Въпроса обсъждаме в рубриката "Всичко за образованието" с Донка Дойчева-Попова, инициаторка на петиция "За ефективно чуждоезиково обучение в училище".
Не е тайна, че обучението по чужд език, най-вече английски, не отговаря на възможностите на децата и очакванията на семействата. За впечатляващия брой учебни часове (най-малкото 574 от втори до седми клас и 998 за профилираните паралелки с интензивно изучаване на чужд език в гимназиите) умните ни деца покриват едва ниво А 1.1., А 1.2., А 2.1., А 2.2. до седми клас и В 1., В 2. до дванадесети.
Така се пропиляват годините, когато доказано най-пълноценно се усвоява чужд език.
Родителите, загрижени за бъдещето на децата си и разполагащи с финансови възможности, плащат за школи и курсове, каквито пазарът предлага изобилно. Съвременната информационна среда също предоставя широк достъп до автентична реч и всевъзможни помагала и източници. Не са малко децата, които още преди да влязат в училище вече имат знания и умения по езика.
Има, разбира се, и деца, които разчитат единствено на обучението в общинските училища. Така в едни и същи класове се събират ученици с много различни нива на владеене на езика, но програмата е една за всички. В резултат едните скучаят, а другите се потискат на фона на "знаещите". В многочислените паралелки да се преподава с различно темпо и сложност е почти непосилна задача за учителите, а и системата не изисква повече от зададеното равнище.
Има ли решение за тази ситуация, от която никой няма полза. Чуйте каква е идеята на Донка Дойчева-Попова в звуковия файл.