Още през 1962 г. американският президент Джон Кенеди изтъква: "Потребителите са най-голямата икономическа група в икономиката, влияеща и повлияна от почти всяка лична и обществена икономическа промяна? Но те са и единствената важна група, чийто глас не се чува често".
Кенеди пръв формулира четирите основни права на потребителите: Правото на сигурност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. По-късно са добавени още четири права: Правото на компенсация; Правото на обучение на потребителите; Правото на задоволяване на основните човешки нужди; Правото на здравно обслужване. След подкрепата на ООН правата на потребителите стават световнопризнати и се защитават от правителствата на развитите и развиващите се страни по цял свят.
През 1999 г. се приема първият Закон за защита на потребителите у нас, който е подготвен във връзка с процеса на интеграцията на Р. България в ЕС. Още тогава основен приоритет е да се повиши нивото на защита на потребителите.
Как да защитят правата си потребителите днес? Кои лица са потребители по смисъла на закона? Какво е правната уредба на потребителските отношения в сегашното законодателство?
Проф. Таня Йосифова – експерт по гражданско и търговско право, председател на Арбитражния съд при Българската стопанска камара, дава разяснения в предаването "Законът и Темида:
"В Закона за защита на потребителите и в други наши граждански закони е дадена легална дефиниция на лицата, които са потребители, защото те се ползват от специална законова защита. Имаме дори отделен дял на действащото право – нарича се Потребителско право.
Потребител е всяко физическо лице, което придобива стоки или услуги, които не са предназначени за извършване на търговска или професионална дейност, т.е. лицето действа в свое лично качество.
Тази потребителска защита е издигната на много високо ниво – и в европейското, и в българското право.
Националната правна уредба у нас следва европейските стандарти. В нашето вътрешно законодателство са въведени редица директиви на ЕС, които касаят именно потребителските правоотношения. На първо място, трябва да споменем Закона за потребителите, който е основният нормативен акт за тази област и урежда изключително подробно различни потребителски правооношения, вкл. дистанционните продажби, продажбите от разстояние...
В различен контекст следва да посочим и един нов закон – Законът за предоставяне на цифрово съдържание, цифрови услуги и продажба на стоки е изключително важен, защото въведе две сравнително нови директиви на ЕС. Там е уредена законовата и търговската гаранция на стоките и правото на потребителите.
Повече за онлайн пазаруването; за двойния стандарт, за санкциите, за повишаването на нивото на защита на потребителите и за по-добрата информираност на потребителите за техните права – чуйте повече в звуковия файл.Снимка – БНР