С инициативата "Ден на четенето", която се проведе за първи път у нас, няколко граждански организации призоваха четенето да стане национална кауза, насочена към повишаване на равнището на функционална грамотност, подобряване на умението за извличане и анализиране на информация у младите хора. Сред многобройните учебни заведения, които се включиха в начинанието, беше и СУ "Сава Доброплодни" в Шумен, в което срещите и събитията, свързани с четенето и словото, продължиха цяла седмица.
Според учителката по български език и литература Нора Баланска, инициаторка на много интересни и смислени инициативи, свързани с четенето, мотото на кампанията "Четенето дава възможности" е посоката, в която трябва да се работи системно и всекидневно.
Харесването на един текст не може да е принудително, то идва след това, когато децата успеят да се задълбочат в него, дори да оспорят идеите на автора, смята учителката. "Смятам, че ние трябва да даваме примери и посока, че трябва да правим видими четящите хора, че трябва наистина да представяме четенето като престижно занимание, защото само тогава можем да се докоснем до умовете и душите на тези деца… В ежедневната си работа правя точно това - опитвам се да избирам текстове, които са до голяма степен актуални, текстове, които по някакъв начин да се приближават до техните виждания за живота или най-малкото да спорят с тях достатъчно, за да ги провокират да мислят."
Деветокласникът Александър Маджаров е от четящите млади хора: "За да накараш едни млади хора да четат, не е просто важно да им дадеш едни книги за лятото, на които да правят анализи. Идеята е не да четеш, а да разбираш. За да можем да четем правилно, ние трябва сами да искаме това."
Повече чуйте в звуковия файл