През месец декември във втория сезон на поредицата “Опера в киното“ имахме възможността да гледаме “Отело“ от Верди – запис от 2023 г. във Виенската държавна опера, със знаменития германски тенор Йонас Кауфман в заглавната роля.
Може би си спомняте, през 2017 г. Йонас Кауфман беше провъзгласен за най-великия Отело на своето поколение, след като се завърна триумфално на оперната сцена, в тази партия, в продукция на "Ковънт Гардън". Големият успех стана повод звукозаписната компания Sony Classical да осъществи както DVD от Кралската опера в Лондон /2017 г./, така и запис на "Отело" с Йонас Кауфман, Федерика Ломбарди в ролята на Дездемона и Карлос Алварес като Яго, хора и оркестъра на Академията "Санта Чечилия" под диригенството на Антонио Папано /2019 г./. Изявата на Йонас Кауфман в продукцията на вердиевия шедьовър на Виенската държавна опера отново потвърждава, че Отело е една от коронните роли на знаменития германски тенор.
Поглеждайки назад в изминаващата 2024 г., бихме могли да определим като едно от най-големите музикални събития у нас оперната гала на Йонас Кауфман със Софийската филхармония под диригентството на Йохен Ридер в зала 1 на НДК на 28-и септември. За първото си гостуване на българска сцена Кауфман беше избрал да си партнира с американския сопран Рейчъл Уилис Сьоренсен. И ето – през есента ги слушахме в концертни изпълнения на арии и ансамбли, а сега – в поредицата “Опера в киното“, ги гледахме заедно в цял спектакъл. Рейчъл Уилис Сьоренсен ни впечатли отново, с красивото си изпълнение в ролята на Дездемона. И още едно великолепно партньорство – на Йонас Кауфман и френския баритон Людовик Тезие, имахме възможност да гледаме. Двамата отдавна са приятели. През 2020 г. инициираха петиция в подкрепа на музикалното изкуство на Стария континент. През 2022 г., след пандемията, излезе съвместният им албум с оркестъра на Римската академия “Санта Чечилия“ под диригентството на Антонио Папано, озаглавен “Заедно“. Беше планирано да си партнират и на откриването на новия сезон на Миланската Скала с операта “Силата на съдбата“ от Верди, но в последния момент Йонас Кауфман отмени участието си по здравословни причини и беше заместен от друг тенор. Но ето, имахме възможност да гледаме двамата големи певци в Шекспировата драма “Отело“, която дава огромни възможности за артистично разгръщане и те ги осъществиха завладяващо.
Несъмнено голяма е заслугата и на аглийския режисьор Ейдриън Ноубъл, артистичен директор и главен изпълнителен директор на Кралската Шекспирова компания от 1990 до 2003 г. Той поставя “Отело“ във Виенската държавна опера през 2019 г. и ние имахме възможността да гледаме продукцията с великолепен актьорски състав.
Следващият спектакъл в поредицата “Опера в киното“ също ни обещава вълнуващо преживяване. Това е операта “Макбет“ от Верди – запис от миналогодишното издание на Залцбургския музикален фестивал. Внимание! Постановката е на провокативния полски режисьор Кшищоф Варликовски, според когото движещата сила на злото в лицата на Макбет и Лейди Макбет не е в тяхната безкрайна амбиция за власт, а в безплодието им. Вярвам, че гениалните творби на Шекспир могат да бъдат пренесени във всяко време и пространство, но как Варликовски е осъществил това предстои да видим на 11-и януари в Cinema City в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. За публиката в София има още две възможности – на 15-и и на 22-и януари. В ролята на Лейди Макбет ще гледаме великолепния литовски сопран Асмик Григорян. Това е дебютът й в тази партия. В ролята на Макбет е беларуският певец Владислав Сулимски – един от водещите вердиеви баритони в света. И двамата са завладяващи актьори, затова казвам, че ни предстои отново вълнуващо преживяване. Швейцарският диригент Филип Джордан е на пулта пред Виенската филхармония.