Човекът, който може да даде ново начало на българските пътища, се казва Делян Пеевски!
Това каза пред БНР Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
"Всеки ден трябва да задаваме на г-н Пеевски въпроса кога ще започне новото начало за българските пътища. Защото без ново начало, а със същите хора и със същото управление - ние ще получаваме повече от същото. ... Докато този човек, който ни демонстрира всеки ден, че той решава кога ще започне новото начало в един сектор, не вземе и не каже: "Да се махат!", няма да се промени нищо в пътната ни безопасност".
Според Богдан Милчев от премиера, а и от предходни премиери, не зависи нищо, "те са едни сламени хора", а мерките за пътна безопасност, набелязани от Министерския съвет, няма да бъдат приети скоро:
"Разбрахме, че Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) е започнала обследване на пътищата от ноември 2024 година чрез изкуствен интелект. Какво по-голямо признание от това, че поради липса на естествен интелект ще използваме изкуствен. Мечтата на "администратора" ще се сбъдне - изкуствен интелект ще бъде "виновен" за избора, който ние правим като общество. Отговорността ще е извън нас, отговорността ще бъде в компютър. Изкуствен интелект, защото липсва естествен, може би", коментира той и добави:
"Никой в България не вижда смисъл от тази агенция. ... След инцидента край Своге по моя инициатива преди години МС създаде Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", която е на подчинение на министър-председателя на България. Премиерът има инструмента, с който да управлява безопасността по нашите пътища. Отговорността за нашите пътища се носи от премиера. Шестима премиери се смениха от тогава, но нито един от тях не промени нито състава, нито структурата на тази агенция, за да ни даде повече сигурност. На Росен Желязков му бяха представени доказателства за ДАБДП, че през 2024 г. е похарчила 500 хиляди лева за медийно време, че е похарчила 230 хиляди лева на една социологическа агенция, която да прави изследване за пътната безопасност, че е похарчила 2,5 мил. лева за два микробуса - лаборатории, които не се ползват, а стоят в гаража и ръждясват. ... Той не предприе нито едно действие, за да промени тази агенция, дори да я закрие".
По думите му липсва оценка на риска, която да идентифицира опасните участъци:
"Още през 2019 г. трябваше да се посочат рисковите участъци и да ги приоритизира, защото няма средства да се ремонтират всички, а да се започне от най-опасния към най-малко опасния".
Страхът ни убива, смята Милчев:
"Страх ни е да казваме нещата с истинските им имена, страх ни е да протестираме, страх ни е да искаме повече сигурност".
Интервюто на Лъчезар Вълев с Богдан Милчев в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.