В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" бе обсъдено как взаимодействието между текст и жест променя възприятията за изкуството и културата сред глухите деца. Повод за дискусията бе изследването на културолога Василка Шишкова, което ще бъде представено на 15 ноември. Това изследване е част от проекта "Изиграй ми приказка", който има за цел да стимулира интереса на глухите деца към художествената литература и изкуството чрез адаптирани и театрализирани версии на класически произведения.
На 15 ноември ще бъдат представени последните видеа от проекта – "Малкият принц" и "Млада Бога".
В разговора участваха Албена Тагарева, инициатор на проекта, и Силвана Павлова, консултант по жестов език, които разкриха детайли около същността и предизвикателствата на инициативата.
"Необходимостта от този иновативен подход е осезаема, тъй като нашите деца обичат много да четат. Използването на театър и художествения жест, които предават посланията на литературата по един оживен и разбираем начин, помага да се отворят сетивата на децата и да се пробуди интересът им", споделят те.
"След като те видяха част от произведенията, включени в учебната програма за пети и шести клас, започнаха да проявяват интерес и към самите книги, което за нас е голям успех."
По техните думи театърът и невербалното изразяване са естествена част от живота на глухите хора. "Имаме много представители на глухата общност, които са привлечени от театралното изкуство, именно защото изразяването без думи е заложено в тяхната комуникация."
Проектът "Изиграй ми приказка" все още е в пилотна фаза и организаторите продължават да усъвършенстват неговата реализация.
Разказват още, че процесът по създаване на адаптираните версии на литературните произведения включва ангажиране на театрален режисьор – Ана Данкова, която работи по драматизацията. В изпълнението участват и актьори от Нов български университет, които, заедно с глухата актриса Росица Караджова, научават художествени жестове и принципите на движение, за да могат да се изразяват не само атрактивно, но и разбираемо за аудиторията. Тези театрални представления се провеждат директно в училището за глухи деца "Проф. Дечо Денев" в София и се записват, за да бъдат достъпни и за други училища.
"Искахме да проверим дали тази идея може да получи по-голяма устойчивост, затова помолихме културолога Василка Шишкова да направи изследване. От нейните предварителни наблюдения става ясно, че има огромна нужда от подобни инициативи, не само за глухите деца, но и за тези с трудности в ученето и възприемането на художествени образи", споделят още те.
По техни думи жестовият език, който често се възприема като помощен инструмент в специализираните училища, не допринася за дълбокото разбиране на текста. "Децата могат да разпознаят дума буква по буква, но често не разбират значението ѝ. Когато една метафора бъде представена чрез игра и те видят, че лисицата символизира не само животно, но и хитрост, мъдрост или друго послание, това придава допълнителна стойност на разбирането".
Чуйте разговора в звуковия файл.