернет.

„Това е и изводът, до който стигнахме в годините на проучвания, различни градски инициативи и участие в изготвянето на стратегията за развитие на София. Като цяло, данните показват, че има много голям интерес и посещаемост на София. Като локация България е много удобна за посещение и комбиниране с други дестинации, но познаваемостта е изключително ниска. Искаме да променим това и да разширим познатите места и символи на града сред чужденците отвъд катедралата „Св. Александър Невски“ и НДК. И затова сме се съсредоточили върху тези три направления, защото считаме, че градът е изключително интересен именно поради разнообразието си и възможностите, които предлага за различни групи туристи като възраст, интерес и очаквания. Подбрали сме и емблематични исторически обекти, които да представим през призмата на интересна история и любопитната информация, която не се среща често, за да остане нещо запомнящо се в съзнанието на посетителите. Това предизвиква в тях интереса и желанието след време да препоръчат конкретно място в София.“ – смята Яна Стефанова.

Междувременно екипът на #soSofia подготвя, заедно с фотографа-пътешественик Мартин Граховски и кратък филм за София с детайли за всички 30 обекта от проекта. „Вярваме, че ще се получи една много хубава визитна картичка за града ни“ – казва Яна. А инсталацията #soWelcometoSofia ще остане на Летище София до края на годината, за да напомня, че София е все така гостоприемна и нетърпелива да предлага различни преживявания.

·  #soWelcometoSofia е подкрепена от Програма Култура на Столична община и Летище София

Снимки и видео: sosofia.com


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна